Det er en god idé, at du til mødet forbereder dig på at kunne redegøre for dit tidsforbrug til de forskellige opgaver.
Hvis ledelsen på din arbejdsplads har valgt, at der kun skal registreres i en enkelt eller i ganske få kategorier, vil tidsregistreringen ikke afsløre, hvad det er for konkrete opgaver, der eventuelt har bidraget særligt til, at din tidsregistrering er kommet ud med overskud. Her vil det være en god ide, hvis du inden mødet gennemtænker, hvad der er årsag til overskuddet, herunder om det blot skyldes, at du har for mange opgaver, eller det skyldes, at nogle af opgaverne er blevet mere tidskrævende end forventet.
Din argumentation for tidsforbruget må først og fremmest tage udgangspunkt i de vurderinger af faglig karakter, du har foretaget i forbindelse med de opgaver, du har løst.
Herudover skal du huske at inddrage andre faktorer, der har haft betydning for tidsforbruget, fx ny forskning på området, aktuelle samfundsdebatter, nye uddannelsesbestemmelser.
Både du og din leder skal være opmærksomme på tidsforbruget, såfremt det af tidsregistreringen fremgår, at dit tidsforbrug ligger væsentligt over de 37 timer i gennemsnit om ugen.
En løbende dialog vil gøre det lettere for dig at huske, hvad du har brugt tiden på, hvorfor du bruger mere tid end forudsat og forklare, hvorfor du anser tidsforbruget for nødvendigt for en forsvarlig varetagelse af dit job.
Ledelsen bør løbende godkende din tidsregistrering, og DM anbefaler at ledelsen samtidig tager stilling til, at den godkendte tid også har været nødvendig for løsningen af opgaverne. Dermed kan det undgås, at du er nødsaget til at have egne skufferegnskaber over dit tidsforbrug.