Spring menu over

for DM Professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime uddannelser

Forretningsorden for DM Professionshøjskoler,
erhvervsakademier og maritime uddannelser


§ 1. Konstituering


Senest 1. februar efter nyvalg til bestyrelsen afholdes bestyrelsesmøde, hvor den nye bestyrelse
konstituerer sig på følgende måde:

1. Ordstyrer og valgleder
Bestyrelsens ældste medlem regnet efter bestyrelsesanciennitet er ordstyrer og leder valget af formand
(herefter overtager formand mødeledelsen).

2. Valg af formand
Kandidater til formandsposten opstilles ved mundtlig anmeldelse. På begæring fra et bestyrelsesmedlem
skal dette dog ske ved skriftlig anmeldelse
Efter kandidatopstillingen har de opstillede kandidater lejlighed til at kommentere deres kandidatur
Valget af formand sker ved skriftlig afstemning.
Hvis der opstilles flere end 2 kandidater, og ingen af dem opnår absolut flertal af de afgivne stemmer,
foretages omvalg mellem de 2 kandidater, der har opnået flest stemmer.
Ved stemmelighed i omvalget foretages en mundtlig forhandling. Derefter gentages afstemningen. Ved
fornyet stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.

3. Valg af Næstformand
Valget af næstformand foregår i øvrigt som valg af formand, jf. punkt 2.

4. Forretningsudvalget
Bestyrelsen kan vælge af nedsætte et forretningsudvalg for perioden bestående af op til 4 medlemmer:
- formanden
- næstformanden
- samt op til to bestyrelsesmedlemmer.
Valget af det 3. og evt. 4. medlem af forretningsudvalget foregår som valg af formanden, jf. punkt 2.

5. Genbesættelse
Udtræder formand, næstformand eller et medlem af FU, kan posten genbesættes efter reglerne i
henholdsvis pkt. 2, 3 eller 4 på førstkommende bestyrelsesmøde.

§ 2. Forretningsudvalget

Forretningsudvalget har til opgave
- at koordinere bestyrelsens arbejde i form af at være mødeforberedende for bestyrelsens møder
- selvstændigt at træffe beslutninger i sager, som ikke tåler udsættelse,

stk. 2. Forretningsudvalgsmøder indkaldes af formanden ved udsendelse af dagsorden. Der tages et kort
referat af hvert forretningsudvalgsmøde, som efterfølgende medsendes til dagsordenen for det kommende
bestyrelsesmøde.

§ 3. Bestyrelsens øvrige udvalg

Bestyrelsen kan nedsætte faste udvalg og ad hoc-udvalg under hensyn til sektorens tildelte økonomiske
ramme.


§ 4. Bestyrelsens møder


Der afholdes normalt op til 6 bestyrelsesmøder om året.

stk. 2. Der indkaldes til ekstraordinært bestyrelsesmøde, hvis formanden, 1 forretningsudvalgsmedlem eller
3 bestyrelsesmedlemmer skriftligt begærer det.

stk. 3. Formanden indkalder via DM’s sekretariat medlemmer til bestyrelsesmøde med normalt 7 dages
varsel samtidig med, at der udsendes dagsorden, som ledsages af forberedende materiale i videst muligt
omfang. De ordinære bestyrelsesmøders dagsorden skal indeholde følgende punkter:
a. Godkendelse af referater
b. Nyt fra arbejdet omkring sektoren og fra arbejdet i DM, herunder kommentarer til løbende sager,
afholdte møder og referater fra møder i DM’s ledende organer mv.
c. Behandling af de for sektorens relevante sager, jf. sektorvedtægtens § 6
d. Meddelelser fra formand, FU samt nedsatte udvalg.
e. Eventuelt.

stk. 4. Medlemmer, som af tvingende grunde måtte være forhindret i at give møde, skal meddele dette til
formanden og DMs sekretariat, og kan i givet fald skriftligt tilkendegive deres synspunkter til de
foreliggende dagsordenspunkter.

stk. 5. Formanden, næstformanden eller et andet medlem af forretningsudvalget leder forhandlingerne ved
bestyrelsens møder. FU kan udpege en anden mødeleder blandt bestyrelsesmedlemmerne. Mødelederen
afgør, når en sag er behørigt drøftet, med mindre bestyrelsen ved stemmeflerhed træffer en anden
afgørelse. Mødelederen formulerer de punkter, hvorom der eventuelt skal stemmes i en sag.

stk. 6. Bestyrelsen kan kun træffe beslutninger, når et flertal af bestyrelsens medlemmer er til stede.

stk. 7. Bestyrelsens beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed bortfalder
forslaget. I alle sager, hvor afstemninger har fundet sted, indføres stemmetallene for og imod samt antallet
af eventuelle ”ikke-stemmer” i protokollen (referatet). Et mindretal, herunder et enkelt medlem, er
berettiget til gennem en kort tilføjelse til protokollen (referatet) at få givet udtryk for sin afvigende mening
samt sin stemmeafgivning angående en bestemt sag.

stk.8. Bestyrelsens beslutninger protokolleres i et mødereferat. Til yderligere belysning af de førte
forhandlinger kan tillige hovedsynspunkter i forhandlingen refereres. Referatet gennemses af formanden
og udsendes til bestyrelsens medlemmer og tillidsrepræsentanter normalt senest 10 dage efter mødets
afholdelse. Endelig godkendelse af referatet sker på næstfølgende bestyrelsesmøde.

§ 5. Formanden


Formanden repræsenterer sektoren udadtil, men kan bemyndige et andet medlem af bestyrelsen, i reglen
næstformanden, til at føre forhandlinger i hans/hendes sted.


§ 6. Bestyrelsesmedlemmernes hverv


Bestyrelsesmedlemmer kan i reglen ikke pålægges hverv, som de ikke ønsker at påtage sig.


§ 7. Transport, time- og dagpenge til bestyrelsesarbejdet


Efter DM’s gældende regler.

§ 8. På det 1. bestyrelsesmøde efter nyvalg til bestyrelsen fastlægger bestyrelsen vilkår for periodens
politiske involvering af sektorens medlemmer og tillidsvalgte under hensyn til de økonomiske rammer der
er bevilget sektoren jf. sektorvedtægten §4 stk 2.

Stk 2. Ved beslutning om afholdelse af delegeretforsamling besluttes en rammesætning og udarbejdes en
forretningsorden.

Stk 3. Delegeretforsamlingens rammesætning indeholder en fastlæggelse af sammensætning, mødeantal,
mødetidspunkt, dagsorden og indkaldelsesvarsel og medsendes bestyrelsesreferatet til orientering.

Stk. 4. Delegeretforsamlingens forretningsorden vedtages på delegeretmøde.

Stk 5. Beslutning der indebærer en løbende involvering af sektorens tillidsvalgte, kræver drøftelse og
beslutning om hensigtsmæssige mødekadencer, organisering og indhold og kommunikeres løbende i
referater.

Stk. 6 Ved beslutning af løbende involvering af medlemsnetværk, foreninger mv besluttes hensigtsmæssigt
omfang og kommunikeres i referater, arrangementskalender og -mails samt indbydelser mv.

§ 9 Ændring af forretningsorden

Ændring af nærværende forretningsorden kan finde sted efter de almindelige regler for beslutning i
bestyrelsen.

Vedtaget på møde i bestyrelsen for DM Professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime
uddannelser den 28. januar 2022.

Bilag 1. Forslag til rammesætning for sektorens delegeretforsamling

Stk. 1 Der afholdes delegeretmøde i foråret ved starten på en ny bestyrelsesperiode.

Stk. 2. Delegeretmødet skal sætte formandens beretning til afstemning og fastlægge retningslinjer for
Sektorens politik.

Stk. 3. Delegeretmødet består af 1 delegeret for hver uddannelsesinstitution, samt derudover 1 for hver
påbegyndte 25 medlemmer på den enkelte professionshøjskole henholdsvis erhvervsakademi, Den frie
Lærerskole, Institut for læring på Ilimafik, Socialpædagogisk Seminarium i Ilulissat (Jakobshavn), Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole samt navigationsskoler og maskinmesterskoler. Der vil maksimalt kunne
sendes 12 delegerede hver institution, uanset antal medlemmer (jf. udregningstabel nedenfor).
Tillidsrepræsentanten/tillidsrepræsentanterne og dennes/disses suppleant/suppleanter er den/de første
delegerede.
Eventuelle øvrige delegerede findes blandt medlemmerne på den enkelte professionshøjskole henholdsvis
erhvervsakademi, Den frie Lærerskole, Institut for læring på Ilimafik, Socialpædagogisk Seminarium i
Ilulissat (Jakobshavn), Danmarks Medie- og Journalisthøjskole samt navigationsskoler og
maskinmesterskoler på grundlag af medlemstal pr. 1. januar i det år, delegeretmødet afholdes.

Stk. 4. Bestyrelsen deltager i delegeretmødet som delegerede.

Stk. 5. Bestyrelsen indkalder til delegeretmøde ved skriftligt med 4 ugers varsel at udsende foreløbig
dagsorden.

Stk. 6. Tilmelding til delegeretmødet foregår efter DM’s normale tilmeldingsprocedurer dog i dette tilfælde
under hensyn til stk 3 og først til mølle princip.

Stk. 7. Forslag til dagsordenspunkter, der ønskes behandlet på delegeretmødet, indsendes til DM’s
sekretariat senest 14 dage før delegeretmødet.

Stk. 8. Den endelige dagsorden samt formandens skriftlige beretning udsendes til de delegerede senest 7
dage før delegeretmødet.

Stk. 9. Delegeretmødet ledes af 2 på delegeretmødet valgte dirigenter og efter den af delegeretmødet
vedtagne forretningsorden. Dirigenterne behøver ikke at være medlem af foreningen. DM’s sekretariat
forestår referat.

Stk. 10. Dagsorden for de ordinære delegeretmøder skal indeholde følgende punkter:

1. Mødets åbning
2. Valg af dirigenter og stemmetællere
3. Fremmøderegistrering
4. Vedtagelse af forretningsorden
5. Formandens beretning
6. Indkomne forslag
7. Arbejdsprogram
8. Eventuelt

Stk. 11. Delegeretmødet er beslutningsdygtig, når det er lovligt indkaldt. Beslutninger på delegeretmødet
træffes ved almindelig stemmeflerhed blandt de tilstedeværende. Der foretages skriftlig afstemning,
såfremt det begæres af mindst 1/3 af mødedeltagerne.

Stk. 12. Bestyrelsen kan indbyde gæster til at overvære delegeretmødet.

Tabel for delegerede   Forslag 1 Forslag 2
    1+1 pr. 25 medlem 1+1 pr. 20 medlem
Institution Antal medlemmer   Mulig antal delegerede
Erhvervsakademi Dania 14 1 1
Zealand Sjællands Erhvervsakademi S/I 36 2 2
Erhvervsakademi Lillebælt, Nonnebakken 2 1 1
Erhvervsakademi Midtvest 4 1 1
Erhvervsakademi Sydvest 6 1 1
Erhvervsakademi Aarhus 49 2 3
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy S/I 20 1 2
IBA Erhvervsakademi Kolding S/I 8 1 1
Københavns Erhvervsakademi KEA 44 2 3
KP 616 12 12
Absalon 263 11 12
UCN 200 9 11
UC Syddanmark 213 9 11
VIA  470 12 12
UCL 211 9 11
Samlet 2.156 74 84



Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje