Spring menu over
Dansk Magisterforening

Studerende jubler over nye studenterundervisere på professionshøjskolerne

Malthe

Foruden at være forperson i Studenteransattes Landsforbund er Malthe Bækbro Vestergaard også historiestuderende ved Aarhus Universitet.

Debat
Af Malthe Bækbo Vestergaard
Del artikel:

Studenteransattes Landsforbund ser store muligheder i de nye studenterundervisere. I fremtiden kan der komme alt fra mere vejledning og lektiecaféer til undervisning i øjenhøjde. Men succesen kræver ordentlige vilkår, skriver forperson Malthe Bækbo Vestergaard.

Dette er et debatindlæg. Teksten er udtryk for forfatterens egen holdning.

Endelig!

Det kunne man fristes til at sige, nu hvor professionshøjskolerne må ansætte studenterundervisere på deres uddannelser. 

Beslutningen er vi helt og fuldendt enige i hos Studenteransattes Landsforbund. Vi har repræsenteret studenteransatte på universiteterne siden 1970´erne og har god erfaring i brugen af studenterundervisere til at varetage en læringsunderstøttende rolle.

De undervisende studerende bidrager med masser af værdi til undervisningsforløbene, og de understøtter desuden de gode læringsprocesser. Studerende, som underviser andre studerende, kan nemlig noget andet end underviserne.

De er tættere på den studerende, og det bliver blandt andet nemmere at stille, hvad den studerende måske selv synes, er dumme spørgsmål.   

Når ældre studerende underviser deres medstuderende, skaber det undervisning i øjenhøjde

Malthe Bækbro Vestergaard, forperson i Studenteransattes Landsforbund

Når vi ser på det nye oplæg om at inkludere undervisende studerende på professionshøjskolerne, ser vi en stor mulighed for at understøtte lektorernes arbejde og udvide undervisningstilbuddet:

Mere personlig vejledning til den enkelte på holdet, skriftlige svar på spørgsmål over mail, og lektiecafeer hvor de studerende kan sidde med deres egne opgaver og få hjælp efter behov.

På universiteterne kan vi se, at studenterunderviseren ofte er det bedste alternativ, til de opgaver, den fagansvarlige ikke kan nå.

Vil komme på tættere på de studerendes hverdag

Det er vigtigt at nævne, hvad studenterunderviseren bidrager med til uddannelserne.

Når ældre studerende underviser deres medstuderende, skaber det undervisning i øjenhøjde, som formidles på en måde, der er tættere på de studerendes hverdag.

Derfor forventer vi at se en særlig dynamik i læringsmiljøet, som ikke vil svække den fagansvarliges rolle eller undervisning. Tværtimod vil der komme nye muligheder  i samarbejdet mellem den fagansvarlig og studenterunderviseren, der ultimativt vil komme de studerende til gode. 

Studenterundervisere på universiteterne

Ca. 12.000 ansættelser svarende til 592 årsværk   

Samlet lønsum: omkring 250 millioner kroner 

Den største gruppe er instruktører (studerende uden kursusansvar) 

De øvrige er primært studentermedhjælpere og studenterstudievejledere

Kilde: Studenteransattes Landsforbund

Men alle disse fordele kræver, at den nye studenterunderviser får de bedste omstændigheder for at kunne lykkes, både med opgaverne og i  ansættelsesvilkårene i stillingsbetegnelsen.

Her kan man med fordel lade sig inspirere af, hvordan universiteterne har indrettet ansættelsesvilkår og opgavebeskrivelser for studenterundervisere.