Det overordnede formål med en arbejdsmiljøpolitik er at sikre en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives, udvikler sig og oplever det arbejde, de udfører, som meningsfuldt.
En arbejdsmiljøpolitik er mere end en opsummering af arbejdspladsens pligt til at optræde socialt ansvarligt. Tanken bag en arbejdsmiljøpolitik er også, at tilfredse medarbejdere er godt for produktiviteten og giver virksomheden bedre baggrund for at løse sine opgaver.
Helt overordnet skal en arbejdsmiljøpolitik indeholde en beskrivelse af:
- Hvordan arbejdspladsen koordinerer arbejdsmiljøindsatsen og sørger for, at indsatsen foregår i et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.
- Hvordan arbejdspladsen fastlægger og arbejder med den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV).
- Hvordan arbejdspladsen håndterer arbejdsbetinget stress samt mobning og chikane, og hvilke tilbud arbejdspladsen stiller til rådighed i den sammenhæng.
Herudover er der en række vigtige elementer eller temaer, som en organisation bør arbejde med løbende for at sikre et godt arbejdsmiljø. Relevansen af de forskellige elementer kan varierer meget fra arbejdsplads til arbejdsplads, så der findes ingen udtømmende liste, men i en god og operationel arbejdsmiljøpolitik vil det ofte fremgå klart, hvordan organisationen sørger for:
- At der er balance mellem arbejdsopgaver, deres mængde og tyngde og den tid, der er til rådighed.
- At der er variation og balance i arbejdsopgaverne, fx mellem driftsopgaver og udviklingsopgaver, opgaver, der kræver kontakt, og opgaver der forudsætter fordybelse, belastende og mindre belastende arbejdsopgaver, gode og dårlige arbejdsopgaver og meriterende arbejdsopgaver.
- At der bliver taget hensyn til den enkelte medarbejders livssituation, indsigt, erfaring, alder og arbejdsevne ved sammensætning af jobbet.
- At der er fokus på kompetenceudvikling og på, at den enkelte medarbejder har de faglige og personlige kvalifikationer, der gør det muligt at løse opgaverne.
- At der er fokus på konstruktive samarbejdsmodeller (fx teams, makkerpar, følordninger, supervision, back-up-funktioner), der giver gode kollegafællesskaber og letter presset på den enkelte.
- At medarbejderne oplever organisatorisk retfærdighed.
- At der er fokus på arbejdsmiljøaspektet ved forandringsprocesser, fx omstruktureringer, ny teknologi, organisationsændringer og opbrydning af arbejdsfællesskaber.
- At der er en plan for uddannelse af ledere herunder særligt mellemledere i, hvordan man skaber et godt fysisk og psykisk arbejdsmiljø, og hvordan man håndterer eventuelle problemer.
- At der bliver udarbejdet introduktionsprogrammer for nye medarbejdere.
- At der er fokus på arbejdspladskulturen og god tone på arbejdspladsen.
- At der er styr på arbejdstiden.
- At der er adgang til relevant information, velfungerende it-systemer og lignende.