Samarbejdet mellem medarbejdere og ledelse på ITU er i bedring
© ITU
Efter at ledelsen på ITU fik en påtale for ikke at overholde informationspligten i samarbejdsaftalen i forbindelse med en fyringsrunde har samarbejdet mellem ledelsen og medarbejderne fået en ny start.
Tillidsrepræsentanterne på IT-Universitetet får nu materialer til samarbejdsudvalgsmøder tids nok til, at de kan nå at inddrage baglandet.
Det fortæller Christopher Gad, lektor og en af DM’s tillidsrepræsentanter på ITU. Men sådan har det ikke altid været.
Tidligere nåede vi ikke at diskutere med baglandet og måtte tage stilling i samarbejdsudvalget uden at gøre det, vi burde,” siger han.
Tidligere nåede vi ikke at diskutere med baglandet og måtte tage stilling i samarbejdsudvalget uden at gøre det, vi burdeChristopher Gad, lektor og tillidsrepræsentant på ITU
Tidligere - referer til tiden inden medarbejderne på ITU, med hjælp fra DM, klagede til Samarbejdsnævnet over, at ledelsen på ITU i foråret 2023 hastede fyringer igennem og pålagde medlemmerne af samarbejdsudvalget tavshedspligt.
Klagen blev afsluttet med et forlig, hvor ITU også skulle betale en bod på 22.500 kroner, der skulle bruges til at fremme samarbejdet.
Ifølge forliget var det i strid med reglerne, at ledelsen på ITU hastede beslutningen igennem uden at give de tillidsvalgte mulighed for at konsultere deres bagland, da fem ansatte stod til at blive afskediget i februar 2023, skrev Forskerforum i februar 2024.
Samarbejdet er i proces
At skabe et bedre samarbejde mellem medarbejder- og ledersiden er en proces, og den proces er nu godt i gang på IT-Universitetet.
Christopher Gad fortæller, at de i øjeblikket er i gang med en omstrukturering på forskersiden, hvor tre nuværende institutter omlægges til et institut, som opdeles i mindre sektioner.
”Vi har faktisk oplevet en ret åben proces under omlægningen, hvor folk har fået lov til at komme til orde, og det er en ny ting. Tidligere har sådanne processer altid været meget lukkede med noget, der lignede inddragelse, men hvor folk følte, at det var spild af tid. Nu har det kunnet betale sig at involvere sig, fordi vi har reel indflydelse”, siger Christopher Gad og fortæller, at der også er kommet masser af uddannelse til lederne.
Kursus har skabt forståelse
Ledelsen viste hurtigt tegn på vilje til at rette op på samarbejdet. Allerede inden jul 2023, var hele samarbejdsudvalget, både ledersiden og medarbejdersiden på kursus, hvor de fik gennemgået samarbejdsaftalen for at sikre, at den bliver overholdt.
”Det var også godt for os tillidsrepræsentanter. Vi forstår også vores rolle bedre nu”, siger Christopher Gad, som godt kunne ønske sig, at man på DM’s TR-uddannelse går mere i dybden med samarbejdsaftalen og hele grundlaget for samarbejdet med ledelsen.
”Måske antager man, at der er en velfungerende samarbejdsorganisation, så nye TR’er helt naturligt bliver lært op. Men hos os havde samarbejdet været dysfunktionelt i mange år, så jeg manglede en grundlæggende viden om, hvad rammerne for samarbejdsudvalget er. Hvad ledelsen har pligt til, hvad der er rimeligt og urimeligt for at man kan nå at inddrage baglandet.”
”Vi havde ikke haft fyringer siden 2008, så vi havde ingen erfaringer, og det var ekstremt at se, at vi blev informeret med tavshedspligt og blev bedt om at hemmeligholde det for kollegerne,” siger han, og fortæller, at da de havde talt med DM, skulle de finde ud af, om de turde klage.
”Men vi vidste, der var noget helt galt, og at vi stod med en ekstra alvorlig situation, og vi fik en masse støtte fra DM,” siger han.
Vi vidste, at vi stod med en ekstra alvorlig situation, og vi fik en masse støtte fra DMChristopher Gad, lektor og tillidsrepræsentant på ITU
Stemningen er mere positiv
Christopher Gad fortæller, at ITU i perioder har været uden tillidsrepræsentanter, så ledelsen har haft ret frit spil til at gøre hvad de ville. De foretrak hurtige beslutninger, da det efter deres mening skabte mindre forvirring.
”Ledelsen har heller ikke har haft gode inddragelsesværktøjer og har kørt på rutinen til de fik at vide, at det de gjorde, må man slet ikke, og så var de nødt til at gøre noget andet,” siger Christopher Gad.
Og åbenbart skulle de helt derud, hvor de var nødt til at klage, før ledelsen blev klar over, hvad rammerne egentlig er.
”Træerne er ikke vokset ind i himlen, men med organisationsomlægningen kan man mærke, at der er en mere positiv stemning. Folk føler, de bliver inddraget. Vi er gået fra, at det var meget tungt før, til at glæden ved det her sted er blevet større,” siger han.
Ingen grund til ikke at klage
Ifølge Christopher Gad, reagerede ledelsen relativt professionelt på klagen og hele forløbet omkring den
”De syntes da, det var irriterende, at vi klagede, og de gav os ikke ret. Men da afgørelsen var der, accepterede de den, og det har medført, at de har respekteret samarbejdssystemet og har ageret på en anden måde. Der har ingen dårlige konsekvenser været for os, så det er kun positivt, at vi har klaget. Alle har accepteret rammerne, og at vi skal vi gøre det godt fra nu af,” siger han.
Derfor mener han, at man ikke skal holde sig tilbage, hvis man som tillidsrepræsentant oplever, at samarbejdet ikke fungerer.
”Vores problem var, at vi ikke fik materialer til SU-møder i god nok tid, så vi selv måtte have en holdning til tingene, og det er jo ikke meningen. Vi er jo repræsentanter for medlemmer, så vi skal have tid til at drøfte sagerne med dem. Det blev ekstremt under fyringerne, og det er anderledes nu,” siger han.
”Så snak med DM om det. Om hvor I står, og om der er noget, der strider mod reglerne. Og hvis I gentagne gange oplever at blive kørt over af ledelsen, skal I helt klart benytte jer af de muligheder, der er.
Hvis I kan løse det uden en klagesag, er det klart at foretrække. Men I skal ikke være bange for at klage,” siger Christopher Gad.
Samarbejdsudvalget har besluttet at bruge de 22.500 kroner fra boden til at hyre nogen udefra til at hjælpe dem med at lave en ny samarbejdsorganisation i lyset af den igangværende organisationsændring.
Fra forliget
“På baggrund af en konkret og samlet vurdering af sagen er parterne enige om, at ledelsen ikke har overholdt samarbejdsaftalens § 3, stykke 3, om ledelsens informationspligt alene ved at pålægge fortrolighed i processen med tilpasninger og afskedigelser på Institut for Digital Design og i it-afdelingen i februar-marts 2023.”
CFU – Centralorganisationernes Fællesudvalg forhandlede et forlig på vegne af de ansatte på ITU og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen. Derfor kom det ikke til en egentlig afgørelse i Samarbejdsnævnet.
Artikler om samarbejde med ledelsen
© ITU