Det nyeste diplomforløb i organisation, strategisk ledelse og arbejdsmiljø er en succes, og hvis du vil med på diplommodulerne, skal du sørge for at tage grunduddannelsen først.
Det første hold af tillidsvalgte har i maj 2023 gennemført DM’s nye diplommodul i organisation, strategisk ledelse og arbejdsmiljø, og tilbagemeldingerne er gode.
Læs, hvad 3 tillidsvalgte synes om uddannelsen
Den lange venteliste til uddannelsen bekræfter også, at det er emner, som i høj grad interesserer DM’s tillidsvalgte.
Det siger Gitte Grønkær Svendsen, teamchef og projektleder for TR-området i DM.
Hun minder om, at det er vigtigt at få sin grunduddannelse i hus, da det er adgangsbilletten til diplomuddannelsen. Man skal have gennemført hele grunduddannelsen, før man er klar til at være med i de tre intense dage, et diplommodul varer.
En dybere og bredere forståelse for organisationer
Det nye uddannelsesforløb handler om at få en dybere og bredere forståelse for, hvad der er på spil i en organisation, hvor der opstår paradokser på grund af modsatrettede interesser og kompleksitet, som ikke bare sådan lige lader sig løse.
For hvordan finder man ud af, hvad der skal til for at få det til at fungere, når man fx har en aftalt strategi i en fast organisatorisk ramme, som pludselig ikke helt holder, fordi forandringer kommer blæsende fra ens omverden.
”Verden omkring os kan forandre sig lynhurtigt. Det så vi med corona, og før det var det digitalisering. Udflytning har også skabt store udfordringer, og nu taler vi desværre om nedskæringer på nogle af de store offentlige områder. Den næste store dagsorden er AI, så udefrakommende forandringer er et vilkår for alle arbejdspladser”, siger Gitte Grønkær Svendsen.
Du skal være på forkant
For at man som tillidsvalgt kan stå stærkt i organisationen og få optimal indflydelse og medbestemmelse, ønsker DM, at man har en solid forståelse for, hvad der er på spil, så man kan gøre sig relevant på det rigtige tidspunkt, i den rigtige dialog og i det rigtige forhandlingsrum. Derfor handler uddannelsen også rigtig meget om, hvordan man får indflydelse.”Et af formålene med uddannelsen er, at man som tillidsvalgt ikke altid venter på at blive spurgt, men at man rent faktisk gør sig spilbar”, siger Gitte Grønkær Svendsen.
”Man skal kunne kvalificere de beslutningsudspil, der kommer og de processer, der altid er i gang på en arbejdsplads. Og så skal man indimellem kommer med de ideer, der er endnu bedre end dem, der bliver lagt på bordet i første runde”, siger hun.
Det handler ikke om, at man skal tage ledelsesansvar, men om at man som tillidsvalgt repræsenterer et medarbejderperspektiv, der altid kan være med til at kvalificere beslutninger og i sidste ende gøre organisationen stærkere og mere bæredygtig.
”Også det handler i høj grad om at forstå, hvor organisationen er på vej hen, for at man kan koble sig på dagsordener så som faglig kvalitet og værdien af det, man går og leverer hver eneste dag. Og så handler det selvfølgelig også om løn og vilkår, faglige udviklingsmuligheder, fastholdelse osv.”, siger hun.
Fakta om det nye diplommodul
Uddannelsesforløbet er særligt tilrettelagt for DM’s tillidsvalgte og er et intensivt forløb på højt niveau med mulighed for afsluttende eksamen. Det udgør 5 ECTS-point.
Du får viden om teorier, begreber og modeller om organisation, strategisk ledelse og arbejdsmiljø for at kunne forstå ledelse i et organisatorisk og samfundsmæssigt perspektiv.
Du får mulighed for at arbejde med din egen arbejdsplads-case.
Uddannelsen udbydes igen i foråret 2024., så hold øje med DM’s kalender og Facebook.
Tillidsvalgte har en unik viden
Gitte Grønkær Svendsen mener det er vigtigt at huske, at tillidsvalgte har en unik viden om, hvad der foregår i en organisation. De har nogle andre udsigtspunkter i det daglige, end ledelsen har mulighed for at have, og derfor har de en stor forståelse for, hvordan tingene foregår på gulvet, i fronten, ude i hjørnerne, hjemme foran skærmen og på andre arbejdspladsadresser. Feedback fra brugere, borgere, kunder mv. er afgørende for en organisations udvikling, og den møder medarbejderne på første hånd.
”De tillidsvalgte er en del af arbejdsfællesskabet, og vi vil gerne støtte dem i at bruge denne værdifulde viden til gavn for medlemmerne og organisationerne. Derfor ligger uddannelsesforløbet inden for rammen af det der hedder diplom i ledelse, selv om det ikke handler om at være leder, men om at forstå, hvad det er for et game, man har mulighed for at få indflydelse på og være en del af”, siger Gitte Grønkær Svendsen.
Derfor er der skruet op for nogle elementer, som handler om at forstå, hvad der på spil i en kompleks organisation, når det handler om at få folk til at trives og kunne levere, det de gerne vil, når de går på arbejde.
Ingen ønsker et dårligt arbejdsmiljø
Når det handler om arbejdsmiljø har både medarbejdere og ledelse en fælles interesse i, at folk både gør det godt og har det godt, når de går på arbejde.
”Ingen organisation er tjent med at folk er hårdt presset Det bider på personalet og på kvaliteten af det, vi laver og giver dyre sygemeldinger, konflikter, osv. Så ingen har interesse i at have et dårligt arbejdsmiljø, men der kan være mange forståelser af, hvad det vil sige at udvikle et godt arbejdsmiljø”, mener Gitte Grønkær Svendsen.
”I DM har vi også en klar interesse i at have nogle gode fremtidssikrede arbejdspladser med bæredygtige arbejdsmiljøer og nogle gode lange bæredygtige arbejdsliv for vores medlemmer, som også i skiftende livsfaser kan give mening og være udviklende og berigende i bredeste forstand”, siger hun.
Og hvis man som tillidsvalgt skal være en del af det, kræver det en masse viden om, hvordan man bygger sådanne arbejdspladser.
”Det lyder meget ambitiøst, og når alt det her er sagt, ved vi også godt, at vores tillidsvalgte gør det ved siden af deres fuldtidsarbejde, så vi forsøger at kondensere det vigtigste og servere det på en komprimeret måde, så de tillidsvalgte har mulighed for at tage nogle få dage ud af kalenderen, være sammen med os og hinanden og have et godt pakket og intenst forløb, hvor de arbejder med det, der er på spil på netop deres arbejdsplads. Vi gør os særligt umage for at de kan tage deres egne cases og eksempler og aktuelle historier fra deres arbejdspladser med ind i undervisningen, fordi det er meget nemmere at omsætte viden og redskaber, når det foregår med den aktuelle virkelighed på ens egen arbejdsplads i centrum”, siger Gitte Grønkær Svendsen.