Spring menu over

Sådan forebygger I stress på arbejdspladsen

Stress
Del artikel:

Mere end hver anden har mærket stressymptomer de seneste uger. Det viser en ny undersøgelse, som DM har fået lavet af Gallup. Alligevel er stress stadig tabu og bliver set som et individuelt problem på arbejdspladserne. ”Stress bør aldrig være et individuelt problem,” siger politisk seniorrådgiver, Kim Melander Jensen.

Ifølge den nye undersøgelse, har over halvdelen oplevet at føle sig stresset for nylig. Arbejdet er den primære årsag til stress, og 41 procent beskriver deres arbejdsplads som præget af stress. Hver fjerde føler endda ikke, at der bliver gjort nok på deres arbejdsplads for at forebygge stress.

Arbejdets intensitet er steget


”Der er kommet en større intensitet i arbejdet i de seneste år, og sammen med andre belastninger som fx forandringer og omstruktureringer eller uklarheder om, hvornår opgaver er løst tilfredsstillende, kan det føre til, at stress kan blive et stort problem.

Stress er en belastningsreaktion på ydre påvirkninger, som overstiger det, man kan klare – og hvor det kan ende med at man bliver syg med fx depression og angst. Derfor skal der handles på det på arbejdspladserne,” siger Kim Melander Jensen, politisk seniorrådgiver hos DM.

Han tilføjer: ”Stress bør aldrig være et individuelt problem, men noget man kollektivt og fra ledelsens side tager aktivt stilling til at forebygge.”

Sådan forebygger I stress i fællesskab

  • Dyrk kollegafællesskabet - sæt stress på dagsordenen

Det bedste værn mod stress er et godt kollegaskab. Det er også i fællesskabet, at I kan sætte stress på dagsordenen og vurdere, hvad der kan være svært og stressende. Diskutér også trivsel og hvilke ressourcer, I har på arbejdspladsen.

  • Udarbejd en stresspolitik

En stresspolitik hjælper alle på arbejdspladsen med, hvordan man skal forholde sig, hvis man selv eller en kollega oplever at være stresset. Har I ikke en stresspolitik, kan du tage fat i din arbejdsmiljørepræsentant.

  • Håndtér stress som et fælles problem

Hav ikke som kollega dårlig samvittighed over, at du ikke så sygemeldingen komme. Husk, at det, der stresser andre, ikke nødvendigvis stresser dig. Hvis andres sygemelding stresser dig, så gå til ledelsen. Lad dem med ansvar for arbejdsmiljø og tilrettelæggelse af arbejdet tage ansvaret. Vis omsorg og interesse, når den tidligere stressramte kollega vender tilbage.

  • Samarbejd med din lokale tillidsrepræsentant eller arbejdsmiljørepræsentant

Din lokale TR eller AMR har en særlig mulighed for at hjælpe med, hvordan arbejdspladsen håndterer stress. Gå derfor altid til vedkommende, når der opstår stress i arbejdet.

Du kan læse mere om DM’s anbefalinger til, hvordan man kan forebygge stress på arbejdspladsen her.

Læs DM's stress-undersøgelse.

Tilbud til stressramte

Hvis du er stressramt, er du velkommen til at kontakte DM og få en samtale om din arbejdssituation. En samtale giver dig overblik over din situation, hjælper med at afklare dilemmaer og med at kortlægge dine handlemuligheder

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje