Gældende for perioden 2022 - 2024 for DM Professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime uddannelser.

DM Professionshøjskoler, Erhvervsakademier og Maritime uddannelser
Sektorens arbejdsprogram ligger altid i forlængelse af det til enhver tid gældende arbejdsprogram for DM,
som kongressen hvert tredje år vedtager. Med dette arbejdsprogram for sektoren for professionshøjskoler,
erhvervsakademier og maritime uddannelser vil der være fokuseret på den professionskontekst, som
afgrænser os fra det øvrige DM.

To gennemgående værdier for sektoren er:

- at DM er en demokratisk styret fagforening, hvor de bedste resultater opnås i dialog og samarbejde
mellem medlemmer, tillidsvalgte og sekretariat

- at DM er en engagerende fagforening funderet på aktive medlemmer og tillidsvalgte på arbejdspladserne

Det, at vi i DM vil være en involverende og engagerende fagforening, indebærer, at sektoren motiverer
aktiviteter, der indbyder til deltagelse i kampen for vilkår i eget arbejdsliv. For at være en organiserende
fagforening på uddannelsesområdet skal sektoren fremme mulighederne for at involvere sig fagpolitisk i
forhold, der vedrører institutioners og uddannelsers udvikling, og i rammer og vilkår for arbejdet som
undervisere. Samtidig skal sektoren opmuntre til, at medlemmerne organiserer sig kollektivt for at fremme
solidaritet og kollektive rettigheder.


Vi vil altid have en fornem opgave i at sikre, at DM kan varetage medlemmernes interesser for løn- og
arbejdsvilkår. Men samtidig med denne faglige interessevaretagelse skal vi varetage medlemmernes
interesser for indflydelse på uddannelsesinstitutionernes forandring og på professionernes udvikling i de
korte og mellemlange videregående uddannelser.
Sektorens interessevaretagelse foregår derfor hele tiden i to spor (som også vil afspejle sig i
arbejdsprogrammet): et strategisk spor, der fastholder fokus på arbejdets indhold, og et spor, der samtidig
har et konstant blik på betingelserne for arbejdet. Det betyder, at vi hele tiden skal søge at forfølge den
dobbeltstrategi, som vi hidtil har haft, nemlig både at søge indflydelse på institutionernes udvikling samt på
kvalitet i uddannelser og undervisning og samtidig sikre interessevaretagelsen af undervisernes
arbejdsvilkår, jobmuligheder og af vores ret til at udvikle vores faglige identitet og kompetencer.

Internt i DM foregår dette arbejde på mange forskellige platforme. På det overordnede fagpolitiske plan
foregår det i Hovedbestyrelsen, hvor det er vigtigt at sætte en fælles dagsorden for de store
medlemsgrupper i foreningen: Privatansatte, offentligt ansatte i administration og kommunale
forvaltninger, studerende og vores egen gruppe af undervisere og forskere.

Det afgørende på den bane er at få vores interesser som undervisere til at spille sammen med de øvrige interesser i fagforeningen på en
måde, der er udviklende og dynamisk, så der ikke blot bliver tale om en afstemning af forskelligheder.
Men først og fremmest foregår dette arbejde i vores sektor, hvor vi har en meget høj grad af
tillidsrepræsentantdækning, en repræsentation som er langt over gennemsnittet i DM. Tillidsvalgte og
fagpolitiske klubber på arbejdspladserne er nemlig af afgørende betydning for kollektiv mobilisering, og
sektoren har traditionelt haft en særlig funktion i at understøtte de tillidsvalgtes indsatser og bestræbelser.

Vi har en tradition for at involvere medlemmer, klubber og tillidsrepræsentanter i politikformulering og
erfaringsarbejde. Det giver ejerskab og forankring – en tradition, vi betragter som arveguldet, og som vi
ikke vil sælge ud af.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}