Andreas er CMO i en start-up: “Jeg søger medarbejdere, der også kan eksekvere”

Del artikel:

Andreas Phillipsen har ti års erfaring som leder i marketing. I dag er han CMO i startup-virksomheden Monta, der befinder sig midt i en vækstfase. Bliv klogere på, hvordan væksten påvirker hans arbejde, og hvad han leder efter i nye marketeers.

Allerede efter uddannelsen startede Andreas Phillipsen som konsulent, hvor han rådgav virksomheder, om hvilke analyser, tracking-systemer og data, der ville gavne deres marketingsindsats bedst. Her arbejdede han med mange forskellige sektorer - lige fra eCommerce til finans.

I dag har han ti års erfaring som marketing-chef, hvor han på sit højeste havde ansvar for en marketing-afdeling på 120 medarbejdere - og nu arbejder han i startup-virksomheden Monta, der laver styresystemer til ladestandere for elbiler.

Jeg søger medarbejdere, der kan eksekvere: Folk der selv kan sætte en kampagne op eller skaffe den relevante data. Mange kan få gode ideer, men ikke alle har de praktiske skills til at udføre ideerne.
Andreas Phillipsen, CMO, Monta

Lige nu befinder Monta sig i en stormende vækstfase - hør her, hvordan den påvirker Andreas Philipsens arbejde.

Blå bog, Andreas Phillipsen

  • Andreas Phillipsen er uddannet i økonomi og marketing fra CBS.
  • Efter uddannelsen arbejdede han som konsulent i eCapacity
  • I 2013 blev han ansat i i BetterCollective, hvor han i to år var chef for deres marketing-afdeling
  • Fra 2015 til 2016 arbejdede han som Head of SEO i Momondo, før han i 2016 skiftede til Momondos moderselskab Kayak, hvor han i tre år var VP for Marketing
  • Siden 2021 har han været CMO i Monta.

Du nævner selv, at konsulentbranchen var meget lærerig. Hvad fik dig alligevel til at søge væk?

“Jeg kunne mærke, at jeg var kørt sur i at være konsulent, fordi jeg altid havde en vis afstand til de virksomheder, jeg rådgav. Jeg ville gerne over på den anden side af bordet, og rent faktisk selv eksekvere de ting, jeg rådgav om.”

Ja, for efter konsulentjobbet blev du ansat som marketingchef i BetterCollective, og efter det i det etablerede Momondo og så i moderselskabet Kayak - og nu er du marketing-chef i det nye Monta. Hvad var det lige, der interesserede dig ved Monta?

“Jeg havde lovet mig selv, at hvis der kom en fed mulighed i en startup-virksomhed, så ville jeg prøve det af. Jeg ville gerne være med til at præge en virksomhed fra starten”.

Er der så noget, der har overrasket dig ved at være CMO midt i en vækstfase?

“Jeg har været overrasket over, hvor meget der sker hver dag. I en større virksomhed kan man godt tage en uges ferie, og så ret hurtigt komme tilbage i rytmen. Men i en vækstfase ændrer tingene sig konstant; Det kan være nye konkurrenter eller ideer og løsninger, vi hele tiden skal holde øje med.

Hvordan definerer den fase så dit arbejde som CMO?

“Som nævnt går alting rigtig stærkt: Vi ansætter rigtig mange folk, bygger nye teams, skaber vores arbejdskultur, samtidigt med, at vi skal eksekvere og finde ud af, hvordan markedet fungerer: Monta er en del af et nyt, boomende marked, hvilket er en kontrast fra mine forrige stillinger”. 

Hvordan det?

“Momondo og Kayak er to etablerede virksomheder, der har mange års data. I Monta har vi knap to års data, så selv det at sammenligne os med sidste år er svært, fordi virksomheden rykker sig så hurtigt. Det stiller høje krav til, hvor hurtige vi er til at indsamle og bruge data i hverdagen”.

Du nævnte før, at I lige nu ansætter mange folk i marketingafdelingen. Er der noget særligt, du kigger efter i nye kandidater?

“Jeg søger medarbejdere, der kan eksekvere: Folk der selv kan sætte en kampagne op eller skaffe den relevante data. Mange kan få gode ideer, men ikke alle har de praktiske skills til at udføre ideerne. Derudover kigger jeg efter folk, der tør tage beslutninger og prøve ting af; Ofte bliver projekter trukket unødvendigt ud, fordi ingen tør trykke på ‘knappen’”. 

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}