Guide: Skab balance mellem job og privatliv

Skab balance mellem arbejds- og privatliv.

© Morten Bengtsson

Del artikel:

Du kan godt have karriereambitioner og samtidig have et meningsfuldt liv uden for jobbet. Her er en række gode råd til, hvordan du skaber balance mellem arbejde og fritid.

Skab indre balance

Mange af os har job, der ikke er begrænset af hverken tid eller sted. Det kan være et privilegium, men det kan lige så ofte være et problem. Før vi får set os om, er arbejdet i gang med at spise sig ind på vores fritid.

Du kan skabe en bedre balance blandt andet ved at:

  • Forventningsafstemme med dig selv

Hvordan vil du gerne fordele døgnets 24 timer i denne periode af dit liv? Vil du prioritere din karriere, eller er der prioriteter i dit privatliv, som er vigtigere?

  • Gøre op med den dårlige samvittighed

På kontoret vil den have os til at tænke på ungerne i institutionen. Og når vi kommer hjem, kommer den dårlige samvittighed igen med alt det, vi ikke nåede på jobbet. At gøre op med den dårlige samvittighed er ikke let, men det er effektivt. Den bidrager ikke med noget, så øv dig på at være mentalt til stede i situationen.

  • Stemple mentalt ud

Selvom det mentalt er en svær opgave, så øv dig i at lade arbejdsrelaterede tanker blive på arbejdspladsen. Tag fx musik i ørerne som en slags rituel markering af, at nu har du fri. Gå eller cykl hjem, hvis du kan.

  • Afinstallere apps

Overvej fx, om det er nødvendigt for dig at have arbejdsmail på din telefon. Du kan også indstille din telefon til at blokere opkald fra uvedkommende, der ringer til dig efter fx klokken 17.

Få flere gode råd om work-life-balance i denne guide.

Et balanceret arbejdsliv

Derfor er et balanceret arbejdsliv vigtigt.

Få bedre rammer om dit arbejdsliv

Nogle gange kan du ikke ændre balancen alene ved egen kraft, og det kan være nødvendigt at inddrage din arbejdsplads.

Næste gang du arbejder på et tidspunkt, hvor du egentlig hellere ville have fri, så spørg dig selv: Hvem er det, der forventer, at jeg arbejder nu? Er det mig selv? Er det mine kolleger, eller er det min chef?

Hvis det er dine kolleger eller din chef, der opstiller forventningerne, kan du fx henvende dig til din tillidsrepræsentant, som så kan tage snakken op på kollektivt niveau. Dermed kan I sætte ord på, hvilke forventninger I har til hinanden.

Husk, at chefer ikke er tankelæsere. Hvis du er utilfreds med noget, som du selv har indflydelse på, bør du altid involvere din leder, så I sammen kan forbedre din situation.

Sørg også for at holde ferie, så du kan komme helt ned i gear. Det er ofte her, at man opdager, at arbejdspladsen ikke falder sammen, fordi man ikke er der.

Kilde: Cecilie Cohrt, karriererådgiver i DM, og Pernille Hjortkjær, selvstændig worklifecoach.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}