Her er DM's fem gode råd til, hvordan du bedst griber det an, når du vil danne et nyt netværk.
Det er let at være misundelig på dem, der har et stærkt og værdiskabende netværk. Dem, der altid kender nogen der ved noget, kan noget og gerne vil hjælpe med noget.
Det er også let at ærgre sig over, at man ikke vælter sig i netværksinvitationer fra seje folk, der meget gerne vil have netop dig med i sit netværk.
”Mange prøver at købe sig til et netværk, ved at købe plads i et netværk designet af en netværksudbyder, hvor der er et program med oplægsholdere og betalt mødeleder. Ofte giver det ikke den ønskede effekt,” forklarer Mads Løkke Rasmussen, netværkskonsulent hos DM.
Men du kan jo bare danne et netværk selv.
Her er DM’s fem gode råd til, hvordan du bedst griber det an:
1. Vær præcis, når du formulerer netværkets formål og metode
Hvad er det for et netværk, du ønsker dig? Hvad skal udbyttet være for netværksmedlemmerne? Hvordan kommer netværket til at arbejde i praksis – hvor, hvornår, hvor længe, hvor ofte, hvordan, hvor mange?
2. Vær præcis, når du formulerer hvem der er målgruppen
Lad være med at formulere et netværk, som alle vil kunne se sig selv som relevante medlemmer af. Det vil betyde, at det ikke vil være relevant nok for den enkelte. Husk, at du selv skal være del af målgruppen.
3. Annoncér netværket både bredt og dybt
Prik dem du kender, som du gerne vil have med, og sørg for at dit pitch ses og deles af dem, du ikke kender endnu. LinkedIn er et fint sted at pitche et netværk.
4. Udøv magt i starten
Du bestemmer hvem der er relevante medlemmer. Accepter kun dem der kan og vil bidrage. Du bestemmer hvornår og hvordan, det første møde kører. Hvis alt er åbent for debat, kan du ikke tiltrække de relevante deltagere.
5. Del magten hurtigt
Det må ikke blive ”dit” netværk. Det skal være ”jeres” netværk. Det gøres ved hurtigt at gøre sig til en del af gruppen, hvor ansvar og opgaver roteres, og hvor du bidrager lige så meget som de andre til sammenskudsgildet.