Spring menu over

Sådan får du styr på referencerne

Del artikel:

Sørg for at have referencerne i orden, når du går til jobsamtale. Det kan hjælpe dig med at lande jobbet og hjælpe arbejdsgiver med at få dig passet ind på din nye arbejdsplads.

9 ud af 10 arbejdsgivere tager referencer, når de skal finde ud af, om det der dig, der skal ansættes frem for en anden kandidat. Derfor skal du tænke referencen ind i din ansøgningsproces på lige fod med fx din ansøgning, CV og selve samtalen. 

Gode referencer er ikke kun gode, når du søger jobbet, de kan også hjælpe dig, efter du er blevet ansat. Din nye arbejdsgiver kan nemlig bruge dine referencer som guide til, hvordan man får passet dig ind på din nye arbejdsplads og sørget for, at du kommer godt fra start, fortæller DM-konsulent Cecilie Burkal Cohrt.

Hun anbefaler, at du kigger på dit CV og finder ud af, hvilke referencer du vil bruge ud fra de ansættelser du tidligere har haft.

”Det er rigtig fint, hvis du har en referenceperson fra hver af de ansættelser, du har haft,” siger hun og tilføjer, at det dog i mange tilfælde vil det være nok med to-tre referencepersoner.

Dine opmærksomhedspunkter

Tre punkter, du skal være opmærksom på, når du har fundet, dine referencer:

  • Husk at kontakte den, du skriver på som reference. Når du har dem i røret, kan du nemlig også blive klogere på, hvad de vil sige om dig, og på hvad dine styrker og svagheder er som medarbejder.
  • Hvis det er lang tid siden, du har brugt dine referencer til at søge job, kan du bruge anledningen til at genopfriske referencepersonens anbefalinger af dig og holde liv i dit netværk.
  • Man kan godt føle sig presset til at sætte sine referencer på ansøgningen, allerede når man søger jobbet. Det kan derfor være smart, at skrive: Referencerne kan kontaktes efter forudgående aftale.

Et godt supplement til referencerne er LinkedIn

"Bed folk om at anbefale dig på LinkedIn. Næsten 70% af arbejdsgiverne tjekker dig alligevel derinde, så det er en måde, hvorpå man kan tegne et komplet billede af sig selv på med anbefalinger fra tidligere chefer, kollegaer og kunder", siger hun.

Dårligt forhold til arbejdsgiver eller uopsagt stilling?

Det er ikke altid, at man har lyst til at få en reference fra sin tidligere stilling. Det kan fx være, at du enten har haft et dårligt forhold til din tidligere arbejdsgiver, eller fordi du er i en uopsagt stilling. Her gælder det om at have en skarp forklaring parat, hvis din potentielt nye arbejdsgiver spørger efter referencer fra den gamle.

”Man vil alligevel bliver spurgt om, hvorfor man ikke er i organisationen længere, så man skal have en god forklaring ,” siger Cecilie Burkal Cohrt og tilføjer, at den gode forklaring også er sandheden. Det kunne være, at man fx ikke så ens på tilgangen til arbejdet, eller at der ikke var kemi.

Har du også i en jobsøgning haft svært ved at finde ud af, hvad du skal stille op med referencerne, så ring eller skriv til os på 3815 6600 eller dm@dm.dk.

Læs mere om referencer 

 

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje