Er du også bange for at lave fejl? Seks strategier til at håndtere din usikkerhed

Overdreven høje forventninger og krav om, at alt skal være perfekt, forstærker ofte frygten for at fejle. Kan du nikke genkendende til dette, så vil du have gavn af at tackle din perfektionisme.

© Unsplash

Del artikel:
Af Ann-Sofie Puggaard Hansen

Bliver du hæmmet i dit arbejdsliv, fordi du er bange for at begå fejl? Stiller du meget høje krav til dig selv, og vil du gerne løse alle dine arbejdsopgaver til perfektion? Så er du ikke alene.

Mange akademikere kæmper med en følelse af utilstrækkelighed og en frygt for at fejle. I det akademiske miljø, hvor man i høj grad bliver bedømt af andre, er det forståeligt, at frygten for at fejle er udbredt.

Ifølge psykolog Lise August, som har mere end 20 års erfaring med at hjælpe højt præsterende mennesker gennem coaching og psykoterapi, så kan en overdreven angst for at fejle føre til beslutningslammelse. Derudover kan du opleve en konstant nervøsitet og ængstelighed i arbejdslivet, og ultimativt kan det udvikle sig til symptomer på stress og angst.

Overdreven høje forventninger og krav om, at alt skal være perfekt, forstærker ofte frygten for at fejle. Kan du nikke genkendende til dette, så vil du have gavn af at tackle din perfektionisme.

Heldigvis kan vi ifølge Lise August lære at tøjle vores perfektionisme. Selvfølgelig bliver vi ikke pludselig nye mennesker fra den ene dag til den anden – men ved at arbejde med vores vaner og adfærdsmønstre, kan vi gradvist slippe vores perfektionisme.

Her får du psykolog Lise Augusts strategier til at slippe perfektionisme og få et mere konstruktivt mindset:

1. Få nye og realistiske standarder

Det første skridt mod at slippe perfektionismen er at identificere de urimeligt høje standarder, du har sat for dig selv, og derefter erstatte dem med mere realistiske og opnåelige mål. Det er rigtig fint at gøre sig umage – så længe det ikke kammer over. Øv dig i at sænke din standarder og sig til dig selv, at det er okay ikke altid at gøre alting til 100%. Og så skal du holde op med at slå dig selv i hovedet, når alt ikke er perfekt.

2. Forstå, at perfektionismen ikke er din ven – men en fjende

Det er vigtigt, at du bliver bevidst om, at en høj grad af perfektionisme er en massiv stressfaktor. Den konstante tilstand af høj årvågenhed kan føre til angst, stress, udbrændthed og depression. Og netop derfor er det vigtigt, at du indser, at perfektionismen ikke er din ven, men en skjult fjende, der er skyld i, at du holder dig selv tilbage, fordi du konstant er bange for at begå fejl.

Ambitioner og ønsket om at udføre sit arbejde godt er i sig selv fine kvaliteter. Problemet med perfektionisme er, at den ofte går længere end det. Det er en uhæmmet trang til at opnå det ”perfekte” – ofte på bekostning af vores mentale sundhed, arbejdsglæde og somme tider også vores relationer.

3. Forstå årsagerne bag din perfektionisme

Tag dig tid til at forstå de underliggende årsager til dine uhensigtsmæssige mønstre og tanker. Forstå, at perfektionisme bunder i en frygt. Det er dybest set en strategi, som en del af dig forgæves forsøger at leve efter for at skabe en illusion af tryghed og kontrol.

Prøv at træde et skridt tilbage og mød dig selv med den samme omsorg og accept, som du ville tilbyde en tæt ven. Og forsøg at fjerne presset fra dig selv ved at fokusere på din indsats – snarere end resultaterne. Det er vigtigt, at du forstår og accepterer, at du ikke kan kontrollere resultatet, og at dine resultater ikke er lig med den, du er.

4. Brug dine fejl konstruktivt – og lær af dem

Slip idéen om ’naiv positiv tænkning’, hvor du forsikrer dig selv om, at alt vil forløbe fejlfrit og fantastisk. Fejl, afvisninger og nederlag er en uundgåelig del af livet, og du vil – som alle andre – opleve kritik i dit arbejdsliv. Det er helt normalt. I stedet for at forsøge at dæmpe din angst for at fejle med urealistisk positiv tænkning, så accepter i stedet, at fejl vil forekomme, og at du kan bruge disse erfaringer konstruktivt til at udvikle dig både personligt og professionelt.

5. Bliv bevidst om, at andre også fejler

I en tid, hvor vi ofte præsenterer en poleret version af virkeligheden, kan det være let at falde i fælden med at tro, at alle er perfekte og immune over for fejl. Men alle begår fejl. Selv de mest kompetente mennesker – fra toppolitikere til erhvervsledere – begår fejl. Ingen er fejlfri.

Hvis du går og tænker, at det kun er dig, der begår fejl, kan det give en følelse af ensomhed. Ved at huske, at andre også fejler, og har samme oplevelser som dig – og ved at dele dine tanker med andre, kan du opleve en samhørighed, kontakt og accept.

6. Kom ud af dit eget hoved

”Du skal bare være ligeglad med, hvad andre tænker”. Det virker som et godt råd, men det kan være svært at efterleve det. Måske du ofte ender med at bruge en masse tid og energi på at gruble over, om andre mon lagde mærke til, hvor nervøs du var under en præsentation eller et møde. Her er det sundt at indse, at andre ofte slet ikke er lige så opmærksomme på dig, som du selv er. De sidder højst sandsynligt selv og tænker over, hvordan de fremstår.

Et simpelt og lavpraktisk råd til at komme ud af dit eget hoved og reducere angsten er at sidde og fokusere på, hvordan dine fødder hvile på underlaget under dig. Vær bevidst om den fysiske kontakt mellem din krop og det, du læner dig op ad. Ved at gøre denne øvelse til en vane, mens du arbejder, deltager i møder, holder en præsentation, eller noget helt fjerde, kan du dæmpe angsten.

Føler du dig ikke god nok på dit arbejde?

Også selvom du objektivt set har opnået succes og leveret gode resultater? Frygter du, at din chef og kollegaer snart vil opdage, hvor lidt du egentlig kan og ved?

Måske lider du af impostor-fænomenet – og du er ikke alene. Læs vores guide og få konkrete strategier til at overvinde de selvkritiske tanker – og dermed opnå større faglig selvtillid på jobbet.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}