Som leder har du konstant fokus på, hvordan du kan lykkes med at få succes med forandringerne og skabe gode ledelsesmæssige resultater.
Når du oplever barrierer som fx ”modstand mod forandringerne” er det væsentlig information, da oplevede barrierer er vigtige, fordi de skærper dig som leder og fortæller dig om fx en kultur blandt medarbejderne og/eller i din organisation.
God ledelse indeholder som minimum, at der er klare strukturer på plads i form af rammer, ansvarsfordeling og afstemning af gensidige forventninger.
Du skaber de bedste forudsætninger for det ved hyppig og tydelig kommunikation samtidig med tilgængelighed og en vis transparens i forhold til de aktuelle udfordringer. Du bliver nødt til at være tæt nok på for at fornemme, hvad det er, medarbejderne har behov for på kort sigt eller på distancen.
Et spadestik dybere handler det om tillid til din ledelse, for at din kommunikation har den ønskede effekt. Forudsætningen for tillid er konsekvent adfærd. Dine medarbejdere skal kunne regne med, at du i din ledelse gør det, du siger, du vil gøre.
Organisationsforandringer sker hele tiden – og som leder har du et stort ansvar for, at det lykkes. Det er en vanskelig opgave, men det er muligt at skabe trivsel i forandringsprocesser. Nøglen til dette er tæt dialog og samarbejde med medarbejderne, og her er samarbejdet med tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten vigtigt.
Skab trivsel i forandringer
Du kan også finde inspiration til processen og samarbejdet her. Vejledningen er skrevet til tillidsvalgte, men du kan også få inspiration til din ledelsesopave.