Til indhold

Stresset efter ferien?

DM
© Christian Geisnaes

Stresssygemeldingerne skyder typisk i vejret efter sommerferien. Vi ser derfor på fire grunde til, at vi bliver stressede samt gode råd til, hvad du kan gøre for at reducere risikoen for stress efter sommerferien.

Sommerferien er en god mulighed for at lade op og få en velfortjent pause fra arbejdet. Alligevel viser undersøgelser, at stresssygemeldinger ofte skyder i vejret efter ferien.

Oplever du stresssymptomer, kan årsagerne være mange.

Her sætter vi fokus på det, der typisk er på spil, hvis symptomerne viser sig efter ferien – og vi giver råd til, hvad du kan gøre.

Arbejdsmængden

Når vi vender tilbage fra sommerferien, er der en risiko for, at der venter en pukkel af mails. Og du har måske ikke lige overblikket over de arbejdsopgaver, der venter.

Brug derfor de første par dage efter ferien til at skabe dig et overblik. Måske kan du kategorisere og prioritere arbejdet, så du får et overblik over, hvad der haster, og hvad der er vigtigst. Lav en forventningsafstemning med din leder og få sparring fra dine kollegaer til at skabe overblikket.

Meningen med arbejdet

At have en oplevelse af mening med arbejdet er en beskyttende faktor mod stress.

Mange af os bruger imidlertid sommerferien til at fokusere på nogle af de vigtige ting i vores liv udover arbejdet. I den første periode efter ferien kan kontrasten være slående – og det kan betyde, at vi kan have sværere ved at se den højere mening med vores arbejde.

Du kan styrke meningen i arbejdet ved at kigge tilbage eller kigge fremad. Begge muligheder er gode at gøre sammen med dine kolleger:

  • Kig tilbage: Måske kan du spole tilbage på det seneste år og fokusere på de opgaver, hvor du oplevede at gøre en stor forskel. Dér hvor din indsats var særlig vigtig.
  • Kig frem: Hvilke opgaver står foran dig. Og hvis du kunne bestemme, hvad skulle der så til for, at opgaverne gav endnu mere mening for dig og din arbejdsplads?

Relationer på arbejdet

Følelsen af at høre til på arbejdspladsen kan være med til at modvirke stress. Derfor er det også vigtigt med de gode relationer til kollegaerne.

Hvis du føler dig uden for, så prøv at opsøge nogen på arbejdspladsen, som du har et godt forhold til, og tal med dem om din oplevelse.

Måske kan de give dig en modfortælling. Andre gange bunder din følelse måske i en reel konflikt på arbejdspladsen, og her kan sommerferien være et godt tidspunkt til at tænke konflikten igennem, lægge en plan for at løse den og markere en ny start.

Kilde: Søren Bjerregaard Kjær, arbejdsmiljøkonsulent i DM

Stress

1. Det vigtigste, hvis du oplever stresssymptomer, er at gå til lægen. For symptomerne kan være signaler fra din krop, som skal tages hånd om, uanset om de skyldes stress eller ej.

Tøv heller ikke med at kontakte os for yderligere sparring, hvis du oplever stress efter ferien. 


2. Husk, at selvom vi her giver gode råd til, hvad du selv kan gøre, så er stress ikke kun dit problem. Stress er noget, som hele arbejdspladsen har et ansvar for at forebygge og håndtere. Læs mere