Coronakrisen: Særlige udfordringer på uddannelses- og forskningsinstitutionerne

Del artikel:

DM er via Akademikerne i løbende dialog med Uddannelses og Forskningsministeriet om de særlige problematikker, som blandt andet handler om ph.d.-studerende og tidsbegrænsede ansatte. Læs, hvad du som TR kan gøre lokalt.

I DM ved vi at den fysiske lukning af uddannelses- og forskningsinstitutionerne og hjemsendelsen af medarbejdere - som måske endda bliver udlånt til kritiske funktioner - berører de enkelte medarbejdere på såvel det personlige som det arbejdsmæssige plan.

Vi er i DM således fuldt bevidste om, at coronakrisen giver nogle helt særlige udfordringer og problemer for en række ansatte, som beskæftiger sig med undervisning og forskning. Det kræver særlig opmærksomhed, og DM er via Akademikerne i løbende dialog med Uddannelses og Forskningsministeriet, hvor vi har rejst de særlige problematikker, som vi er opmærksomme på.

Ph.d.-studerende har store udfordringer

DM får en del henvendelser fra ph.d.-studerende, hvor hjemsendelse, nedlukning af grænserne mv. giver anledning til udfordringer, som vil forsinke uddannelsen.

De fortæller os fx, at laboratorieforsøg og andre forsøg og indsamling af empiri må udsættes, at forskningsophold bliver udskudt, forlænget eller afkortet, at undervisning bliver udskudt, og at de ikke kan modtage vejledning.

Atter andre forsinkes, fordi de ikke kan arbejde hjemmefra af forskellige grunde. De er måske afhængige af andre, har ikke har adgang til materialer og systemer eller skal passe børn.

Tidsbegrænsede ansatte

Tilsvarende problematikker gør sig gældende for tidsbegrænsede ansatte adjunkter, forskere og post.docs på blandt andet universitetsområdet, men også på øvrige områder som professionshøjskoler og erhvervsakademier, sektorforskningsinstitutioner, maritime uddannelsesinstitutioner, diplom- og eksportingeniøruddannelsen samt hele det kunstneriske område, hvor hjemsendelserne kan få betydning for den enkeltes forskningsprojekt.

For varigt ansatte adjunkter, herunder tenuretrack-forløb og studieadjunkter forudses det, at der kan opstå problemer i forhold til at overholde de særligt fastsatte bedømmelsesfrister.

Det er en problematik, som ministeriet har taget konkret stilling til for så vidt angår lektorbedømmelser i henhold til bekendtgørelse om lektorkvalificering ved erhvervsakademier, professionshøjskoler, Danmarks Medie- og journalisthøjskole og visse maritime uddannelsesinstitutioner

Her har Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte besluttet at dispensere fra fristen, så alle adjunktperioder forlænges, svarende til den tid, hvor adjunkten har været hjemsendt som følge af COVID-19. 

Læs også Uddannelses- og Forskningsministeriets Q&A

Det kan du gøre som tillidsrepræsentant

Som tillidsrepræsentant kan du være med til lokalt at skabe opmærksomhed omkring disse problemstillinger. DM anbefaler, at du:

  • Lokalt er med til at skabe opmærksomhed om de problemstillinger og særlige udfordringer, som coronakrisen har for dine kolleger og deres ansættelsesforhold.
  • Råder den enkelte ansatte til at underrette nærmeste leder/arbejdsgiver og være i dialog med dem og en eventuel vejleder, om de udfordringer de oplever, så udfordringerne i videst muligt omfang håndteres i den løbende dialog med medarbejderen selv.
  • Anbefaler dine kolleger at notere, hvilke konsekvenser coronatiltagene har for deres ansættelsesforhold, fx i form af forsinkelser i forskningsprojekt og/eller undervisning. Det kan være en nødvendig hjælp for den enkelte, hvis deres projektplan skal revideres. Det vil sandsynligvis være et krav i forhold til en eventuel forlængelse af et forskningsprojekt eller et ph.d.-stipendiat, at de kan dokumentere, at det er coronasituationen, der har forsinket dem.

Følg med i DM’s Q&A om corona

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}