Spring menu over

Sygdom og fravær

Del artikel:

Du har som hovedregel ret til løn, mens du er syg, men du har også selv en række pligter overfor din arbejdsgiver.

Hvis du bliver syg, skal du melde dig syg hos din arbejdsgiver hurtigst muligt. Når du melder dig syg, skal du følge arbejdspladsens regler for sygemelding – de vil ofte fremgå af din kontrakt eller arbejdspladsens personalehåndbog. Følger du arbejdspladsens regler, har du ret til fuld løn, mens du er fraværende på grund af sygdom.

Bliver du væk fra arbejde uden at melde dig syg, har din arbejdsgiver ret til at opsige dig uden varsel.

Din arbejdsgiver har ret til at bede om dokumentation for din sygemelding.

Får du ikke løn under sygdom, eller er du blevet syg, mens du er ledig, kan du have ret til sygedagpenge.  Kontakt din kommune eller din a-kasse om sygedagpenge.

Kontakt DM

Har du spørgsmål til regler om sygdomsfravær, kan du kontakte DM for rådgivning. Er du blevet sagt op i forbindelse med sygdom, skal du altid kontakte DM.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje