Hjælp dine nyuddannede kolleger med at falde godt til

Del artikel:
Af Anna Dalsgaard

Nyuddannede træder ind i en ny verden, når de starter i det første job. Derfor er det ekstra vigtigt, at de får en ordentlig onboarding og mulighed for sparring og feedback. Det kan du hjælpe med som tillidsvalgt.

Når nyuddannede træder ind på arbejdsmarkedet, skal de lære nogle helt nye spilleregler i forhold til studietiden. De skal opbygge en fornuftig relation til deres leder og lære at være en del af en afdeling og et team, hvor samarbejdet bliver drevet af strategiske målsætninger, løbende deadlines og resultater.

OK21 har fokus på nyuddannede

I den seneste overenskomst for det offentlige område, har parterne aftalt et særligt fokus på introforløb for nyuddannede, som handler om overgangen fra studie- til arbejdsliv og introduktion til arbejdspladsen, opgaver og ansvar. I regioner og kommuner har man også aftalt at udarbejde inspirationsmateriale til, hvordan man lokalt kan arbejde med fokus på nyuddannede, og vi følger op, når inspirationsmaterialet foreligger.

”Når man som nyuddannet får sit første job, går man fra at være fuldt ansvarlig for sine egne arbejdsgange på studiet til pludselig at skulle finde ud af, hvordan det foregår på den nye arbejdsplads. Det kan være alt fra forventninger til opgaveløsningen til hvor lang tid, man må bruge på opgaven, og hvor man kan få hjælp, hvis man går i stå”, siger Line Funch, som er konsulent i Arbejdsliv og karriere i DM.

Derfor har de nyuddannede fx brug for at vide, hvordan de kan sparre med deres leder, og hvordan de får fedback.

”Fra studiet er de jo vant til at få rimelig kontant feedback, når de går til eksamen. Hvis de så kommer til en arbejdsplads, hvor der ikke er en fedback-kultur, kan det være svært for dem at navigere, for de har brug for at vide, om de er på rette vej og løser opgaverne godt”, siger Line Funch.

Du kan medvirke til en god onboarding

Som tillidsvalgt kan du være med til at sørge for, at nyuddannede får en ordentlig onboarding og introduktion til arbejdspladsen.

Det kan være svært for nyuddannede at finde ud af, hvordan arbejdspladsen fungerer. Derfor er 1:1-samtaler med lederen vigtige.
Line Funch, konsulent i Arbejdsliv og karriere i DM

”Det er vigtigt, at de lærer kulturen og kollegerne at kende, og som tillidsvalgt kan du være med til at sikre, at de ved, hvordan de skal gå til opgaverne, og at de ved, hvor de kan få feedback på, om de er på vej i den rigtige retning”, siger Line Funch.

”Det kan være svært for alle at starte i et nyt job, men det er sværere for nyuddannede at finde ud af, hvordan arbejdspladsen fungerer, hvad de kan forvente af deres leder, hvad leder og kolleger forventer sig af dem, og hvornår arbejdet er godt nok”, siger Line Funch, som mener, at 1:1-samtaler med lederen derfor er vigtige.

”Det er godt at skabe et rum for snak, sparring og feedback, så de nyuddannede ved, hvor de kan spørge, og at der ikke bliver set ned på dem, fordi de ikke ved det hele fra begyndelsen”, siger Line Funch.

Hun mener, det stadig er vigtigt at have fokus på dem, som blev ansat under corona og ikke har fået en reel onboarding.

”Selv om de har været ansat i et stykke tid, har de stadig brug for at lære arbejdspladsen og kollegerne at kende”, siger hun.

Hun anbefaler en buddy-mentorordning, som kører videre efter introduktionen, og du kan overveje at foreslå en buddyordning hos jer, og at I ser på, hvordan introduktionen af nyuddannede fungerer hos jer. Om I fx har 1:1-samtaler og mulighed for feedback.

”Det kan sikre, at nyuddannede får en god start, føler sig trygge og altid ved, hvor de kan får hjælp og svar på spørgsmål”, siger Line Funch.

Nyuddannede har fokus på karrieren

Nyuddannede vil gerne gøre det god på arbejdsmarkedet, og derfor er de også optaget af, hvordan de kan få konkrete værktøjer til deres arbejdsliv, og hvordan de kan dygtiggøre sig.

DM’s tilfredshedsundersøgelse fra 2021 viser således, at kurser og karriererådgivning optager de nyuddannede mest i forhold til DM’s tilbud.

”Man kan sige, at de overordnet som gruppen har lidt mere individbaserede ønsker, end de mere erfarne medlemmer”, siger Line Funch.

”De går op i konkrete kurser, kompetenceudvikling, og hvad de rigtige valg er i forhold til karriere. Derfor er de også optaget af netværk og alt det, som kan give dem en forståelse for faget og branchen, og hvem de andre er, som arbejder med noget lignende”, siger Line Funch og fortæller, at de nyuddannede også er optaget af worklifebalancen og den fleksible arbejdsplads.

”De er meget bevidste om, at andre ting i livet er vigtigere end arbejdet. De skal kunne se en mening i det, men den meningsfuldhed kan de skabe alle mulige andre steder”, siger hun.

Læs også

Sådan engagerer du nyuddannede kolleger

Sådan gør de i Glostrup og Faxe

Send til dine nyuddannede kolleger

DM har forskellige arrangementer og kurser som kan guide nyuddannede. Du kan opfordre dine nyuddannede kolleger til at:

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}