Nanna fik moderniseret forældet barselsaftale: "Barsel skal ikke komme an på dine forhandlingsmuligheder"

Nanna Strandberg føler sig mere tryg på sin arbejdsplads, efter at hun fik moderniseret barselsaftalen: “Det var bare så rart at opleve, at der på arbejdspladsen er plads til, at vores liv udvikler sig”.
Del artikel:
Af Laura Skelgaard Paulsen

Nanna Strandberg gik til sin leder og fik lavet en fælles barselsaftale. Hendes råd til andre med forældede barselsvilkår: Tag sagen op, før du gør det til en meget stor ting i dit hoved.

Da Nanna Strandberg i 2020 gik på barsel med sit første barn, kiggede hun sin kontrakt igennem for at se barselsvilkårene: 16 ugers halv løn, udover det kunne man søge om barselsdagpenge eller forhandle sig til en bedre aftale.

“Jeg synes ikke, at ens barselsvilkår skal komme an på, om man er god til at forhandle eller ej”, forklarer 30-årige Nanna Strandberg, der er projektleder i Aarhus Jazz Orchestra.

I dag er hun glad for, at hendes leder var så forstående over for Nannas ønske om mere tidssvarende barselsvilkår:

“Det gør, at jeg føler mig mere tryg på min arbejdsplads nu. En tryghed, der også er med til at fastholde os som medarbejdere, fordi vi ikke skal være bekymrede for vores økonomi, når vi går på barsel”.

Havde lovet at følge op efter barsel

Da Nanna gik på barsel, var der ikke andre kolleger, der havde skulle på barsel i lang tid på arbejdspladsen.

“Vores kontrakter er bygget op om funktionærloven, og det er fint langt hen ad vejen, men ikke på barselsområdet”, siger hun.

Med Nannas daværende leder fik hun lavet en bedre aftale til sig selv, end hvad der stod i kontrakten.

Derfor besluttede Nanna, at hun ville følge op på det, når hun kom tilbage fra barsel, så alle på kontoret kunne få samme forbedrede rettigheder.

Da hun kom tilbage, snakkede hun med kollegaerne om, at hun havde tænkt sig at tage de forældede barselsvilkår op med deres nye leder.

“Vi har en ret flad struktur, så jeg snakkede lige med mine kollegaer inden, jeg gik ind til min leder. Jeg fortalte dem, at jeg synes vi skulle gå til ledelsen med ønsket om ændringer, og det var de helt med på”, fortæller hun.

Samtalen med leder

Det var en meget løs samtale mellem Nanna og hendes leder: Nanna gik ind og sagde, at deres kontrakter ikke var tidssvarende på barselsområdet. Til det svarede lederen, at det var fuldstændig rigtigt.

Nanna blev derefter bedt om at komme med nogle forslag til, hvordan en ny aftale kunne se ud.

Hun kontaktede DM for at få gode råd, og så researchede hun på andre arbejdspladsers barselsvilkår.

“Min arbejdsplads er driftsstøttet af Aarhus Kommune, så det var oplagt at argumentere for samme barselsaftale som kommunerne”, fortæller hun.

Nanna sendte derfor KL’s barselsaftale til sin leder, og efter en hurtig tur forbi orkestrets bestyrelse havde Aarhus Jazz Orchestras administrative afdeling fået nye barselsregler:

“Da jeg fortalte om den nye barselsaftale til mine kollegaer, klappede de mig på skulderen. Så jeg er både glad og stolt over, at jeg tog det op”, siger Nanna Strandberg.

En no-brainer

Det var en såkaldt no-brainer for Anders Ørbæk, da Nanna Strandberg bankede på hans dør, og spurgte, om der ikke kunne laves en fælles barselsaftale på arbejdspladsen.

“Selvfølgelig, tænkte jeg. Det er grundlæggende, at der skal være ordentlige forhold til alle”, forklarer Anders Ørbæk, der er orkesterchef i Aarhus Jazz Orchestra og Nanna Strandbergs nærmeste leder.

“Det er i vores interesse som organisation, at alle vores ansættelsesvilkår lever op til gældende standarder, og de regler vi havde før, var ret forældede.”, fortsætter han og uddyber, at når kontrakterne lever op til nutidige standarder, så gør det også organisationen mere konkurrencedygtig.

Derfor er Nanna Strandbergs råd til andre, der står i samme situation, at man bare skal tage snakken, før man får bygget et skræmmende scenarie op i sit hoved.

“Da jeg snakkede med min leder, var det helt tydeligt, at vi står på samme side. Vi er jo begge interesserede i at skabe så gode vilkår som muligt”, siger hun og uddyber:

“Det var bare så rart at opleve en problemfri proces, men også bare generelt at mærke, der på arbejdspladsen er plads til, at vores liv udvikler sig”.

Vejen til en barselsaftale

Er der ikke en barselsaftale på din arbejdsplads? Her er fire skridt på vejen mod en barselsaftale.

1. Tjek nuværende regler
Hvis du gerne vil have en fælles barselsaftale på din arbejdsplads, så start med at finde ud af, hvordan de nuværende regler ser ud. Så har du et overblik, når du skal snakke med din leder.

2. Snak med dine kollegaer
Før du banker på din leders dør, så tag en snak med dine kollegaer om din plan, da de ofte har de nogle gode input. Du står også stærkere i en potentiel forhandling med din leder, hvis mange medarbejdere også ønsker nye barselsvilkår.

3. Research
For at være godt forberedt, så beregn hvor meget lønrefusion din arbejdsgiver kan få, når en medarbejder går på barsel. Det kan du gøre via dette link. Det er et godt argument for en ny barselsaftale, at aftalen ikke behøver være dyr.

4. Tag samtalen
Forbered dig på, hvad du vil sige, men det vigtigste er, at du får det gjort. Bank på, og fortæl din leder det, som det er: At du gerne vil have en fælles barselsaftale og så dine grunde.

 

Skal du på barsel?

I DM hjælper vi dig godt på barsel. Vi tilbyder arrangementer til medlemmer på barsel. Du kan selvfølgelig også få rådgivning om, hvordan du tilrettelægger barslen, så den passer bedst til din situation. 

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje