Spring menu over

To kommunikatører fortæller om at nå den unge målgruppe

Del artikel:

Kommunikation til den unge målgruppe kan være en svær nød at knække for en kommunikatør. Alligevel har Anton Abildgaard og Mette Skammeritz gennem alt lige fra memes, kampagner og journalistiske videoer haft succes med at nå målgruppen.

Bliv her inspireret af, hvad Anton Abildgaard, journalist på TV2 Echo og Mette Skammeritz, konceptudvikler og mememager, hver især har lært om at nå målgruppen.


De bliver kaldt den voksne kommunikatørs hovedpine. Men er den unge målgruppe virkelig så svær at kommunikere til?

Nej, mener journalist Anton Abildgaard, der har været med siden starten af TV 2’s ungdomstilbud, TV-2 Echo. Målgruppen er ikke svære, de er bare enormt kritiske:

“De unge har tusind forskellige tilbud om indhold, de kan vælge imellem, og de er meget oplyste; Det gør dem kritiske og enormt opmærksomme på, hvordan der bliver talt til dem”.

Både ham og Mette Skammeritz, mememager og digital kommunikatør, har haft stor succes med at nå ud til den unge målgruppe ud fra devisen: learning by doing.

Her deler de ud af deres vigtigste viden om kommunikation til en ung målgruppe:

Mette Skammeritz

Har læst kreativ kommunikation og står bag meme-siden, Skammekrogen på Instagram. Når hun ikke laver memes, er hun konceptudvikler for Radius CPH. Hun har stor erfaring med at lave adfærdskampagner for offentlige myndigheder målrettet en ung målgruppe.

Hvem er de unge? En huskeregel om segmentering

En af Mette Skammeritz’ hovedpointer om kommunikation til den unge målgruppe er segmentering; For gruppen som kan spænde mellem 13 år til 35 år bliver ofte skåret over én kam:

“Jeg oplever sjældent, at man definerer, hvem de unge egentlig er; Kigger man på en 13-årig, så går de i folkeskolen og deres forældre, laver mad til dem. En 35-årig har måske to børn og er medlem af en a-kasse. De har ikke særligt meget til fælles", forklarer Mette Skammeritz.

Hun anbefaler, at segmenteringen ikke kun laves på alder, men også ud fra parametre som bopæl og uddannelse - da en ung fra Sønderjylland måske ikke interesserer sig for det samme, som en fra hovedstadsområdet.

Undgå gavekorts-kommunikation

Huskereglen om vigtigheden af segmentering leder Mette Skammeritz videre til hendes næste pointe: Nemlig at undgå det, hun kalder gavekorts-kommunikation:

“Når jeg skal lave en ny kampagne, så forestiller jeg mig altid, hvad jeg ville give målgruppen i fødselsdagsgave”, siger hun og fortsætter:

“Men hvis det eneste, jeg kan give, er et gavekort, så er kommunikationen for bred; Ingen husker et gavekort”.

Sæt dig derfor ind i din segmenterede målgruppe med spørgsmål som: Hvad er deres hobbyer? Hvilke kunstnere lytter de til? Hvad ræsonnerer de med?

Hold forældre væk fra kommentarspor

Det virker ret godt at holde forældre væk fra kommentarsporet. Det gælder særligt for adfærdskampagner, der kan handle om, at man skal huske kondom under sex, sikkerhedsbriller til nytår eller at bestille tid til lægen.

“Der er ikke noget værre og mere kikset, end hvis det er ens mor, der tagger en i et opslag. Men hvis det er ens ven, der tagger, så virker det meget stærkere”, siger Mette Skammeritz.

Anton Abildgaard

Er uddannet journalist og en del af det grundlæggende team bag TV-2s nyeste ungdomstilbud, TV 2 Echo, hvor han arbejdede i fire år. TV 2 Echo har i dag over 380.000 likes på Facebook og 26.000 følgere på TikTok.

Alt skal IKKE blinke

Det er simpelthen en myte, at alt skal blinke, glimte og kun vare 60 sekunder, når man skal fange en ungs opmærksomhed. Det måtte Anton Abildgaard sande ret hurtigt i hans karriere:

“Unge mennesker ser timelange YouTube-videoer og hører lige så lange podcasts; Det handler derfor om at indholdet er velproduceret, og handler om noget, der interesserer dem”.

Derfor går det heller ikke længere, at man giver praktikanten en smartphone i hånden og siger: Lav noget content, forklarer han:

“De gennemskuer lynhurtigt, hvis man prøver at tale ned til dem”.

De er ikke aliens, så tag dem seriøst

Det er en pointe for Anton Abildgaard, at unge mennesker også bare er en målgruppe, ligesom alle andre;

"De har ligesom andre målgrupper deres egne kendetegn; De er vokset op på internettet, og så falder de ikke så let for forældede mediegreb. Men det skal ikke gøre dem til fabeldyr", forklarer han.

Det kræver arbejde at lave godt indhold til målgruppen - ligesom det gør for alle andre.

“Jeg tror, at ældre generationer har en naturlig tendens til, at det, unge mennesker kan lide, er noget larm. Så går der 10-15 år, og så bliver de tendenser lukket ind i det gode selskab. Det er forudsigeligt, åndssvagt og spild af tid.”

Relationer og identitet er evige evergreens

Da TV-2-ECHO startede, var der ikke set lignende tilbud i danske medier før. Så de prøvede sig frem med indholdet. Det viste sig dog hurtigt, at særligt tre emner ofte er populære:

“Hvis der er noget, vi hurtigt lærte på ECHO, så er det, at de unge ikke stopper med at interessere sig for relationer og identitet”, siger Anton Abildgaard og for ham giver det god mening, fordi de to begreber ofte fylder meget i målgruppens fysiske liv.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje