Dine opgaver som tillidsrepræsentant

Del artikel:

Her kan du læse mere om dine roller og dine opgaver som tillidsrepræsentant. Men husk at hverken to tillidsrepræsentanter eller arbejdspladser er ens, så du skal finde din egen måde at gøre tingene på.

Din grundopgave som tillidsrepræsentant er at være

  • dine kollegers repræsentant og talsperson over for jeres ledelse
  • DM’s repræsentant på jeres arbejdsplads

Som tillidsrepræsentant har du forskellige roller i forskellige situationer. Du skal både kunne være talerør og formidler, lønforhandler, bisidder, omsorgsperson, støtte for kolleger ved advarsler og afskedigelser og forhandler ved besparelser og nedskæringer.

Her finder du gode råd til nogle af de vigtigste situationer, opgaver og roller, du har som tillidsrepræsentant:

En ting er sikkert: som tillidsrepræsentant har du mange opgaver. Du er dine kollegers stemme over for ledelsen. Det er dig, der er med til at forhandle løn- og ansættelsesvilkår med ledelsen og holde øje med at overenskomsten bliver fulgt. Du er DM’s ansigt i hverdagen på jeres arbejdsplads, og det er også dig, der støtter dine kolleger, hvis der opstår svære situationer. Du har pligt til at prøve at finde løsninger, og du må ikke opfordre til konflikt og skal forsøge at forhindre overenskomststridige arbejdsnedlæggelser.

Kommunikation er en nøgleopgave for tillidsrepræsentanter. Her er konkrete råd til, hvordan du løfter opgaven som talerør og formidler:

Gode råd til rollen som talerør og formidler

  • Afstem forventninger med kollegerne til din rolle som tillidsrepræsentant
  • Kommuniker meget med dine kolleger – både skriftligt og mundtligt
  • Hav fokus på det, der optager dine kolleger
  • Vær proaktiv
  • Opdyrk en god relation til jeres ledelse
  • Inviter DM på besøg og til at holde oplæg. Læs mere om DM on Demand
  • Tjek DM’s færdige præsentationer om alt fra psykisk arbejdsmiljø til lønforhandling som du kan bruge direkte på jeres møder. Se præsentationer

Find din egen måde at være tillidsrepræsentant på

Ikke to tillidsrepræsentanter er ens. Alle har forskellige prioriteringer og måder at gøre tingene på. Du skal være tillidsrepræsentant, tackle situationerne og løse opgaverne på den måde, der passer til dig.

Men der er selvfølgelig regler og retningslinjer, som du skal kende, når du tager stilling til konkrete sager som tillidsrepræsentant. For du har et særligt ansvar.

I DM klæder vi dig på til opgaven og de mange forskellige situationer, du kan møde som tillidsrepræsentant. Du får uddannelse, nyhedsbreve og ikke mindst personlig sparring og rådgivning fra din personlige DM-konsulent. Læs mere om TR-uddannelsen

Kom i dialog med andre tillidsrepræsentanter

Meld dig ind i DM’s netværk for tillidsvalgte og i DM’s lukkede Facebook-gruppe for tillidsvalgte. Her kan du få gode råd og dele erfaringer.

Pas godt på dig selv, tillidsrepræsentant

Som tillidsrepræsentant lægger du øre til stort og småt fra både kollegaer og ledelse. Få fem gode råd til, hvordan rollen som tillidsrepræsentant bliver nemmere at klare og overskue.

Særligt for dig, der er kontaktperson i det private

Det er ikke alle private arbejdspladser, der har en tillidsrepræsentant. Måske bliver du i stedet kaldt kontaktperson eller netværksperson. Uanset hvad din titel er, så er du et stærkt og vigtigt bindeled mellem DM, dine kolleger og din arbejdsplads.

Som tillidsrepræsentant eller kontaktperson er du uundværlig i arbejdet med at gøre overenskomster og aftaler til aktive og levende instrumenter på det private arbejdsmarked. Du kan spille en vigtig rolle for dine kollegers løn- og ansættelsesforhold.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje