Guide: Sådan håndterer og forebygger du stress

Del artikel:

Denne guide er til dig, der er ved at blive stresset eller ønsker viden om, hvordan du forebygger stress. Guiden indeholder konkrete råd og værktøjer, som kan hjælpe dig her og nu.

Mange akademikere oplever stresstilstande på et eller andet tidspunkt i deres arbejdsliv. Ifølge DM's seneste arbejdsmiljøundersøgelse fra april 2023 har knap halvdelen (46%) af DM's medlemmer inden for den seneste måned oplevet symptomer forbundet med stress.

Vi har lavet en guide om stress, hvor vi har samlet en række gode råd til, hvad du individuelt kan gøre for at forebygge og håndtere stress – og hvad man kan gøre som arbejdsplads. Guiden indeholder råd og værktøjer, som du med det samme kan bruge i din hverdag.


Guiden indeholder blandt andet:

  • 4 konkrete råd til, hvordan du kan forebygge stress.
  • 3 anbefalinger til, hvordan I som arbejdsplads kan forebygge stress.
  • Praktiske tips til at skabe en god work-life-balance.
  • Hvad gør du, hvis du bliver ramt af stress?
  • 6 gode råd til en sund tilbagevenden efter en stresssygemelding.


God læselyst – og husk, at du altid kan kontakte DM, hvis du har behov for rådgivning om stress og et presset arbejdsmiljø.​

Få rådgivning om stress

Vores arbejdsmiljøkonsulenter sidder klar til at hjælpe dig, hvis du oplever stress-symptomer, overvejer at sygemelde dig, eller hvis du har brug for vejledning i forhold til at komme tilbage efter en stress-sygemelding. Vi kan også rådgive dig om reglerne for sygdomsfravær.​

Føler du dig ikke god nok på dit arbejde?

Også selvom du objektivt set har opnået succes og leveret gode resultater? Frygter du, at din chef og kollegaer snart vil opdage, hvor lidt du egentlig kan og ved?

Måske lider du af impostor-fænomenet – og du er ikke alene. Læs vores guide og få konkrete strategier til at overvinde de selvkritiske tanker – og dermed opnå større faglig selvtillid på jobbet.

Hvad gør du, hvis du bliver ramt af stress?​

​Stress er en belastningsreaktion, og alle kan komme i en situation, hvor forholdet mellem krav og ressourcer ikke balancerer, og en sygemelding kan blive nødvendig. I de fleste tilfælde er der tale om en begrænset periode, hvor den stressramte har behov for en pause. Med den rette støtte genvinder langt de fleste fuld arbejdsevne.​

​Hvem kontakter du, hvis du bliver ramt af stress?​

  • ​Din læge. På baggrund af dine symptomer vil din læge vurdere og tage ansvar for, om du skal sygemeldes og i givet fald hvor længe.​
  • Din chef. Oplever du stress på grund af arbejdsrelaterede eller private årsager, er det en god idé at tale med din chef og forklare ham/hende situationen. Vær gerne så konkret og præcis som mulig omkring dine behov og forslag til løsninger, så din chef kan hjælpe dig bedst muligt. Lav gerne en klar aftale om, hvor meget kontakt du vil have med din chef og arbejdspladsen under din sygemelding. Nogle har brug for løbende kontakt, mens andre foretrækker at lukke helt af, når de er sygemeldt. Er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere snakken med din chef, så tøv ikke med at kontakte DM, som kan rådgive og vejlede dig.​
  • Din tillidsrepræsentant og/eller arbejdsmiljørepræsentant. Har I en tillidsrepræsentant, kan det være en fordel at tale med vedkommende. Din tillidsrepræsentant kan bl.a. give dig information om, hvad der vil ske, hvis du sygemelder dig.​
  • Din forsikringsudbyder. Har du tegnet en sundhedsforsikring, f.eks. gennem DM's samarbejdspartner, kan du få hurtig hjælp og dækket udgifter til en psykolog.​
  • Din fagforening. Er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere situationen med en stresssygemelding, så sidder DM's arbejdsmiljøkonsulenter klar til at hjælpe dig. ​

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje