Nyt ekspertpanel skal ruste børn og unge til det digitaliserede samfund

Del artikel:
Af Kristoffer Klit Langgaard

Dansk Magisterforening har sammen med Dansk IT besluttet at nedsætte et ekspertpanel, der skal diskutere, hvilke nye kompetencer og færdigheder, børn og unge behøver for at kunne deltage aktivt i et digitaliseret samfund. Formålet er at ruste kommende generationer dannelsesmæssigt til at begå sig i fremtidens teknologiske udfordringer.

Komplekse informationsstrømme, teknologier, medier, platforme og dataetiske udfordringer udgør i stigende grad en central del af danskernes hverdag og arbejdsliv. Selvom Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, er der brug for, at kommende generationer får de rigtige forudsætninger for at agere og navigere i et stadigt mere digitaliseret samfund.

Digitaliseringen af vores samfund kommer til at ændre både vores arbejdsliv og privatliv. Derfor er det afgørende, at vi gør vores bedste for at forberede de kommende generationer på et stadigt mere komplekst digitaliseret samfund, Camilla Gregersen, Formand for Dansk Magisterforening.

Derfor har Dansk Magisterforening og Dansk IT besluttet at nedsætte et ekspertpanel, der har til opgave at kickstarte debatten om, hvilke dannelsesmæssige kompetencer, der skal styrkes hos børn og unge, og hvordan uddannelsessystemet skal klædes på til at varetage en del af denne opgave.

Formand for Dansk Magisterforening, Camilla Gregersen, håber, at ekspertpanelet vil bidrage til den vigtige debat, som der er brug for på området.


- Digitaliseringen af vores samfund kommer til at ændre både vores arbejdsliv og privatliv. Derfor er det afgørende, at vi gør vores bedste for at forberede de kommende generationer på et stadigt mere komplekst digitaliseret samfund. Vi skal hjælpe dem med at forstå og beherske digitale teknologier, medier og platforme ved at gøre opmærksom på digitaliseringens fordele og begrænsninger, siger Camilla Gregersen.


Panelet har til opgave at udarbejde en vision for dannelse af børn og unge til et digitalt samfund og komme med ideer og inspiration til, hvordan dannelsen kan styrkes gennem læreruddannelsen på professionshøjskolerne og i hverdagen ude i grundskolen.


Formanden for DANSK IT’s Udvalg for digitale kompetencer, Klaus Kvorning, er medlem af ekspertpanelet. Han mener, at digitale kompetencer ikke kan opnås ved almindelig forbrug af teknologier – vi skal også lære at reflektere aktivt over vores brug af dem.


- De digitale kompetencer, som vi skal have for at være oplyste borgere i et digitalt samfund, er sammensatte. Vi skal ikke alene bruge de digitale teknologier, vi skal også kunne skabe nyt ved hjælp af dem, og vi skal ikke mindst kunne forholde os medvidende og kritisk, når vi gør begge dele, siger Klaus Kvorning.


Det er panelets ambition ”at det konkrete produkt af ekspertpanelets arbejde er et inspirations- og idékatalog, der afspejler de væsentligste ideer og overvejelser, der er drøftet undervejs i ekspertpanelet”, som det står beskrevet i ekspertpanelets kommissorium.


Formanden for ekspertpanelet, Bjørn Ilsøe, har høje forhåbninger for fremtiden. Han mener, at digital dannelse af børn og unge kan skabe afgørende, samfundsmæssige forandringer på sigt.


- Hvis vi lykkes med at håndtere digital dannelse, kan det få samme positive, samfundsmæssige indflydelse som højskole- og andelsbevægelsen havde med indgangen til demokrati og en gryende industrialisering i 1800-tallet, siger Bjørn Ilsøe, som også er institutchef på Københavns Professionshøjskole.


Ekspertpanelet er bredt sammensat af i alt 14 medlemmer, som er udpeget af Dansk Magisterforening og Dansk IT. Praktikere og eksperter byder ind med faglig viden inden for digitalisering, dannelse og det didaktiske område.
Ekspertpanelet mødes to gange i slutningen 2018 og yderligere to gange i starten af 2019, og første møde finder sted den 19. november.


Yderligere oplysninger om ekspertpanelet ved henvendelse til Dansk Magisterforenings pressetelefon 29 11 60 80

Medlemmer af ekspertpanalet

  • Bjørn Ilsøe, formand for ekspertpanelet, institutchef på Københavns Professionshøjskole.
  • Anne Mette Thorhauge, Formand for Medierådet, Lektor, ph.d., Institut for medier, erkendelser og formidling, Københavns Universitet, medlem af DANSK IT's Udvalg for digitale kompetencer.
  • Jenny Maria Jørgensen, formand for bestyrelsen for lærerstuderendes landskreds.
  • Jesper Balslev, lektor på Københavns Erhvervsakademi, forfatter, ph.d. stipendiat ved Roskilde Universitet.
  • Johannes Fibiger, lektor ved VIA-University College.
  • Lise Dissing Møller, lektor, Future Classroom Lab, Københavns Professionshøjskole.
  • Ole Sejer Iversen, professor Aarhus Universitet.
  • Thomas Berlin Hovmand, direktør for Børne- og Kulturforvaltningen i Gladsaxe Kommune.
  • Timm Troest Hald, skoleder på Mørkhøj Skole.
  • Steen Nepper Larsen, associate professor, lektor, DPU Aarhus

Repræsentanter fra Dansk Magisterforening og Dansk IT

  • Else Sommer, direktør Dansk Magisterforening.
  • Klaus Kvorning Hansen, formand for DANSK IT's Udvalg for digitale kompetencer, Vicedirektør på KU-IT.
  • Charlotte Drachmann Jørgensen, Sekretariat for ekspertpanelet, Dansk Magisterforening.
  • Christian Damholt, Sekretariat for ekspertpanelet, Dansk Magisterforening.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}