Det stod ikke skrevet i stjernerne, at Kasper Meinertz skulle styre og udvikle den digitale butik for en af Danmarks største modevirksomheder, men han tog en chance og fulgte sin drøm.
Ved første øjekast er det ikke til at se, men der er et batmansk skær over 44-årige Kasper Broue Meinertz. På overfladen ser du en familiefar, der til dagligt arbejder som e-commerce manager hos modemærket Munthe og har ansvaret for deres online butik. Ridser du i overfladen gemmer der sig en fortid som rapper (med et nummer om at være arbejdsløs akademiker), turnéer med store navne som Niarn og Suspekt, og en skater, der stadig ugentligt træner sammen med et 40+-hold.
Der er et mantra i skateboarding, der lyder ‘learning by fucking up’. Filosofien dækker over, at hver fejl, du begår, er et skridt mod det endelige mål, og på mange måder kan Kasper Meinertz karriere opsummeres i den tankegang. “Jeg havde aldrig i mit liv forestillet mig, at jeg ville ende i det her job,” fortæller Kasper Meinertz med et smil på læberne.
I 2016 tog Kasper Meinertz den type beslutning, der kan virke betydningsløs i øjeblikket, men endte med at være definerende for hans karriere. På det tidspunkt havde han arbejdet i seks år i en høreapparatsvirksomhed, og han var kørt død i det. Han beskriver det som et “stemple ind og ud job”, han ikke lagde meget hjerte og passion i. “Det var et fint job, men jeg brændte ikke for det. Jeg havde brug for et skifte,” siger Kasper Meinertz.
Kanonkugler og græsk kunst
Regnen pisker ned udenfor Munthes vinduer, mens Kasper Meinertz bakser med kaffemaskinen.
Munthe har en ny kollektion på vej, og der er en forventningsfuld, nærmest elektrisk stemning blandt kollegerne. De sidste detaljer skal på plads, inden tøjet skal fremvises til nationale og internationale kunder. Munthes hovedsæde, der ligger ude på Papirøen i København, går under navnet ‘Kuglegården’, for engang opmagasinerede den danske kongelige flåde sine kanonkugler her.
Indretningen har ændret sig markant siden dengang. I dag troner græskinspirerede vaser langs gangene og store betonplader med oldtidskunstens aftryk står til udsmykning. “Jeg er stolt over, at Munthe har fået den webshop-platform, som virksomheden ville have og vi samtidig kan bygge videre på platformen, skalere den, åbne netbutikker i andre lande og få systemet ud i vores fysiske butikker. Jeg føler, at vi har bygget best practice,” siger Kasper Meinertz, og sætter sig til rette med sin kaffe.
Som e-commerce manager rapporterer han dagligt om de seneste salgstal, arbejder med kollektionerne digitalt, sørger for at der er varer på "hylderne" og ændrer og udvikler webshoppen efter behov. Hver mandag har tøjmærket tiltaget Munthe Art Monday, hvor de i artikler sætter fokus på kvindelige kunstnere.
Opsætningen af det er også en af de faste opgaver. Sideløbende udvikler han Munthes hjemmeside, og når den skal have nyt udseende, fungerer han som bindeled mellem designernes æstetiske ønsker og programmørernes krav til funktionalitet. “Æstetikken kan godt blive et benspænd, for vi tænker på, hvordan det skal se ud, før vi tænker på, hvordan det skal fungere. Jeg skal sørge for, at det ser godt ud og er funktionelt.”
Fra dykkershop til tøjbutik
“Min karrieres vigtigste beslutning var at turde sige op og springe ud i e-commerce fuldtid,” siger Kasper Meinertz.
Et par år inden, at Kasper Meinertz sagde sit job op ved høreapparatsvirksomheden, havde han opdaget softwaren Shopify. Shopify gjorde det muligt for folk uden en baggrund som programmør at skabe webshops. Når han kom hjem fra arbejde, nørdede han softwaren og hjalp blandt andet en tøjbutik på Østerbro med at sætte deres hjemmeside op. Det var hans sideprojekt, hvor han kunne få lov at lære ved at begå fejl. “Mit sideprojekt endte med at give mig de færdigheder, jeg i dag kan leve af,” fortæller han.
Da han i 2016 kørte endegyldigt død i sit job, valgte han at tage chancen og følge drømmen. Kasper Meinertz sagde sit job op til fordel for at arbejde for en lille dykkerforretning og gik samtidigt markant ned i løn. “Det var et kæmpe sats. Jeg skiftede ikke til bedre vilkår, men jeg fik lov til at arbejde med noget, jeg var interesseret i. Det jeg følte, jeg var bedst til.”
Men han havde hele tiden blikket rettet mod modeverdenen, og efter at have øvet sig ved at sælge snorkler og dykkerrejser, tog han videre til tøjmærket Mads Nørgaard for til sidst at ende hos Munthe. “Jeg kan godt lide at være specialist. Mange tænker, at man skal være chef på et tidspunkt, men jeg elsker at have fingrene i webshop-delen, nørde det og blive bedre.”
Næste stop Paris
Kasper Meinertz er klar over, at han skiller sig ud blandt andre i samme stilling som ham, der ofte har en fortid som sælgere. Selv har han en kandidatgrad i engelsk og film- og medievidenskab, og indrømmer gerne, at der er en vis distance fra uddannelsen til arbejdslivet, men universitetet gav ham noget uundværligt.
“Den måde at tænke på, jeg lærte på universitetet, har gavnet mig. Jeg griber problemerne an på en struktureret måde,” siger Kasper Meinertz, inden han tilføjer:
“Uden at lyde hovskisnovski, må man gerne have en vis stolthed i sin akademiske baggrund. Hvis du har læst i fem år, har du bevist over for dig selv at du er god til at tilegne dig ny viden. Du kan altså sagtens omskoles udover dit umiddelbare vidensfelt.”
Kasper Meinertz bedste råd er, at finde noget man interesserer sig for og blive optaget af det. Det er der, man lærer mest. “Hvis du brænder for noget, skal du nok kunne bruge det til noget. Og ellers skal du bare springe ud i det,” siger Kasper Meinertz, der drømmer om at prøve sig af i modens mekka, Paris, i fremtiden.
© Simon Læssøe