DM’s privatlivsundersøgelse 2024 viser at godt halvdelen af DM’s privatansatte medlemmer har oplevet at blive kontaktet af andre arbejdsgivere inden for det sidste år.
Efterspørgslen på akademisk arbejdskraft på det private arbejdsmarked er stadig stigende. I DM’s privatlønsundersøgelse 2024 spurgte vi vores privatansatte medlemmer om, hvorvidt de har oplevet at blive kontaktet af en anden arbejdsgiver eller et rekrutteringsbureau med enten et konkret jobtilbud eller med interesse for deres faglige profil inden for det sidste år. Her svarede hele 43pct., at de har oplevet at blive kontaktet og videre svarede 24pct., at de har oplevet det flere gange.
Det er særligt de erfarne akademikere, der er rift om. Her viser undersøgelsen nemlig, at næsten halvdelen af medlemmerne i aldersgruppen 40-54 år er blevet kontaktet inden for det seneste år. Sammenlignet er det 40pct. af vores yngre medlemmer under 40år, der har oplevet at blive kontaktet inden for det seneste år.
Vigtigt at tilføje til undersøgelsen er dog, at der er en sammenhæng mellem den branche og det arbejdsområde, vores medlemmer arbejder inden for og oplevelsen af at blive kontaktet udefra. Her viser undersøgelsen nemlig at mere end halvdelen af vores medlemmer, der arbejder indenfor felter som IT, dataanalyse, jura og produktion er blevet kontaktet inden for de seneste år. I den anden ende af skalaen hører vores medlemmer, der arbejder inden for journalistisk, pædagogisk arbejde og kulturformidling, hvor omkring hver 10. medlem har oplevet at blive kontaktet inden for det seneste år.
”De første gange, jeg blev kontaktet, blev jeg stolt, men også usikker – hvorfor lige mig?
Én, der kan nikke genkendende til oplevelsen af at blive kontaktet af andre arbejdsgivere på LinkedIn, er DM medlem Nikolaj Schiang. Han blev uddannet cand.pæd. for 2 år siden og arbejder i dag som konsulent i beskæftigelseshuset AS3, hvor han rådgiver på dagpengeområdet.
Selvom han hverken arbejder med IT eller hører til i den særligt eftertragtede aldersgrupper, så har Nikolaj Schiang flere gange i løbet af det seneste år oplevet at blive kontaktet på LinkedIn. Selv beskriver han oplevelsen af at blive kontaktet udefra som en anerkendelse af den faglige retning, han har valgt:
”De første gange, jeg blev kontaktet, blev jeg stolt, men også usikker – hvorfor lige mig? Jeg er jo "bare" humanistuddannet, tænkte jeg. I dag er usikkerheden vendt til en opfattelse af, at det er en anerkendelse af min person og faglighed.
Når jeg bliver kontaktet af andre arbejdsgivere, får det mig også til at tænke over min faglige udvikling og mine kompetencer – og hvad det egentlig er, andre ser i mig. Det giver mig både et motivationsboost og en følelse af, at den faglige retning, jeg har valgt, er værdifuld.”
"Det giver mig både et motivationsboost og en følelse af, at den faglige retning, jeg har valgt, er værdifuld.”Nikolaj Schiang, medlem i DM
På trods af, at Nikolaj ofte oplever at blive kontaktet af interesserede arbejdsgiver udefra, har han alligevel valgt at blive på sin arbejdsplads. For selvom han kan føle sig smigret over at blive kontaktet, så fokuserer han lige nu på at dygtiggøre og udvikle sig, der hvor han er:
”Jeg har et ønsket om at mestre mit arbejde – at blive dygtig til at og rådgive andre mennesker og alt det i mellem. Mit mål er at blive en stærk profil, så jeg kan gøre en konkret forskel for mennesker, der har brug for støtte til at finde vej i livet. Jeg tror ikke, jeg kunne nå samme niveau, hvis jeg skulle jobhoppe hver gang, jeg fik et nyt tilbud.
Derudover har jeg jo også gode kollegaer og en driftskoordinator, der virkelig hjælper til, at jeg udvikler mig personligt og fagligt. Jeg har også en rigtig god chef der er virkelig god til at læse mig og mine behov, og som ved, at hun nogle gange skal udfordre mig, så jeg ikke kommer til at kede mig.”
Hvad gør du, hvis du bliver kontaktet af en anden arbejdsgiver?
Det kan medføre mange spørgsmål og dilemmaer, når man oplever at blive kontaktet af en anden arbejdsgiver eller et rekrutteringsbureau. For mange gælder det nok, at man bliver smigret og stolt af at blive kontaktet, men hvordan skal man egentlig håndterer sådan en henvendelse bedst muligt? Karrierekonsulent i DM Jonas Thing giver her sine bedste råd til, hvilke overvejelser du skal gøre dig, og hvordan du træffer den beslutning, der er rigtig for dig.
Hvilke overvejelser og tanker er gode at gøre sig, hvis man bliver kontaktet?
”Mind dig selv om, at du nok ikke ved nok til bare at sige nej med det samme. Så du skal bede om mere information omkring rollen og virksomheden. MEN husk også på, at der næsten altid er tale om, at du er en af mange, der bliver prikket. Det er virksomhedernes version af uopfordret jobsøgning, når de bruger den her metode. Og uopfordret jobsøgning virker kun, hvis man prikker til mange. Så du må selvfølgelig godt føle dig som udvalgt – men bare husk på, at I nok er flere udvalgte.”
"Det skader jo aldrig at blive klogere på sin markedsværdi. Det kan også bruges i dit nuværende job til at vide, hvad du er værd på markedet, fx i lønforhandlinger.”Jonas Thing, Karrierekonsulent i DM
Hvad gør man, hvis man er i tvivl om, om man skal rykke på jobtilbuddet eller ej?
”Hvis rollen og virksomheden virker spændende og relevant, så kan du godt overveje at gå videre i processen. Både for at få mere information og for at få træning i fx jobsamtale. Og det skader jo aldrig at blive klogere på sin markedsværdi. Det kan også bruges i dit nuværende job til at vide, hvad du er værd på markedet, fx i lønforhandlinger. ”
Hvordan afviser man en henvendelse uden at brænde broer?
”Let them down easy. Du har jo lyst til, at de prøver igen, når det passer bedre ind i dit kram. Hvis du sidder med meget efterspurgte specialistkompetencer indenfor fx IT eller fødevare, så kan man godt blive træt af at blive prikket til hele tiden. Men selv for medlemmer med meget høj markedsværdi er det en god ide at holde døren en lillebitte smule på klem – i det mindste have et høfligt afslag klar, hvor man nævner, at det bare er timingen, der ikke er god, men at henvendelsen er påskønnet. Bliv på deres radar, hvis du kan. Det kan vise sig brugbart.”
Hvordan gør man, hvis man gerne vil kontaktes?
”Hvis du gerne vil prikkes til, så er det en god ide at kigge din egen LinkedIn-profil igennem og sikre dig, at den ligner det, du gerne vil prikkes på. Det betyder i praksis, at du skal sørge for at fremhæve de erfaringer og opgaver, som ligner dem, du gerne vil have (flere af) i fremtiden. Det man siger og viser, bliver man selv, er en reel mekanisme, når det gælder at blive prikket.”