Marie laver bæredygtigheds-branding: “Jeg savnede at arbejde med noget, der var mere meningsfuldt”

© Alex Buhl

Del artikel:

Læs her, hvordan Marie Andersen gennem at arbejde med bæredygtighed har opnået det meningsfulde arbejdsliv - og hvad hun mener, er kommunikatørens rolle i den grønne omstilling.

Det var en spontan LinkedIn-besked, der banede Marie Andersens vej som Brand Lead i virksomheden, Clever, der tilbyder opladning af elbiler.

Det var alt for tidligt en lørdag morgen. Marie Andersen havde i længere tid knoklet hårdt på arbejdet. Så hårdt, at hun havde fået en stressreaktion. 

På grund af stressen og snart 20 år på arbejdsmarkedet, stillede hun sig selv spørgsmålet: Hvad er meningen med mit arbejdsliv?

“Det gik op for mig, at jeg savnede at arbejde med noget, der var mere meningsfuldt.” 

I noget tid havde hun researchet på en virksomhed, hun fandt både interessant og meningsfuld - uden at have en plan over, hvad den viden skulle bruges til. 

Men det skulle laves om denne lørdag: Hun fandt telefonen frem, og kl. 8.03 havde hun sendt et kort pitch af sted til ellader-virksomheden Clevers direktør på LinkedIn. 

Det virker meget floskelagtigt, men det at vi har et fælles mål, vi arbejder mod - som rækker ud over os selv, lønchecken og bundlinjen - er meget motiverende.
Marie Andersen, Brand Lead, Clever

Præcis en time senere, kl. 9.03, tikkede en besked frem på hendes telefon. Det var Clevers direktør: 

“Din timing er perfekt. Lad os drikke en kop kaffe”. 

I dag har Marie Andersen været Brand Lead i Clever i halvandet år. Et arbejde, hun kalder meget meningsfuldt: 

Du fortæller, at du før savnede et mere meningsfuldt arbejdsliv. Hvordan det?  

Jeg var jo begyndt at tænke over, hvad jeg ville med mit arbejdsliv. Dertil begynder vi at se konsekvenserne af klimaforandringerne, som er foruroligende; og jeg tænkte, hvad kan jeg gøre? Jeg kom frem til, at hvis jeg kunne sætte min viden og erfaring i spil og bruge den i den grønne omstilling, så ville jeg gerne det. 

Har du så opnået det nu?  

Ja! Jeg har før været konsulent for B2B-virksomheder, hvor der i arbejdet var flere led hen til reel grøn omstilling. Det arbejde, jeg har nu, er meget mere en-til-en: Hver dag føler jeg, at jeg gør noget meningsfuldt. Det virker meget floskelagtigt, men det, at vi har et fælles mål, vi arbejder mod - som rækker ud over os selv, lønchecken og bundlinjen - er meget motiverende.

Meget af den grønne omstilling er superkomplekse teknologier og løsninger. Her er der brug for kommunikatører, der kan forklare og formidle det til en bredere offentlighed.
Marie Andersen, Brand Lead, Clever

Som kommunikatør er man ofte ikke den, der sidder og finder på de grønne løsninger, fx Power to X.  Hvad er det så, kommunikatøren kan bidrage med i den grønne omstilling?  

Meget af den grønne omstilling er superkomplekse teknologier og løsninger. Her er der brug for kommunikatører, der kan forklare og formidle det til en bredere offentlighed. 

Hvordan udfylder Clevers kommunikatører den rolle? 

På flere måder. Et område handler om stabilisering af det danske elnet, for i takt med at vi overgår til vedvarende energikilder, så er de også mere ustabile. Derfor arbejder vi i Clever med kæmpestore batterier, som er med til at stabilisere elnettet. Det kan være ret komplekst at forstå, så det arbejder vi med at formidle til vores kunder. 

Hvad er din rolle så i det arbejde? 

Jeg sidder i maskinrummet og bygger fortællingerne op, som mine kollegaer så løber videre med og laver til content: Det kan være, hvordan historien om det lidt usikre elnet skal formidles, eller hvordan vi bryder de barrierer, nogen tror, der er ved at køre elbil.

Gode råd: Vil du også arbejde med grøn omstilling?

Bliv klogere på markedet 

Marie Andersens første råd er at tænke sig om og finde ud af, hvor det grønne marked rykker sig hen? Følg med i medierne, på LinkedIn eller i dit netværk: “Der er en skov af små grønne startups, hvor der potentielt ligger et kæmpe behov for kommunikatører”.

Ban vejen for nye teknologier

Når du er blevet klogere på markedet, handler det om, ikke kun at søge efter de emner, du allerede kender: “Det kan godt være, at fx solceller ikke lyder supersexet, men det kan jo blive dit job at gøre det sexet,” siger Marie Andersen.

Blå bog - Marie Andersen

Marie Andersen har en ph.d. i Amerikanske Studier fra Københavns Universitet. 

Hun startede i 2006 som konsulent i kommunikationsvirksomheden Radius Kommunikation. 

Efter konsulentjobbet hos Radius, fortsatte hun konsulentrollen i kommunikationsbureauet Kontrapunkt fra 2006 til 2011. 

I 2011 blev hun Senior Global Branding Manager i LEO Pharma, hvor hun var med til at rebrande virksomheden. Her var hun indtil 2013, hvor hun efter var med til at grundlægge det strategiske kommunikationsbureau We Are AM. 

I 2015 vendte hun tilbage til Radius Kommunikation, denne gang som Head of Identity & Branding. 

I dag har hun været Brand Lead for Clever siden 2021.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}