Bliv en bedre copywriter med disse tre principper

Del artikel:

Som copywriter er målet altid at få læseren til at handle nu - det er ikke altid let. Heldigvis har copywriter Kathrine Louise Nielsen knækket noget af koden: Nemlig tre centrale adfærdsprincipper, der hjælper dig med at skrive mere overbevisende tekster.

Uanset om du skal skrive et nyhedsbrev, en landing page, en mail-kampagne eller noget fjerde, kan tre kendte adfærdsprincipper hjælpe dig med at få din læser til at gøre det, du gerne vil have dem til.


Så inden du skriver ét eneste ord, er copywriteren Kathrine Louise Nielsens råd at besvare disse to spørgsmål:

  • Hvad vil du gerne have din læser til at gøre? Vær så konkret som muligt, når du formulerer den handling, modtageren skal foretage sig, når han eller hun har læst din tekst.
  • Hvad afholder læseren fra at foretage den ønskede handling? Det kan være mere eller mindre bevidste indvendinger, som dine læsere kan have imod at gøre det, du gerne vil have dem til.

Kathrine Louise Nielsen

Kathrine Louise Nielsen er selvstændig copywriter og arbejder bl.a. sammen med Morten Münster og Christina Klitsgaard. Hun har tidligere holdt oplæg om copywriting på bl.a Marketing Camp, i Somera, Kommunikation og Sprog og flere gange for DM.

Nu har du grundlaget for at skrive en tekst, hvor du fokuserer på at fjerne eller minimere de barrierer, din læser har imod at foretage den ønskede handling.

Det kan du fx gøre ved at inkorporere en af disse tre adfærdsprincipper, som Kathrine Louise Nielsen har fra Robert Cialdinis bog ’Influence’:

1) Brug social proof 


Hvad er det? 

Som mennesker har vi en tendens til at gøre som andre, når vi er i tvivl, og når informationsmængden er lav. Derfor kan du i dine tekster henvise til, at andre har gjort det, som du gerne vil have dem til.

Hvordan gør du? 

Her er et par eksempler: Arbejder du i en fagforening, hvor du gerne vil have medlemmerne til at stemme, kan emnefeltet lyde: ‘8 ud af 10 medlemmer har allerede stemt til formandsvalget’. Det kan også være et forlag, der gerne vil sælge en bog, hvor teksten kan lyde ‘Læst af flere end 30.000 danskere’. Social proof går ud på at henvise til en norm, som modtageren identificerer sig med.


2) Brug scarcity 

Hvad er det?

Scarcity betyder knaphed og går ud på, at vi mennesker bliver motiveret af deadlines og bagkanter.


Hvordan kan det se ud? 

Det kan være en virksomhed, der har et ønske om, at kunder booker et specifikt møde hos dem. Derfor skriver de i teksten, at man skal skynde sig at booke, fordi der kun er 10 pladser tilbage. Det kan også være et tilbud, der kun gælder til og med en specifik dato. 

OBS: Det kan virke indlysende, men lad være med at lyve; Hvis du i din tekst skriver, at der er få pladser tilbage, men der er mange ledige, mister du troværdighed. 


3) Gør det let 

Hvad er det?

Det er ofte ikke viljen, der står i vejen for, om dine læsere nu også gør det, du gerne vil have dem til. Men faktum er, at mennesker bare er travle væsener, der bliver lynhurtigt distraheret. Så selvom det lyder banalt, er Kathrines Louise Nielsen’s sidste råd at gøre det, du gerne vil have læseren til så let som muligt. 


Hvordan gør du?

Det kan virke kontraintuitivt, at teksten bliver bedre af, at man sletter, men sådan er det oftest. Når du redigerer din tekst, så prøv derfor at fjerne 10-50% af dit første udkast. Det får budskabet til at stå skarpere – og det bliver nemmere for læseren at dykke ned i din tekst.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}