Spring menu over

Gode råd til jobsamtalen: 5 ting du IKKE skal gøre

DM

© Lasse Martinussen

Del artikel:

Der findes mange gode råd til jobsamtalen, om hvordan man skal stille de rigtige spørgsmål, og om hvordan man bedst forbereder sig. Men det kan også være godt at orientere sig mod de ting, som man i hvert fald IKKE bør gøre, hvis man gerne vil løbe med drømmejobbet.

Vi giver dig her 5 gode råd til jobsamtalen på ting du IKKE skal gøre, hvis du vil have de bedste chancer for at score drømmejobbet. Derudover, får du også et par tips til, hvordan du kan undgå faldgruber i ofte stillede spørgsmål.

Gode råd til at undgå de mest normale fejl til jobsamtalen

1. Tal ikke negativt om din tidligere arbejdsgiver

Det første gode råd til jobsamtalen vi vil give dig, handler om dit fokus under interviewet. Der er mange gode grunde til at have lyst til at snakke dårligt om en tidligere arbejdsgiver – fra urealiserede faglige mål og dårlig ledelse til overarbejde og stress. Men ifølge Ballisagers seneste rekrutteringsanalyse, er de to værste ting, du kan gøre til en samtale at snakke negativt om andre og at have en negativ attitude. Og så skaber det generelt bare hverken et positivt samtalerum eller en fremadrettet dialog, at fokusere for meget på dårlige oplevelser eller relationer. Så hold samtalen fremadrettet og med fokus på det positive.

2. Vær ikke for passiv og afventende

En jobsamtale er, først og fremmest, en samtale. Og en samtale vil sjældent fungere godt, hvis den ene part kun sidder afventende og ikke selv deltager aktivt i både den faglige og personlige del af samtalen. Dette gode råd er derfor en anbefaling om at stille uddybende spørgsmål, kommentere og gerne være nysgerrig og kritisk.

3.  Kom til tiden

Undersøgelser lyver ikke, og flere forskellige arbejdsmarkedsundersøgelser peger entydigt på, at en kandidat skal sidde klar, når samtalen går i gang. Planlæg at være på adressen i god tid før samtalen, så du kan finde det rigtige sted at falde til ro inden samtalen.

4. Fokuser ikke for meget på dine egne karrieremål

En jobsamtale handler om et match mellem dig og virksomheden. Derfor skal den selvfølgelig ikke kun handle om én af jer, men om synergien – hvorfor virksomheden vil få noget ud af, at du arbejder der, og hvorfor du er motiveret til at løse opgaver hos dem. Brug derfor ikke for meget tid på at snakke om hvad du mener de skal give dig, hvorfor du ser de gode udviklingsmuligheder hos dem, eller hvordan virksomheden skal være dit trinbræt til andre arbejdsopgaver.

5. Vær faglig, men giv plads til kemien

Ifølge Ballisagers seneste rekrutteringsanalyse, siger 80 % af virksomheder, at den endelige kandidat til en stilling handler mere om hvem der vil være bedst at arbejde sammen med, end hvem der bedst lever op til de faglige krav i stillingen. Selv om du derfor selvfølgelig bør bruge godt med tid på at forberede dig – så du kan give de klare svar og stille de rigtige spørgsmål – bør du heller ikke overforberede dig, eller sidde og læse op fra dine noter. Det bedste, mest menneskelige indtryk kommer også af en smule impulsivitet, en kæk kommentar eller en ærlighed omkring dine svagheder.

Gode råd til at undgå de største faldgruber til jobsamtalen

Der findes nogle spørgsmål, som du helt sikkert vil støde på til din jobsamtale. Det er spørgsmål om styrker, svagheder eller hvordan du vil bidrage til virksomhedens sociale miljø. Ved disse typiske spørgsmål er der nogle faldgruber, som man gerne vil undgå. Derfor kommer her nogle gode råd til jobsamtalen om, hvordan du undgår at fejle ved de mest stillede spørgsmål: 

Styrker og svagheder til jobsamtalen?

Fokuser på dine styrker:

Start med at beskrive dine stærke sider, og sørg for at de er relevante for jobbet du søger. Vær specifik og undgå at bruge floskler. Hvis de styrker du nævner, ikke er relevant for jobbet giver de ikke stor værdi på arbejdsgiveren.

Vær ærlig om dine svagheder uden at overdrive:

Når du beskriver dine svage sider, så vær ærlig og undgå at overdrive. Vælg en svaghed, der ikke er en central kompetence for jobbet og beskriv, hvordan du arbejder på at forbedre dig.

Undgå negative eller selvkritiske svar:

Sørg for at beskrive dine svage sider på en positiv måde, og undgå at fremstå som selvkritisk. Man kan sagtens nævne svagheder til jobsamtalen i et positivt lys. Eksempelvis viser det, at du er selvreflekterende, og bevidst om hvad du skal arbejde på.

Slut positivt når du snakker om dine svagheder

Afslut din besvarelse med en positiv bemærkning om dine styrker eller dit ønske om at blive en del af virksomheden. Du bør også have gjort dig nogle tanker omkring, hvordan du vil arbejde for at styrke dine svagheder.

Hvordan bidrager du til det sociale miljø?

Fokuser på dine sociale kompetencer:

Når du besvarer dette spørgsmål, så er det vigtigt at du fokuserer på de sociale kompetencer du besidder. Det kan være, at du er god til at samarbejde med andre, eller at du er en god kommunikator. Vær specifik og giv konkrete eksempler på, hvordan du har brugt dine sociale kompetencer i tidligere jobs eller projekter.

Beskriv hvordan du bidrager til et godt socialt miljø uden for det faglige:

Selvom det er vigtigt, at du kan bidrage til fællesskabet på et fagligt niveau, så vil de fleste arbejdsgivere også gerne have kollegaer, som bidrager til det sociale fællesskab. Det kan være, at du arrangerer sociale arrangementer for kollegaer eller at du er god til at inkludere alle i samtaler og aktiviteter.

Vær opmærksom på virksomhedens kultur:

Det er også vigtigt at være opmærksom på, hvordan virksomheden har en bestemt kultur og værdier. Hvis du beskriver, hvordan du bidrager til det sociale miljø, så sørg for at det passer til virksomhedens kultur. Mange gange kan du læse i opslaget, hvad virksomheden lægger vægt på. Det kan være de har en badmintonklub, eller at fredagsbaren er en vigtigt del af kulturen. Et godt råd til jobsamtalen er, at du taler dine egne sociale kompetencer ind i virksomhedens behov.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje