Spring menu over

Tre råd: Sådan forbedrer du hurtigt dit nyhedsbrev

Mette Hertzmann
Del artikel:

Nyhedsbrevet har kæmpe potentiale for mange virksomheder, men de færreste udnytter det. Derfor deler Mette Hertzmann, partner i den digitale rådgivningsvirksomhed Symbiotisk, tre gode råd til, hvordan man løser de typiske udfordringer virksomheder har, når de laver nyhedsbreve.

“De fleste virksomheder ved godt, at de skal have et nyhedsbrev, de ved bare ikke, hvad de skal gøre med det. Derfor bruger jeg meget tid på at forklare, at du faktisk har en stor værktøjskasse i et nyhedsbrev,” forklarer Mette Hertzmann, partner og ejer af Symbiotisk.

Hun påpeger, at nyhedsbreve er bedre til konvertering, fx få din målgruppe til at downloade en fil, købe jeres varer eller tilmelde sig et arrangement, end sociale medier. Der er simpelthen større loyalitet gennem nyhedsbrevet.

Derfor deler hun her tre udfordringer, hun ofte møder, når hun rådgiver virksomheder om nyhedsbreve. Hun giver også sine råd til, hvordan udfordringerne hurtigt kan løses:

Udfordring 1: Virksomheder tænker ikke selv

Mange virksomheder, som Mette Hertzmann møder, har i arbejdet med nyhedsbrevet ikke tænkt over, hvad de vil have ud af nyhedsbrevet. De gør bare, hvad de ser andre gøre - men den strategi skal man passe på med:

“Det, at andre virksomheder laver nyhedsbrevet på en bestemt måde, er ikke et kvalitetsstempel. Tro mig, jeg har set mange virksomheders statistik for deres nyhedsbreve - den tilgang virker ikke.”


Sådan løses det: Lav en produktionsplan, og prøv ting af
Først og fremmest handler det for Mette Hertzmann om, at virksomheder skal få lavet en produktionsplan. Det kan virke banalt, men den giver en vigtig struktur over arbejdet med nyhedsbrevet - en struktur mange virksomheder ikke har.   


Når man så er i gang med at lave produktionsplanen, skal man turde at bruge nyhedsbrevet til at teste nye indsatser af fx quizzer eller afprøve mere markante budskaber. Det kan kræve is i maven, men Hertzmann forsikrer, at risikoen er værd at løbe: Det er nemlig sådan, at dem der har størst succes med deres nyhedsbreve er dem, der tør prøve ting af.

Udfordring 2: Nyhedsbrevet er for ofte en enkeltmandsopgave

Den anden udfordring, som Mette Hertzmann ofte møder, er, at for få relevante medarbejdere er inddraget i at lave nyhedsbrevet - processen er ofte for lukket og fokuseret på den ene person, der har fået opgaven at lave nyhedsbrevet.

Det sker ofte, fordi ingen er specialiseret i at lave nyhedsbreve, og det er ofte en opgave, der jævnligt bliver videregivet. Det betyder, at de færreste, der laver nyhedsbreve, egentlig ved, hvad de skal med produktet.

Sådan løses det: Luk processen op
Det bedste nyhedsbrev bliver lavet, hvis flere bliver inddraget i processen. Derfor råder Mette Hertzmann til, at man i større grad åbner processen og inddrager nøglepersoner på arbejdspladsen. Det kan være på morgenmødet om mandagen, hvor man gør folk opmærksomme på nyhedsbrevets deadline og gerne hører fra nogen, der har ideer til indhold:

“Det er også derfor, at jeg gerne vil have så mange fra virksomheden med, når jeg holder oplæg om nyhedsbreve; Det skaber nemlig meget mere gejst, når alle har en forståelse for, at nyhedsbrevet virkelig kan rykke noget,” forklarer hun.

Udfordring 3: For stort fokus på design

Mette Hertzmann oplever ofte, at nyhedsbreve er for “overdesignede”, hvilket gør det sværere at læse - og det er et problem:

“Mange tror, at de “flotte” nyhedsbreve er dem, der konverterer bedst. Men hvis ikke et nyhedsbrev kan skimmes hurtigt af læseren, så er det ikke godt nok,” siger hun.

Sådan løses det: Fjern støjen
Med Mette Hertzmanns ord skal man fjerne støjen i nyhedsbrevet og stille sig selv spørgsmålet, om alle komponenterne egentlig er nødvendige. Nyhedsbrevets opsætning skal være simpel, og her er bulletpoints og skillelinjer en nem løsning.

Det er vigtigt at tænke på, at nyhedsbrevet normalt læses i modtagerens indbakke, forklarer hun. Her forventer man nemlig, at teksten ser ud på en bestemt måde, så hvis layoutet er for kompliceret med kolonner, grafik eller overlappende billeder, bliver læseren forstyrret.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje