Oplever du uønsket seksuel opmærksomhed eller sexchikane bør du som medarbejder
- Dokumentere hændelsen, hvis det er muligt. Gem SMS, snaps, mails, screenshots eller lignende, hvis det er foregået elektronisk. Er det ikke foregået elektronisk, kan du beskrive hændelsen på skrift med så mange detaljer som muligt.
- Sige tydeligt fra i situationen, hvis det er muligt og gerne, når der er andre til stede.
- Tale med kolleger, du stoler på og venner og familie (også selvom der er gået tid siden hændelsen).
- Holde fast i, at du ikke selv var skyld i, at den uønskede seksuelle opmærksomhed fandt sted.
- Søge professionel hjælp. Brug DM’s arbejdsmiljøkonsulenter eller kontakt egen læge eller psykolog.
Du kan klage til Arbejdstilsynet, hvis du eller andre bliver udsat for seksuel chikane på arbejdspladsen.
Kontakt Arbejdstilsynet
Du kan kontakte Arbejdstilsynet på telefon 70 22 12 80 eller bruge den digitale formular. Du har ret til at være anonym.
Oplever du chikane fra borgere, brugere og kunder bør du som medarbejder
- Sikre dig bevis – tag fx screendumps af krænkelsen, hvis den er digital.
- Orientere ledelsen om sagen
- Inddrage din tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant
- Tale med dine kolleger om hændelsen
- Kontakte DM, hvis du ikke har en tillidsrepræsentant
Oplever du mobning bør du som medarbejder
- Forsøg at tage uløste konflikter med dine kolleger og eventuelt arbejdsmiljørepræsentanten i opløbet.
- Involver dine nærmeste eller mennesker du stoler på. Lad flere være med til at bedømme situationen
- Kontakte DM, hvis du har brug for sparring
- Går det udover dit helbred? Så er det vigtigt, at du kontakter din læge.
Oplever du digital chikane
- Sig det, hvis du oplever det. Du kan altid snakke med din arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant. Du kan også gå til ledelsen, hvis du føler dig fortrolig med det. Hvis du ikke føler dig fortrolig med at si det til nogen på arbejdspladsen, så del det med nogen du har tillid til. Det er vigtig at få snakket om det. Familie og venner kan støtte dig. Spørge dem om hjælp, til hvordan du kan formidle det videre til arbejdspladsen.
- Involver leder, arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant. Den løbende forebyggelse, risikovurdering og opfølgning, bør være en del af arbejdsmiljøindsatsen på jeres arbejdsplads. Sørg derfor for at tage det op i jeres arbejdsmiljøudvalg/MED hvor I kan drøfte forekomster, forebyggelse og håndtering.