Uden feedback kan det være svært at vide, om vi lever op til forventningerne fra ens leder og kollegaer. Læs, hvordan du giver og modtager feedback.
Feedback udvikler dig både på det faglige og personlige plan. Det kan fx øge din arbejdsglæde og motivation, men kan også gøre dig i stand til bedre at løse dine arbejdsopgaver samt være med til at forbedre samarbejde og trivsel på arbejdspladsen.
Men det kan være rigtig svært både at give og modtage feedback.
Feedback på jobbet er alle de tilbagemeldinger, vi får, fra dem vi arbejder sammen med. Feedback kan gives af mange forskellige årsager (fx som bekræftelse eller med henblik på at skabe refleksion eller udvikling), men mange af os forbinder også feedback med kritik.
Selvom det ofte er ment som en hjælp, så kan kritik godt føles som et angreb, og det kan være svært at undgå lysten til at forsvare sig.
Bliv klogere på feedback
DM har samlet en masse inspiration, gode råd og konkrete redskaber til, hvordan du bliver bedre til både at give, modtage og bede om feedback. For en god feedbackkultur på arbejdspladsen er vigtig.
”Undersøgelser viser, at unges trivsel generelt ikke er alt for god. Vi har afholdt workshops med vores medlemmer, hvor behovet for feedback er blevet påpeget. Det har blandt andet været en af årsagerne til, at indholdet om feedback er blevet udarbejdet ” siger Søren Bjerregaard Kjær, der er arbejdsmiljøkonsulent i DM.
Modtag og lyt til feedback
Find inspiration og få redskaber til at modtage feedback fra din leder og dine kollegaer.
Giv feedback til andre
Læs, hvad du skal være opmærksom på, inden du giver feedback til andre.
© Foto: Lasse Martinussen