Sociale medier kan være et sprængfarligt sted. Derfor skal der tages mere ansvar for den digitale samtale, påpeger ekspert. Her er tre råd til, hvordan du bliver en bedre vært for kommentarsporet.
I en tid hvor virksomheder lukker deres kommentarspor og platforme opkøbes af impulsive rigmænd, stiller det kommunikatøren over for en stor opgave.
Alligevel oplever Katrine Thielke, rådgiver i strategisk kommunikation og sociale medier, at mange kommunikatører tror, at arbejdet er færdigt, når der er trykket ‘udgiv’. Men i realiteten ligger halvdelen af arbejdet i modereringen af samtalen.
Hendes hovedpointe er, at du i kommentarsporet er vært for en samtale, og ikke bare afsender af et budskab. Ligesom når man er vært til et event, så har man også ansvaret for, at kursisterne har det godt.
Læs hendes tre råd, der kan hjælpe dig med at blive en bedre vært for kommentarsporet:
1. Kommunikatør, kend din kommentar-type!
Der findes mange forskellige typer af folk, der kommenterer, og de kræver alle noget forskelligt af dig som moderator.
Her er fire af de mest gængse typer, man som kommunikatør kan støde på i kommentarsporet:
- Typen, der ikke kommenterer for at gøre andre i debatten klogere, men nærmere for at vise sin viden om opslagets emne frem.
- Typen, der kommenterer for at stille andre, ofte afsenderen, til regnskab.
- Typen, der kommenterer, fordi de er oprigtigt nysgerrige på emnet og gerne vil vide mere.
- Typen, der kommenterer en umiddelbar følelsesmæssig reaktion, det kunne være ‘Wow, hvor vildt!’.
2. Alle kan svares
Når du kender typen, er du blevet klogere på din modtager, hvilket er vigtigt, når du skal give vedkommende et svar.
Mange kommunikatører og virksomheder svarer dog kun på en kommentar, hvis der bliver spurgt direkte ind til noget. Udråb, meninger eller følelsesmæssige reaktioner bliver simpelthen glemt.
For Katrine Thielke svarer det til, at det kun er dem, der snakker højest, der er med i samtalen.
Hun påpeger derimod, at alle kan besvares. Alle har bare ikke brug for den samme type svar. Alle kommentar-typer søger ikke nye argumenter eller viden, når de skriver en kommentar.
Nogle gange er et svar som “Tak for at dele” eller “Fedt perspektiv” nok.
3. Svar også dem, der ikke skriver som dig
Mange kommunikatører, der skal moderere kommentarspor, er blinde over for sprog, der ikke ligner deres eget.
Men den blindhed er vigtig at være opmærksomhed på, for den kan have konsekvenser for den digitale samtale, påpeger Katrine Thielke:
“Vi overser dem, der har et lavere skriftligt niveau end os selv. Hvis man sætter det på spidsen, så bliver det kun de højtuddannede, der vil fylde i debatten, og det er ikke særligt demokratisk”.