Medlemmer
Hvis vi skal lykkes med at understøtte lokal mobilisering og styrke medinddragelsen, må sektoren selv
kunne ’walk the talk’ og gå forrest for at sikre en dynamisk inddragelse af medlemmerne i processer og
beslutninger. Det vil indebære, at sektoren fremmer mulighederne for at involvere sig fagpolitisk i forhold,
der har betydning for rammer og vilkår for arbejdet. Vi må holde fast i vores ambition om at være til stede i
medlemmernes arbejdsliv både konkret ved at være synlige på arbejdspladserne og sideløbende ved at
udarbejde praksisser for involvering i sektorens arbejde.
Vi skal her arbejde på begge spor af den omtalte dobbeltstrategi, hvor vi både har fokus på arbejdets
indhold og fokus på betingelserne for arbejdet.
En forudsætning for at forbedre uddannelserne og øge kvaliteten af undervisningen er, at demokrati og
medbestemmelse på uddannelsesinstitutionerne styrkes. Sektoren er rundet af en tradition, der vægter høj
grad af deltagelse i udformning af uddannelse og udvikling af didaktikker, som kvalificerer undervisningen.
Vi har desværre de seneste år set en nedprioritering af de involverende processer til fordel for mere
topstyring, både når det gælder bekendtgørelsesarbejdet og i det daglige arbejde med at give
uddannelserne retning.
Den andet ben i strategien om at sikre medlemmerne gode og ordentlige arbejdsvilkår handler om
vedholdende at være vagthund overfor de forringelser, der følger af uddannelsesbesparelser og
krampagtige forsøg på at håndtere en ny normalitet med at producere mere for mindre. Vores medlemmer
har gennem flere år nu oplevet at skulle levere flere studenterårsværk for samme underviserårsværk.
De rammer, der blev aftalt ved overenskomstforhandlingerne i 2021, sikrer ikke i sig selv imod den tendens,
der er til, at der skal maksimeres på alle kvalitetsparametre og løses flere opgaver inden for samme
ressource. Men der er formuleret en gensidig forventning om, at der reinstalleres en dialog om
arbejdstilrettelæggelsen, der sikrer en tydelig sammenhæng mellem opgaver og tid. Dvs. at det er aftalt, at
der skal foregå en afstemning af forventninger til opgaveløsningen i den pågældende periode, og at de
nødvendige planlægningsforudsætninger og -overvejelser er tilgængelige for den dialog. På den ene side
betyder det, at underviserne skal lægge deres overvejelser over løsningerne af de enkelte opgaver frem for
ledelsen i de samtaler, der føres om opgavesammensætningen. Og på den anden side betyder det, at
ledelsen samtidig er åben og ærlig omkring de budgettal og såkaldte bagkataloger over tid til opgaver, som
der opereres med i planlægningen. Denne gensidige åbenhed og transparens er en forudsætning for at
parterne (undervisere og ledelse) har mulighed for at vurdere opgavernes omfang og kvalitet. De løbende
samtaler om arbejdet skal give bedre muligheder for at være opmærksomme på eventuelle afvigelser
mellem planlægningsforudsætningerne og den faktiske udførelse af opgaverne.
Disse principper er ikke i sig selv et værn imod et arbejdsliv med et for stort arbejdspres og dårligt
arbejdsmiljø men kan understøtte, at ubalancer spottes i tide med god effekt for arbejdsmiljøet.
Overenskomstforliget cementerer behovet for at udbygge og kvalificere systemerne til tidsregistrering, idet
bestemmelserne skærper forpligtelserne til anvendelse af tidsregistrering og løbende godkendelse af
timeforbrug. Transparensen omkring tidsforbruget skal sikre, at der er rimelighed i belastningsgraden, og at
vilkårlighed omkring arbejdstilrettelæggelse minimeres.
Et overordnet mål for DM som helhed og for sektoren i særdeleshed er, at der skal være trygge forhold for
alle medlemmer uanset ansættelsesform. De prækariseringstendenser, som vi har kunnet iagttage på hele
det akademiske arbejdsmarked, slår beklageligvis også igennem hos os i form af flere tidsbegrænsede
ansættelser, ufrivillige deltidsansættelser og øgede projektansættelser.
Arbejdet i perioden
Bestyrelsen vil specifikt i forbindelse med udvikling af pædagoguddannelsen og implementering af ny
læreruddannelse fortsætte den involvering af medlemmerne, som er accelereret i den forgangne
bestyrelsesperiode. Det indebærer en styrkelse af undervisernes stemme i debat og beslutning på
baggrund af bestyrelsens løbende dialog med medlemmer i form medlemsmøder og drøftelser i faglige
grupperinger, undervisernetværk m.m.
I forhold til de ovenfor beskrevne udfordringer og problemer med arbejdspres og pres på arbejdsmiljøet
generelt er bestyrelsens vedholdende dialog med medlemmer også helt central. Derfor vil bestyrelsen i
perioden arbejde med modeller og formater for det mobiliserende klubarbejde, hvor fokus skal være på at
styrke undervisernes stemme på arbejdspladserne. Det indebærer et klubarbejde, der adresserer tydelige
arbejdsrettede udfordringer og giver klare og tydelige mandater til de tillidsvalgte.
Når det vedrører uddannelsesinstitutionernes udvikling og konkret de enkelte uddannelsers forandringer
og kvalitet, vil bestyrelsen i perioden søsætte et arbejde på, hvad der skal til, for at vi i sektoren som helhed
kan fremme medarbejderindflydelse og medbestemmelse i form af diverse konsulterende råd og lignende
(pædagogisk råd, underviserråd m.v.).
I forhold til det kontinuerlige fokus på at forbedre vilkårene for arbejdet med undervisning og forskning vil
bestyrelsens tætte kontakt til og dialog med sektorens tillidsvalgte fortsat stå helt centralt. Og her vil
arbejdspres, arbejdstilrettelæggelse, implementering af OK21, udfordringer i stillingsstrukturen og styringsog ledelsestendenser have en klar prioritet i perioden.
Det er bestyrelsens ambition, at overenskomstens bestemmelser fra 2021 skal ud at virke på
arbejdspladserne, og det indebærer, at bestyrelsen sammen med tillidsrepræsentanterne forsøger at
fremme en forståelse af, hvordan bestemmelserne virker ind på den konkrete tilrettelæggelse af arbejdet.
Vores medlemmer efterspørger mere klarhed, transparens og forudsigelighed i forbindelse med rammerne
for tilrettelæggelsen af arbejdet. Det er der gode mulighed for at fremme igennem mere manualiserede
anbefalinger og vejledninger. Det betyder, at bestyrelsen i perioden løbende vil vedligeholde det materiale,
vi allerede har tilgængeligt. Her tænker vi særligt på det materiale, der er udarbejdet i tiden efter OK13 og
OK21.
Bestyrelsen vil herudover, i tæt dialog med tillidsrepræsentanterne, følge, hvordan det forløber med
bestemmelsen om godkendelse af erlagte arbejdstimer hver tredje måned. Bestyrelsen vil desuden have
fokus på, hvilke effekter det afstedkommer i form af balancesamtaler, hvor forventet tid til opgavers
omfang drøftes i relation til det faktisk registrerede tidsforbrug. I forlængelse heraf vil det desuden være
godt at få et billede af, hvordan tidsregistreringssystemerne har udviklet sig, siden de blev aftalt i 2013.
I forhold til stillingsstrukturen og de stillingsbeskrivelser, som følger af den, vil et forventeligt pres for et
kvalitetstjek nødvendigvis betyde, at bestyrelsen i perioden er proaktiv i forhold til analyser af, om
stillingsbeskrivelserne matcher de behov, som vores uddannelsesområde har udviklet sig til. Bestyrelsen vil
i dialog med de tillidsvalgte afsøge udfordringer og uforløste behov i forhold til den nuværende
stillingstruktur. Som et led heri vil vi genbesøge de programmer og forventninger, der er til adjunkters
lektorkvalificeringsforløb. Vi ved, at der på de mindre institutioner er udfordringer med at få tilvejebragt
det flow af opgaver, der skal være mellem undervisning, FoU og videreuddannelse som et led i et
lektorkvalificeringsforløb.
Endelig vil bestyrelsen i perioden fortsætte arbejdet med at begrænse omfanget af tidsbegrænset og
usikkert beskæftigede – og her selvfølgelig understøtte de tillidsvalgte i deres arbejde. Der er behov for et
tydeligt billede af bevægelser og tendenser i ansættelser af flere kollegaer i prekære ansættelser. Dvs. at vi
igen skal forsøge at få klarlagt, hvor udbredt omfanget af midlertidige ansættelser er på vores område,
herunder hvornår, hvorfor og hvor ofte der ansættes på deltidskontrakter, i timelærerordninger og i
projektansættelser.
Medlemmerne har tydeligt i medlemsundersøgelser efterspurgt bedre muligheder for at få adgang til
kompetenceudvikling, der sikrer de nødvendige kvalifikationer til de forventninger, undervisere og forskere
mødes med. Ligeledes efterspørges ordninger, der kan afhjælpe interne jobrotationer og skift. Bestyrelsen
vil henimod overenskomstforhandlingerne 2024 arbejde med politikformuleringer, der adresserer behovet
for kompetenceudvikling, og som har et tydeligt fokus på at opretholde en attraktiv employability for
undervisere.