Sådan gør de på Glostrup Bibliotek og i Faxe Kommune

Del artikel:
Af Anna Dalsgaard

TR-NYT har spurgt et par tillidsrepræsentanter om, hvordan de tager imod nyansatte og nyuddannede på deres arbejdsplads. Her kan du læse hvordan de tager imod nyuddannede kolleger på Glostrup Bibliotek og i Faxe Kommunes Center for plan og miljø .

Anne Etzerodt, tillidsrepræsentant i Center for plan og miljø, Faxe Kommune:

Får nyuddannede en introplan, når de starter hos jer?

Ja, de får et program over de første par dage. Og så aftaler man videre, hvad der er behov for, fx hvad man skal undervise i.

Programmet indeholder ofte velkomst med morgenmad med dem nærmeste afdeling, hvor man hilser på kollegerne og finder ud af, hvem de er, hvad de arbejder med, og også lidt om hvem de ellers er, hvor de bor osv. Så er der rundvisning på hele rådhuset, hvor de hilser på de øvrige kolleger. Vi er en teknisk afdeling, som har tilsyn i kommunen, så derfor snakker vi også tøj, sko, skab osv. Om eftermiddagen gennemgår man de mest oplagte it-systemer får tidligt fri.

Dagen efter er vi ofte ude og køre. Hvis man er miljømedarbejder, peger vi fx de store virksomheder i kommunen ud.

Hvordan lærer I nyuddannede op?

Vi har løbende sidemandsoplæring, når der er brug for det.

Får de nyuddannede en mentor eller buddy blandt kollegerne?

Nej, men jeg tænker, at det lyder som en fed ide, at have en man kan spørge og få et trygt bånd til, så det overvejer jeg at tage med til MED-udvalget.

Er lederne opmærksomme på nyuddannedes behov for oplæring og anerkendelse? At de fx kan have behov for en ret klar forventningsafstemning og mulighed for at spørge ind, når de arbejder på nye opgaver?

Ja, jeg synes de er synlige og engagerede i starten og gode til at komme forbi flere gange om dagen og sniksnakke. Det kræver, at man som medarbejder også er åben og melder ud. Man skal turde sige, at man er usikker og har brug for hjælp, og man skal ikke være bange for at spørge. Der bliver taget godt i mod det.

Har I en indarbejdet feedback-kultur blandt kollegerne, som nyuddannede får glæde af?

Nej, egentlig ikke. Nyuddannede får en tremåneders statussamtale om, hvordan det går. Men man kan altid bede sin leder om en 1:1-samtale. Her hos os, er det medarbejderne der indkalder lederen til 1:1 alt efter behov. Nogle har 1:1 hver 14 dag, andre vil hellere gå ind til lederen, når det spidser til, og selv har jeg 1:1 hver 4. uge. Medarbejderen indkalder selv, og mødet handler typisk om at gennemgå portefølje, status mm.

Hvordan tager du som TR imod nyuddannede kolleger?

Jeg har ofte en telefonsamtale med de nyuddannede, inden de starter, hvor vi snakker lønaftale. Jeg bruger samtalen til at hilse på og introducere dem til DM som fagforening på arbejdspladsen. Vi taler fx om, hvad det er at være med i en DM-klub, fortæller dem, at de kommer på klubbens mailingliste osv. Når de er startet, stikker jeg hovedet ind og hilser på igen, så vi får ansigt på hinanden, og fortæller dem, hvad de kan bruge mig til, og hvor jeg sidder, hvis de vil fange mig. Jeg vender også lige de frokostmøder i klubben, der er i pipelinen.

Indhenter I feedback fra nyuddannede om, hvordan det har været at starte hos jer?

Ikke officielt, men vi får noget feedback fra kollega til kollega.

Har du erfaringer og gode råd, du vil dele med andre tillidsvalgte?

Vores oplevelse er, at det har en god effekt, at vi sender en mail med program, inden de starter, så de føler sig velkomne. Hele strukturen med introprogrammet giver ro i maven, og det er en vigtig faktor. Og selvfølgelig skal man have gjort en kontorplads med bord, stol og pc parat til dem.

 

Mette Bom, tillidsrepræsentant, Glostrup Bibliotek

Får nyuddannede en introplan, når de starter hos jer?

Ja, der bliver udarbejdet en 2-3-ugers introplan til den nyopstartede. Denne plan er lavet af det team som vedkommende bliver ansat ind i og tager højde for, hvilken erfaring vedkommende har i forvejen fra studiejobs og lignende.

Et eksempel: Vi har for nyligt ansat en ny formidler til vores voksenteam. Vedkommende har ikke arbejdet på bibliotek før, så der er systemer og programmer, som hun skal læres op i. Denne oplæring bliver fordelt ud på eksperterne i huset som får den rette mængde tid til konkret oplæring. Der er selvfølgelig forståelse for, at alt ikke kan læres på en gang, så der er i introskemaet lagt moduler ind, hvor vedkommende arbejder for sig selv med det projekt. de er ansat til at lave, samt at de selv får lov til at snuse rundt på intranettet og computersystemerne.

Hvordan lærer I nyuddannede op?

Ved en (forholdsvis) kort intro, på maks en time pr. system ad gangen, og dernæst er det learning by doing. Den nyansatte bliver guidet igennem systemerne, og det er vigtigt, at de selv løser diverse udfordringer - selvfølgelig med hjælp.

Får de nyuddannede en mentor eller en buddy blandt kollegerne?

Nej, de er ansat ind i et team, så derfor er selve temaet deres buddy.

Er lederne opmærksomme på nyuddannedes behov for oplæring og anerkendelse? At de fx kan have behov for en ret klar forventningsafstemning og mulighed for at spørge ind, når de arbejder på nye opgaver?

Ja, leder har opstartsmøde med den nyansatte. Alle ansatte har månedlige statusmøder med leder, men den nyansatte har statusmøde efter første og anden uge og derefter hver måned på lige fod med andre ansatte. Leder har ekstra opmærksomhed på den nyansattes projekt. Et projekt, som den nyansatte udarbejdede til 2. jobsamtale og som var essentielt i udvælgelsen af vedkommende. Denne særlige opmærksomhed er grundet i, at den nyansatte ikke kun skal have læsse ophobede opgaver over på sig. Således får den nyansatte også ejerfornemmelse for et projekt, samt at de er ansat med et forhold der er helt deres eget.

Har I en indarbejdet feedback-kultur blandt kollegerne, som nyuddannede får glæde af?

Vi er i gang med at arbejde med vores feedback-kultur. Derudover har vi faste tavlemøder, hvor sparring og samarbejde står øverst på listen. Vores projektarbejde er rammesat således, at der er frit spil til metode og udfoldelse, men via projektbeskrivelser og tavlemødeopdateringer får de ansatte mulighed for at sparre med hinanden. Herudover er der faste punkter på tavlemøderne, hvor vi vender månedens tema, som inkluderer et længere forløb om feedback og social kapital.

Hvordan tager du som TR imod nyuddannede kolleger?

Jeg holder intromøde med den nyansatte og forklarer alt lige fra lønseddel, til flekstid til arbejdspladsens kultur og arbejdsmiljø, til hvem der kan/gør hvad mv.

Hvordan introducerer du dem til din rolle som TR, og hvordan de kan bruge dig?

Jeg giver dem eksempler på spørgsmål/undringer, som de kan komme med og giver den nyansatte hypotetiske overvejelser fra personalesituationer, hvor der har været brug for TR. Derudover gør jeg mig synlig ved at holde fx fælles frokost og pause-kaffe.

Har du erfaringer og gode råd, du vil dele med andre tillidsvalgte?

Fortæl ikke om gamle, grumme, personalesager til en nyansat. Der er ingen grund til at fedte en nyansat, og en nyuddannet, ind i gamle problematikker. Lad en nyansættelse være en frisk start og lad ikke utilfredshed med fx andre kolleger eller ledelsen stå i vejen for, hvad den nyansatte kan tilbyde arbejdspladsen.

Læs også
Hjælp dine nyuddannede kolleger med at falde godt til 
Sådan engagerer du nyuddannede kolleger

Vidste du ...?

OK21 har fokus på nyuddannede

OK21 har fokus på nyuddannede
I den seneste overenskomst for det offentlige område, har parterne aftalt et særligt fokus på introforløb for nyuddannede, som handler om overgangen fra studie- til arbejdsliv og introduktion til arbejdspladsen, opgaver og ansvar. I regioner og kommuner har man også aftalt at udarbejde inspirationsmateriale til, hvordan man lokalt kan arbejde med fokus på nyuddannede, og vi følger op, når inspirationsmaterialet foreligger.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}