Spring menu over

Apps til løbende trivselsundersøgelser

Del artikel:

En trivselsapp kan hjælpe dig og din organisation med at sætte mental sundhed på dagsordenen. Men hvad skal I være opmærksomme på, hvis I allerede har taget en app i brug? Og hvad skal I overveje, inden I gør det?

Hvad er en trivselsapp?

En trivselsapp er et digitalt redskab, der giver mulighed for, at medarbejderne hver 14. dag svarer på en række spørgsmål om mental sundhed og arbejdsmiljø. De løbende minimålinger, giver jer mulighed for at følge med i, hvordan udviklingen går. Og ud fra dialogen om resultaterne, kan I sætte tiltag i værk, der håndterer og forebygger de forhold, I bliver opmærksomme på.

Hvilken app skal vi vælge?

Der er mange apps på markedet. Derfor har Vellivforeningen testet 6 af dem.

Brug de apps, der prioriterer et organisatorisk fokus højt. Det er vigtigt, at den enkelte medarbejder, der er ramt, får hjælp. Men det er lige så vigtigt, at I også får kigget på de forhold i organisationen og i jeres kultur, der kan være medvirkende årsag til at nogen bliver ramt.

Hvad skal du som AMR, være opmærksom på?

Digitale værktøjer er i sig selv ikke løsningen på et godt arbejdsmiljø. De virker ikke uden dialog.

Medarbejderinddragelse

  • Inddragelse er afgørende. Det er vigtigt, at du både er med i dialogen med ledelsen om hvilket redskab i vil bruge – og også hvordan I vil bruge det. Samtidig skal både ledelse og medarbejdere prioritere det løbende arbejde med opfølgning på målingerne. Sker der ikke en opfølgning, kan medarbejderne hurtigt miste motivationen og besvarelsesprocenten falder.

Læg en god plan

  • Det kræver et godt forarbejde og en klar plan før I går i gang. Meld det ud i god tid, så medarbejderne bliver bekendt med, hvad der skal til at ske. En god planlægning vil sikre, at du som ansvarlig, er godt klædt på til opgaven.

Dialog

  • Tag tidligt stilling til, hvordan I sikrer en god dialog. Og aftal med hvilken frekvens I drøfter målingerne. En god dialog mellem medarbejderne og ledelsen vil øge sandsynligheden for, at medarbejderne føler sig fortrolige til at tage tingene op.

Sikre anonymitet

  • Redskaberne har til hensigt at sikre anonymitet. Men der er aldrig en 100 procent garanti for, at medarbejderne er anonyme. Det varierer fra tjeneste til tjeneste, hvor mange medarbejderbesvarelser som skal til, før lederen får adgang til data. Fuldstændig anonymitet kan være svært, hvis data frigives allerede ved tre eller fem besvarelser (som det er tilfældet ved nogle tjenester). Flere digitale værktøjer har kvalitativ besvarelsesmulighed. Det kan være godt, men pas på anonymiteten, hvis I tager muligheden i brug. For der er en risiko for, at det er let at genkende svarene, da visse formuleringer kan knyttes tilbage til en specifik medarbejder. Sørg derfor for, at gøre dine kolleger opmærksom på denne risiko.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje