Gå til sidens indhold

Valg og anmeldelse af arbejdsmiljørepræsentant

Hvordan vælger I en arbejdsmiljørepræsentant på jeres arbejdsplads? Og hvem kan egentlig stille op? Læs med, og se, hvad I skal gøre.

Er der mere end 9 ansatte på din arbejdsplads, skal I etablere en arbejdsmiljøorganisation og vælge mindst én arbejdsmiljørepræsentant.

Hvem kan blive arbejdsmiljørepræsentant?

Arbejdsmiljørepræsentanten skal vælges blandt de medarbejdere, som arbejdsmiljørepræsentanten dækker. Det kan dog ikke være din arbejdsgiver, og det kan kun være medarbejdere, der arbejder mere end 10 timer om ugen. Det er ikke nødvendigt at være organiseret i en fagforening for at blive valgt som arbejdsmiljørepræsentant, men du er bedst klædt på til dit hverv, hvis du har en fagforening i ryggen. Du kan sagtens både være tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant.

Valgproceduren

Arbejdsgiveren er ansvarlig for, at der bliver afholdt valg af arbejdsmiljørepræsentant, og at de ansatte har mulighed for og tid til at gennemføre valghandlingen. Arbejdsgiveren har ellers ikke noget med valget at gøre. Det er typisk den tidligere arbejdsmiljørepræsentant, der står for valghandlingen og valget foregår typisk på følgende måde:

  1. Der opstilles kandidater, og de præsenteres hver især
  2. Der vælges en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter, skriftligt og anonymt.

Valgperioden

Valgperioden er normalt to år, men kan udvides til fire år, hvis arbejdsmiljøorganisationen aftaler det. Når valgperioden slutter, skal der igen afholdes valg. I valgperioden kan arbejdsmiljørepræsentanten hverken forlade hvervet eller blive væltet. Hvis en arbejdsmiljørepræsentant forlader arbejdspladsen, skal medarbejderne vælge en ny.

Hvad skal jeg gøre, når jeg er blevet valgt?

Er du blevet valgt, skal du sørge for at fortælle det til din arbejdsgiver og til alle medarbejdere i det område eller den afdeling, du dækker, så de ved, at de kan komme til dig med spørgsmål og oplevelser.

Vi har samlet 10 tips til, hvordan du bedst griber arbejdet an som nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant.

Læs 10 tips til nye arbejdsmiljørepræsentanter

Det er vigtigt, at du fortæller os i DM, at du er blevet valgt, så du kan få råd og sparring på dit arbejde som arbejdsmiljørepræsentant. Med DM i ryggen kan du få uddannelse og rådgivning og blive en del af et netværk med andre arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter fra DM. Er du omfattet af en overenskomst, der indebærer beskyttelse for tillidsvalgte, træder din beskyttelse først i kraft, når du anmelder til os, at du er blevet valgt. Derfor er det vigtigt, at du giver os besked om, at du er blevet valgt.

Anmeldelse af arbejdsmiljørepræsentant

Husk at anmelde dig som AMR, når du er blevet valgt. Det giver DM mulighed for at rådgive dig.

Anmeld dig som AMR