Forretningsorden

Del artikel:

Her er forretningsordenen for DM Universitet: Forskning og Uddannelse.

§ 1. Konstituering

Stk. 1. Sektorbestyrelsen konstituerer sig på første møde efter nyvalg.

Stk. 2. Sektorbestyrelsen vælger af sin midte en formand, 1-2 næstformænd samt evt. et Forretningsudvalg (FU) bestående af formand, næstformand og 1-2 sektorbestyrelsesmedlemmer.

§ 2. Sektorbestyrelsen

Stk. 1. Sektorbestyrelsens formål og opgaveområde fremgår af sektorens vedtægt som er godkendt af DM's Hovedbestyrelse.

§ 3. Sektorbestyrelsens møder

Stk. 1. Der afholdes sektorbestyrelsesmøder som aftalt i årshjulet. Møderne kan afholdes virtuelt. Årshjul med mødeplan besluttes på sidste møde i året før mødeplanen skal være gældende.

Stk. 2. Formanden indkalder medlemmer til sektorbestyrelsesmøde med normalt 7 dages varsel samtidig med, at der udsendes dagsorden, som ledsages af forberedende materiale i videst muligt omfang.

Stk. 3. De ordinære sektorbestyrelsesmøders dagsorden skal indeholde følgende punkter:

- Godkendelse af dagsorden
- Godkendelse af referat
- Meddelelser fra formand og FU samt eventuelt nedsatte udvalg
- Punkter til næste møde
- Eventuelt

Det tilstræbes at det af hvert enkelt punkt fremgår om det er til beslutning, drøftelse eller orientering.

Stk. 4. Formanden, næstformanden eller et andet medlem af Forretningsudvalget er mødeleder. Mødelederen opsummerer og konkluderer efter hvert punkt på dagsordenen.

Stk. 5. Sektorbestyrelsen kan kun træffe beslutninger, når et flertal af bestyrelsens medlemmer deltager, fysisk eller online.

Stk. 6. Beslutninger, herunder valg iht § 1 samt valg til eventuelle udvalg, vedtages med simpelt flertal.

Stk. 7. Sekretariatet udfærdiger beslutningsreferat efter hvert sektorbestyrelsesmøde. Udkast til referat udsendes til bestyrelsen, der herefter har 10 dage til at indsende skriftlige kommentarer til referatet til sekretariatet. Endelig godkendelse af referatet sker på næstfølgende sektorbestyrelsesmøde.

§ 4. Forretningsudvalget

Stk. 1. Forretningsudvalget har til opgave
- at effektuere sektorbestyrelsens beslutninger
- at koordinere sektorbestyrelsens arbejde
- selvstændigt at træffe beslutninger i sager, som ikke tåler udsættelse

Stk. 2. Forretningsudvalget afholder møder efter behov. Møderne kan afholdes virtuelt. Der tages ikke referat af møderne.

§ 5. Vedtagelse og ændring af forretningsorden

Stk. 1. På første møde efter nyvalg vedtager sektorbestyrelsen en forretningsorden, der som udgangspunkt er gældende for hele valgperioden. Dog kan ændringer af forretningsordenen finde sted finde sted efter de almindelige regler for beslutninger i sektorbestyrelsen.

Vedtaget på møde d. 20. januar 2022 i sektorbestyrelsen for DM Universitet: Forskning og Uddannelse

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje