Spring menu over

Sådan skaber du et godt psykisk arbejdsmiljø som leder

Del artikel:

DM's seneste arbejdsmiljøundersøgelse fra 2023 viser, at 82% af lederne synes, at det er sværere at håndtere udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø end med det fysiske. Bliv her klogere på, hvordan du som leder skaber et godt psykisk arbejdsmiljø.

Som leder er det dit ansvar at sikre, at arbejdsmiljøet på arbejdspladsen er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Heldigvis er der masser af hjælp at hente. Her får du 7 konkrete råd til, hvordan du skaber et godt psykisk arbejdsmiljø.

1. Kend reglerne.

Som leder er det vigtigt, at du kender reglerne og kravene, man skal overholde på en arbejdsplads. Her er Arbejdsmiljøloven et godt sted at starte. I bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø samt de tilhørende vejledninger om fx ‘Arbejdsmængde og tidspres’, ‘Krænkende handlinger’ eller ‘Uklare og modstridende krav i arbejdet’ finder du både den mest centrale viden og handlingsanvisninger for arbejdet med de forskellige aspekter af det psykiske arbejdsmiljø.​

2. Sørg for at træn dine kompetencer i arbejdet med det psykiske arbejdsmiljø.

Er du leder på det statslige eller kommunale/regionale område, kan du bruge de uddannelsestilbud, der er udviklet som et resultat af overenskomstaftalerne. Du kan også bruge de forskellige tilbud til ledere i DM.​

3. Giv plads til indflydelse.

For indflydelse er godt. Og meget indflydelse er meget godt. Det viser forskningen. Kombinerer du indflydelsen ved at sætte nogle klare transparente rammer for arbejdet, er du godt i gang.​

4. Forstå dynamikkerne i jeres arbejdsmiljø.

Har I et arbejdsmiljø-, samarbejds- eller MED-udvalg, så brug de fora til at drøfte det psykiske arbejdsmiljø hos jer. På den måde får I sat fokus på, hvor det er vigtigst at sætte ind. Supplér evt. jeres APV med en rundspørge eller trivselsmåling, så I ved mere om, hvordan kollegerne oplever arbejdsmiljøet.​

5. Understøt udviklingen af psykologisk tryghed

I praksis vil det sige, at kollegerne kan tale om fejl og bekymringer, uden at skulle frygte negative reaktioner fra dig eller kollegerne. Det kan du gøre ved at gå forrest og fx selv være transparent omkring eventuelle beslutninger, du har truffet, som du i bagklogskabens lys nu kan se, måske ikke var det mest optimale.​

​6. Integrer snakken om arbejdsmiljø i det daglige arbejde

På den måde bliver det ikke kun er noget i drøfter ved særlige lejligheder. Det kan du gøre ved at sætte fokus på de oplevelser medarbejderne har i den daglige opgaveløsning. Hvilke udfordringer oplever de? Og hvad skal der til for at håndtere udfordringerne?​

​7. Husk også dit eget arbejdsmiljø.

For din egen trivsel er afgørende for, at du kan skabe et sundt arbejdsmiljø for andre. Det kan du læse meget mere om her. Læs mere her.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje