Få input til, hvordan du omsætter din generalistbaggrund til at blive kommunikatør
Generalister er os, der samler projektet, holder de faglige dele sammen og sørger for, at de bliver til ét samlet hele. Det er os, der bygger bro og sammenhæng så andre fagligheder, eller professioners resultater, kan komme i brug i samfundet. I en generalistrolle bruger vi spændvidden i vores kompetencer - og måske i mindre grad den dybe faglighed.
Men måske vil du gerne skifte spor og arbejde som kommunikatør fremover? Få her input til, hvordan du kan erhverve dig kommunikatørens faglighed og evne på baggrund af din generalistbaggrund:
Du har allerede tre af kommunikatørens kompetencer
Det er meget muligt, at din egen opfattelse af din uddannelse er, at du har en smal faglighed bygget på et generalistfundament. Men idet du har en akademisk uddannelse - måske i særlig høj grad hvis du er humanist - så har du allerede adgang til nogle helt grundlæggende færdigheder og forståelsesrammer, som er fundamentale for at blive kommunikatør. Du skal lave lidt overførselsarbejde, men du er ikke langt fra skiven, hvis du kan genkende disse akademiske kompetencer:
1. Du kan sætte dig ind i en kompleks akademisk problemstilling > Du kan sætte dig ind i en målgruppes verden og behov
En af kommunikatørens fineste kompetencer er at forstå den målgruppe, de skal kommunikere med. Det kræver, at man kan undersøge deres livsverden, behov og relation til den organisation, man arbejder for. Uanset om du har lavet feltarbejde, arbejdet kvantitativt eller primært er teoretisk funderet, så har du redskaber til at undersøge og forstå - og formidle den forståelse til andre.
2. Du kan adskille dig selv fra dit forskningsobjekt > Du kan afstå fra egne synsninger og præferencer, når du laver kommunikation
Se, det her er en kompetence, som ikke engang alle, der er uddannet som kommunikatører besidder! Men det er en af de fineste. Evnen til at forstå, at kommunikatøren selv ikke er målgruppen, og at man ikke producerer kommunikation som man selv foretrækker - men kommunikation, der giver mening i det marked og til de kunder eller brugere, man vil i kontakt med.
3. Du behersker metodekritik og kritisk tænkning > Du kan sikre kvalitet kommunikationsanalysen og -målingen
Kommunikation er et fag, en branche og et håndværk. Og som alle professioner er kommunikatører udfordret af, at andre fagligheder kan komme til at mene, at de nemt selv kan lave kommunikation. Dette kræver, at kommunikatøren kan argumentere for og underbygge sine pointer og analyser, samt forklare hvorfor netop den valgte formulering af kommunikationen er den bedste løsning på kommunikationsproblemet.
Hvis du kan genkende dig selv i de tre punkter, så er du godt på vej. Så, hvad skal du så lære for at blive klar til at virke som kommunikatør?
Tre byggesten til at blive kommunikatør (når du allerede er generalist)
1. Lær det grundlæggende fag og håndværk
Ja, naturligvis har du lært at strukturere en akademisk opgave, men det er ikke det samme som, at du har lært at skrive, og at du forstår moderne kommunikationsmodeller. Start med det. Om du vælger at være håndværker ved at blive fagjournalist, videoformidler, forskningsformidler, skribent eller strategisk kommunikatør, det er op til dig. Kommunikation er et fag, du skal lære.
2. Vælg en specialisering
Kommunikatører er også generalister! Så, dyk dybt i en specialisering, der passer til dit eksisterende fag eller i noget, der kilder din hjerne på den ene eller anden måde. Gå på opdagelse i, hvad faget byder på. Og gå ikke i panik, når du ikke kan finde en fin oversigt.
3. Bliv en del af branchen
Hvis du skifter spor, og måske job, så skal du gå fra at være gæst i den nye fagverden til at være medlem. Start med de gratis gå-hjem-møder, gå til konferencer og webinarer, og opsug hvad der foregår i branchen. Når du møder et nyt fagfelt, vil du opdage, at der er nogle grundlæggende udfordringer, som gentager sig selv igen og igen i faget. Nogle vilkår. Nej, ingen af os ved, hvad en kampagne skal koste. Ja, måling er svært, når det handler om kommunikation.
Når alt det er på plads, så mangler du de sidste to skridt: At få erfaring som kommunikatør og at identificere dig som kommunikatør.
Og dermed være med til at definere, om kommunikatører også er en slags fugemasse i samfundet.