Spring menu over

Auditering af processer og informationsressourcer

Unsplash

© Unsplash

Del artikel:

Kom i gang med arbejdet med auditering af processer, arbejdsgange, IT-systemer med mere og lær om auditteknikker og auditering som værdiskabende værktøj.

En organisations informationsressourcer omfatter records, data, dokumenter og tilhørende processer samt relevante IT-systemer, ESDH og arkiver. Meget dokumentation skabes uden for organisationen hos myndigheder, leverandører, partnere, kunder og borgere.

Auditering af informationsressourcerne er en systematisk proces, hvor en organisation gennemgår og vurderer sin håndtering af records, data og dokumenter. Det gør man for at identificere forbedringsmuligheder og for at sikre, at de administreres i overensstemmelse med gældende regler, standarder og interne politikker. Målet er at sikre, at organisationens informationsstyring er effektiv, værdiskabende og i overensstemmelse med juridiske, regulatoriske og operationelle krav.

Nøgleelementer ved auditering inkluderer

  • Compliance
  • Effektivitet
  • Datakvalitet
  • Sikkerhed
  • Opbevaring og kassation
  • Integritet og autenticitet.

Dette kursus giver dig en introduktion til auditering af informationsressourcer. Vi gennemgår de enkelte trin i auditprocessen, snakker om roller og opbygning af audit-tjeklister og har fokus på auditering og dataindsamling, rapportering og kommunikation.

På kurset kommer du omkring emnerne

  • Auditering som værdiskabende værktøj i offentlige og private virksomheder og organisationer.
  • Forskellige typer audits: Interne audits, leverandør audits, system audits, proces audits og auditering af arkiver.
  • Auditering step-by-step: Roller og ansvar, auditplanlægning, auditgrundlag, audit, rapportering, kommunikation og opfølgning.
  • Auditgrundlag, herunder bl.a. ISO 30300-seriens standarder, intern governance og forskellig lovgivning
  • Cases: Auditering af
    • Arkiv
    • ESDH- og IT-systemer
    • Processer
    • Records management programmer
    • Informationssikkerhed
    • Persondatahåndtering

Auditering er et spændende arbejdsområde og er absolut en kompetence, der er værd at skrive på sit CV. Efter kurset vil du have kendskab til, hvordan man auditerer processer, arbejdsgange, IT-systemer og records, så du kan at byde ind opgaven med at gennemføre forskellige typer af audits.

Undervisningsform

Undervisningen er praktisk tilrettelagt med en god blanding af teori, cases, dialog og workshops.

Medbring computer

Vi anbefaler, at du medbringer en bærbar computer, som kan komme på trådløst net.

Tine Weirsøe

Hvem kan du møde?

Tine Weirsøe startede Scandinavian Information Audit i 2004. Hun er Executive MBA fra CBS, ISO 9000 Lead Auditor og bibliotekar (sektion 2) og har mere end 30 års erfaring med records og information management fra offentlige og private virksomheder i de nordiske lande, USA, Schweiz, Holland og Italien samt fra ansættelser i Novo Nordisk, på Børsen og i Industrifagene (nu DI).

Tine var formand for det danske nationale udvalg bag ISO 15489-familien fra 2000 til 2009 og var fagansvarlig for records management på Master i Informationsforvaltning og Records Management (MIR), Aalborg Universitet og Københavns Universitet (2012 til 2018). Hun underviser også på DM’s populære miniuddannelse, Records Manager.

Kursusprisen inkluderer forplejning bestående af morgenbrød, frokostbuffet, kage og frugt samt kaffe/te og isvand.

Har du spørgsmål til kurset, så kontakt Niels Bergmann, konsulent i DM, på nb@dm.dk eller tlf. 38 38 06 32.

Afmelding kan ske uden beregning indtil 14 dage før arrangementets eller kursets start. Sker afmeldingen senere end 14 dage før kursusstart, får du ikke refunderet gebyret. Uanset om du har betalt med kort ved tilmelding eller fået tilsendt en faktura efterfølgende. Du kan melde afbud på Mit DM.

 

Hvad er DM Digi?

DM Digi er et fagligt fællesskab for dig, der arbejder med eller interesserer dig for den digitale udvikling og for ny teknologi. Et stærkt medlemstilbud med netværk, arrangementer og faglige artikler.
Besøg DM Digi

Interesserer du dig for data, AI og den digitale omstilling?

Så markér feltet "DM Digi" på Mit DM, så får du alt det, DM laver på området: artikler, arrangementer, netværkstilbud m.m.

Praktiske oplysninger

Tidspunkt 25. februar 2025 09:30 - 16:30
Sted Akademikerhuset Peter Bangs Vej 30 2000 Frederiksberg
Tilmeldingsfrist 10. februar 2025 - kl. 23:30
Afmeldingsfrist 11. februar 2025 - kl. 09:30
Medlemspris 995 kr.
Pris for andre 1.995 kr.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje