Folkebibliotekernes nye hjemmeside

Når man ruller så meget kode ud samtidig, og der så også kommer rigtige brugere på, vil der være fejl, man først opdager, når man er gået i luften, siger Lotte Tøstesen, projektleder på den del af NEXT-programmet.
Del artikel:
Af Jo Brand

Folkebibliotekerne i 95 kommuner i Danmark skal have nyt CMS, og dermed også nye hjemmesider. I maj lancerede Aalborg Bibliotekerne deres, som det tredje bibliotek i Danmark. Læs her hvordan det gik.

Der var ikke rigtig noget at gøre. Systemet kan snart ikke mere. Så i løbet af i år går folkebibliotekerne i 95 af landets kommuner over til en nyt CMS

- Det gamle system havde mindst 10 år på bagen og var baseret på Drupal 7. Og den version vil der ikke længere blive udviklet på, så helt grundlæggende er der tale om et forældet system, fortæller Lotte Tøstesen, der projektleder på den del af NEXT-programmet, der hører under Det Digitale Folkebibliotek, som har til formål at levere ”Folkebibliotekernes CMS”.

- Det nye system er baseret på Drupal 10 og er mere tilgængeligt og mobilvenligt end det gamle, hvilket er vigtigt, fordi vi ved, at det er over halvdelen af brugerne, der bruger mobilen, når de går på bibliotekernes hjemmeside, siger hun og fortæller, at landets folkebiblioteker løbende vil gå over til det nye system i løbet af året. Langt de fleste hen over sommeren.

Det er bibliotekernes egen opgave at bygge deres lokale hjemmesider op.

- Det Digitale Folkebibliotek har ikke noget at sige i forhold til selve opbygningen af de enkelte hjemmesider, men man kan sige, at vi giver bibliotekerne nogle klodser, som de kan bruge, forklarer Lotte Tøstesen og fortæller, at det er 95 kommuner, der skal have systemet – de resterende tre har deres eget system.

Lotte Tøstesen, projektleder på den del af NEXT-programmet, der hører under Det Digitale Folkebibliotek, som har til formål at levere ”Folkebibliotekernes CMS”.

Tilbage til den gamle

Et af de biblioteker, der har været med i processen fra start, og også har fungeret som pilotbibliotek i forhold til bl.a. at teste systemet, er Aalborg Bibliotekerne, hvor Ditte Trudslev er teamkoordinator for Digitalisering og Kommunikation og projektleder for overgangen til den nye hjemmeside.

- Vi meldte os som pilotbibliotek af flere årsager. For det første ville vi gerne i gang så hurtigt som muligt. Vi trængte til noget nyt. Og samtidig gav det os også mulighed for at påvirke processen, i og med vi fik noget at sige i forhold til ting, der måske skulle laves anderledes. Derudover er vi Centralbibliotek for region Nordjylland, så vi har også en forpligtelse overfor de andre biblioteker i regionen i forhold til at hjælpe dem i gang. Derfor ville vi gerne at være med fra start, siger hun.

Og hvordan er det så gået?

- Det gik rigtig fint med at komme på den 13. maj, da vi gik i luften, men den 17. maj blev vi gjort opmærksom på et muligt databrud fra en af vores brugere. Det må selvfølgelig ikke ske og skulle derfor undersøges til bunds, så vi måtte vi lukke den nye side ned og tage den gamle i brug igen, fortæller Ditte Trudslev. 

- Men hvis man skal sige noget positivt om databruddet, så var det, at vi så, at sikkerhedsprocedurerne virkede. Fra jeg fandt ud af det, til Det Digitale Folkebibliotek lukkede ned for loginsystemet gik der halvanden time. Og man kan jo sige, at det var godt, at det blev opdaget på det tidspunkt, hvor vi kun var tre biblioteker, der var gået over til systemet, siger Ditte Trudslev.

Efterfølgende viste det sig, at bruddet skyldes en menneskelig fejl. Den blev rettet, og den 27. maj var Aalborg bibliotekerne tilbage med deres nye hjemmeside. Og siden har der kun været tale om småproblemer.

Vi ved, at det er over halvdelen af brugerne, der bruger mobilen, når de går på bibliotekernes hjemmeside.

Børnesygdomme

- Der er mange ting, der spiller 100 procent, men der er også stadigvæk børnesygdomme, som vi løbende bliver gjort opmærksom på, og som så bliver løst hen ad vejen. For eksempel er det sådan nu, at man ikke kan se sine fjernlån fra andre biblioteker i sin lånerstatus. Og så er der også den udfordring, at man som institution ikke kan se sin lånerstatus. Endelig er søgefunktionen på hjemmesiden ikke helt optimal endnu, forklarer Ditte Trudslev.

Den slags ting er ikke til at komme uden om, forklarer Lotte Tøstesen fra Det Digitale Folkebibliotek.

-  Når man ruller så meget kode ud samtidig, og der så også kommer rigtige brugere på, vil der være fejl, man først opdager, når man er gået i luften. Så der vil altid være masser af børnesygdomme, siger hun og fortæller, at fejlene bliver prioriteret alt efter, hvor alvorlige de er. De graverende fejl løses hurtigst muligt, og ellers kommer der rettelser ud hver onsdag.

Ditte Trudslev er enig i at fejl er uundgåelige, og fortæller, at mange af de kommentarer, hun får fra kollegaer og bibliotekets brugere i forbindelse med den nye hjemmeside også er det, hun kalder ”synsninger” – altså holdninger til hvad der er godt og skidt.

- En ”synsning”, der går igen, er, at den nye hjemmeside er meget beige. Jeg tror, at det folk mener, er, at den er meget luftig, men til gengæld er den overskuelig. På den gamle foregik der virkelig meget, og du blev stillet over for en masse valg. Denne her er mere skåret ind til benet. Jeg kan godt lide det, men det er jo også bare min ”synsning”, siger hun og fortæller, at netop den lyse farve ikke er noget, det enkelte bibliotek kan vælge. Den er en del af systemet.

 Hun fortæller også, at det var en fornøjelse at gå tilbage til det nye system igen efter at have været tilbage på det gamle i forbindelse med databruddet.

- Da vi pludselig skulle tilbage på den gamle igen, sad jeg bare og tænkte, at det var som at blive kastet tilbage til oldtiden. Der er så meget mere frihed og mange flere muligheder for kreativitet på den nye hjemmeside. Den nye hjemmesiden er ikke lige så låst, så der kan ske en masse ændringer. Så vi glæder os til at se, hvordan den ser ud om et år.

Aalborg Bibliotekernes nye hjemmeside

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje