Records Manager - Miniuddannelse

© Daria Pimkina/Unsplash

Del artikel:

Få en grundlæggende introduktion: metoder og værktøjer og lær hvordan du arbejder med records management i et strategisk perspektiv.

Records Manager er en miniuddannelse bestående af to kursusmoduler og en opfølgningsdag. Hver af de to moduler varer to dage, så uddannelsen samlet består af fem hele kursusdage.

Om uddannelsen

Records management er styring og kontrol med forretningskritisk information og data i livscyklus: fra vugge-til-grav. Records management er at afklare hvilken information, der er kritisk for organisationen. At arbejde med processer, IT-systemer, risikoanalyser og også den adfærd og kultur, som er med til at sikre det dokumentationsgrundlag, der er nødvendigt for at kunne drive en effektiv og troværdig offentlig eller privat virksomhed.

Forretningsindsigt er vigtig, for en Records Manager balancerer regulatoriske krav og lovgivningskrav med forretningsbehov, som f.eks. videndeling, effektivitet og digitalisering.

En Records Manager arbejder med udfordringer i kølvandet på digitalisering. På miniuddannelsen berøres også emner som digital bevaring, datakvalitet, dataetik, AI og automatisering.

Records Manager miniuddannelsen giver dig en grundlæggende introduktion til records management. Den fungerer derfor som et godt udgangspunkt for at kunne arbejde inden for dette område og bygger videre på de akademiske kompetencer, du har i forvejen, nærmest uanset hvilken uddannelse og faglig baggrund du har.

Records Manager miniuddannelsen har været afholdt siden 2016. Over 325 kursister har indtil videre gennemført uddannelsen.

Prisen inkluderer

  • Fem hele kursusdage
  •  Forplejning bestående af morgenbrød, frokostbuffet med drikkevarer, kaffe/te, kage samt isvand
  •  Adgang til kursusmaterialer via Mit DM.

Efter at have taget uddannelsen vil du

  • Kunne arbejde som Records Manager i private og offentlige virksomheder.
  • Kunne bidrage til eller tage ansvar for opgaver vedrørende records management, dokumentkontrol, persondata, ESDH, IT, auditering, informationssikkerhed, risikoanalyse, retention og kassationspolitikker.
  • Kunne bidrage positivt i samarbejdsrelationer med jurister, ledelsen, IT, DPO, specialister inden for informationssikkerhed og compliance.

Som Records Manager medvirker du til, at organisationen får udbytte af informationsressourcerne, er i compliance med lovgivning, standarder, krav og forventninger fra kunder, borgere og partnere. En Records Managers arbejdsopgaver kan være meget forskellige og vil ofte være udviklings- eller driftsorienterede, men de kan også omfatte begge aspekter.

Få overblik over kursusdagene på Records Manager

Modul 1: Introduktion til records management
Mandag 3. marts 2025 kl. 9.30 - 16.30
Tirsdag 4. marts 2025 kl. 9.30 - 16.30

Modul 2: Værktøjskassen til records management
Mandag 17. marts 2025 kl. 9.30 - 16.30
Tirsdag 18. marts 2025 kl. 9.30 - 16.30

Opfølgningsdag: Records management i strategisk perspektiv
Onsdag 26. marts 2025 kl. 9.30 - 16.30

Læs om de enkelte kursusdage i uddannelsesprogrammet.

Undervisningsform

Uddannelsen er praktisk tilrettelagt med en blanding af teori, cases, dialog og workshops.

Undervisningformen består af

•    Faglige oplæg og præsentationer med teori og praktik.
•    Gruppeøvelser og individuelle øvelser.
•    Refleksioner og diskussioner.
•    Kursusmateriale, som du får adgang til på Mit DM.

Medbring din computer

Du skal medbringe en bærbar computer, som kan komme på det trådløse net.

Er du til stede på alle fem kursusdage, får du et diplom for at have gennemført Records Manager.

Målgruppe

Alle medlemmer af DM, Document Controllers, Document Managers, informationsspecialister og dig, der arbejder med ESDH og dokumenthåndtering eller som bare gerne vil vide mere om records management.

Uddannelsen er for relevant både for dig, der allerede arbejder inden for området, og for dig, der gerne vil have de grundlæggende kompetencer til at kunne varetage jobbet som Records Manager.

Uddannelsen er åben for alle interesserede.

Uddannelsen gennemføres ved minimum 12 fuldt betalende deltagere.

Tine Weirsøe

Underviser på uddannelsen

Tine Weirsøe startede Scandinavian Information Audit i 2004. Hun er Executive MBA fra CBS, ISO 9000 Lead Auditor og bibliotekar (sektion 2) og har mere end 30 års erfaring med records og information management fra offentlige og private virksomheder i de nordiske lande, USA, Schweiz, Holland og Italien samt fra ansættelser i Novo Nordisk, på Børsen og i Industrifagene (nu DI).

Tine var formand for det danske nationale udvalg bag ISO 15489-familien fra 2000 til 2009 og var fagansvarlig for records management på Master i Informationsforvaltning og Records Management (MIR), Aalborg Universitet og Københavns Universitet (2012 til 2018).

Har du spørgsmål...

...til miniuddannelsen, så kontakt Niels Bergmann, konsulent i DM, på nb@dm.dk eller tlf. 38 38 06 32.

Afbud

Hvis du bliver forhindret i at deltage, bedes du melde afbud på Mit DM senest 14 dage før kurset afholdes. Efter denne dato refunderes deltagerbetalingen ikke.

Hvad er DM Digi?

DM Digi er et fagligt fællesskab for dig, der arbejder med eller interesserer dig for den digitale udvikling og for ny teknologi. Et stærkt medlemstilbud med netværk, arrangementer og faglige artikler.
Besøg DM Digi

Interesserer du dig for data, AI og den digitale omstilling?

Så markér feltet "DM Digi" på Mit DM, så får du alt det, DM laver på området: artikler, arrangementer, netværkstilbud m.m.

Praktiske oplysninger

Tidspunkt 3. marts 2025 - 26. marts 2025 09:30 - 16:30
Sted Akademikerhuset Peter Bangs Vej 30 2000 Frederiksberg
Tilmeldingsfrist 16. februar 2025 - kl. 23:30
Afmeldingsfrist 17. februar 2025 - kl. 08:30
Medlemspris 4.995 kr.
Pris for andre 9.995 kr.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje