Dataindsamling og datadreven ledelse på arbejdspladsen

Del artikel:

Hvordan skal vi navigere mellem mulighederne og de dataetiske dilemmaer?

Den datadrevne arbejdsplads åbner op for en masse nye muligheder – men også dertilhørende dataetiske dilemmaer.

For indsamlingen og brugen af medarbejderdata rejser en række spørgsmål som:

  • Hvordan sikrer lederen, at teknologiens fordele ikke overskygger medarbejderens rettigheder?
  • Hvordan sørger vi for, at brugen af data understøtter snarere end overvåger medarbejderen?
  • Hvordan udfordrer nye teknologier de traditionelle kulturer og magtbalancer på vores tillidsprægede arbejdspladser?

De spørgsmål stiller vi skarpt på til dagens webinar i et samarbejde mellem DM Digi og Tænketanken Mandag Morgen. Konkret vil vi dykke ned i konkrete cases, hvor vi undersøger, hvordan man navigerer i indsamling og brug af medarbejderdata på arbejdspladsen. Derudover vil vi dykke ned i, hvordan vi kan
anvende data på en måde, der er både værdifuld og etisk forsvarlig.

Efter webinaret vil du have en dybere forståelse af de ledelsesmæssige, dataetiske og tekniske aspekter af indsamling af medarbejderdata på arbejdspladsen.

Webinaret vil give dig

  • Redskaber til at integrere datadrevet ledelse på en måde, der fremmer tillid og dataetik i din organisation
  • Redskaber til at identificere og adressere dataetiske dilemmaer
  • Forståelse af hvordan dataindsamlingsværktøjerne fungerer, og hvordan de kan anvendes med større sikkerhed og ansvar

Program

08.00 Rammesætning v. Lisbeth Knudsen, Strategidirektør, Tænketanken Mandag Morgen
08.05 Introduktion til datadrevet ledelse og hvordan det bedrives i Aarhus Kommune v. Line Aaboe Sørensen, Kontorchef for Ledelsesinformation / Business intelligence  i Aarhus Kommunes afdeling for Sociale Forhold og Beskæftigelse
08.30 Case-oplæg: Sådan bedriver du datadrevet ledelse i praksis v. Ida Andréa Stoltze Rasmussen, Chefkonsulent, Komponent.
08.50 Spørgsmål og diskussion
09.00 Tak for i dag

Hvem kan deltage?

Webinaret henvender sig til medarbejdere, ledere og tillidsrepræsentanter, der skal forholde sig til en digital arbejdsplads, hvor indsamling af medarbejderdata til ledelsesmæssige formål spiller en stadig større rolle.

Ledere vil få indsigt i, hvordan de kan anvende data til at styrke (bl.a.) effektivitet og trivsel, imens de bevarer tilliden fra medarbejderne. 

Medarbejdere vil lære, hvordan de kan beskytte deres rettigheder, mens tillidsrepræsentanter vil blive rustet til at forsvare medarbejdernes interesser gennem identificeringen af dataetiske dilemmaer.

Afbud

Bliver du forhindret i at deltage, vil vi gerne have dit afbud så hurtigt som muligt, og senest dagen før arrangementet. Dette er af hensyn til planlægning og så en anden kan få glæde af din plads.

Du kan melde afbud på Mit DM

Information om webinar

Webinaret afholdes via det virtuelle møde- og undervisningsværktøj Zoom. Som deltager får du tilsendt et link og et password til webinaret via den mailadresse, du har oplyst til DM. Læs om DM’s brug af Zoom

Hvad er DM Digi?

DM Digi er et fagligt fællesskab for dig, der arbejder med eller interesserer dig for den digitale udvikling og for ny teknologi. Et stærkt medlemstilbud med netværk, arrangementer og faglige artikler.
Besøg DM Digi

Interesserer du dig for data, AI og den digitale omstilling?

Så markér feltet "DM Digi" på Mit DM, så får du alt det, DM laver på området: artikler, arrangementer, netværkstilbud m.m.

Praktiske oplysninger

Tidspunkt 21. oktober 2024 08:00 - 09:00
Sted Online
Tilmeldingsfrist 20. oktober 2024 - kl. 08:00
Medlemspris Gratis
Pris for andre Gratis

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje