Vi har samlet en række gode råd til dig, der drømmer om at få foden inden for i kulturbranchen.
1. Netværk er ofte vejen til kulturjobs
Vejen til et job i kulturbranchen sker ofte ad andre veje end gennem den traditionelle ansøgning. Som regel opstår mulighederne, fordi man hører, at de mangler en et sted. Derfor skal du ikke tøve med at sætte dit netværk i spil for at få kendskab til de åbninger, der opstår rundt omkring.
2. Vis, at du kan begå dig i fundraising-verdenen
Mange kulturinstitutioner lever af fondsbevillinger og skal løbende skrive og sende ansøgninger for at få bevillingerne i hus. Hvis du kan vise, at du kan begå dig inden for de vilkår – og måske endda, at du kan fundraise din egen løn, er du godt stillet. Det kan imidlertid være hårde vilkår kontinuerligt at kæmpe for din egen berettigelse i branchen og løn til sin stilling. Derfor arbejder DM for at forbedre disse vilkår
Det er naturligvis vigtigt, at du får de løn- og ansættelsesvilkår, din stilling og dine kompetencer berettiger til.
3. Digital formidling er et plus
Kulturområdet bliver mere og mere digitalt – udstillinger bliver interaktive, markedsføring foregår på de sociale medier, og arkiver digitaliseres. Er du i stand til at finde på nye digitale løsninger, der kan tiltrække publikum, er du rigtig godt stillet i branchen. Og så er visuel digital formidling især populært lige nu. Derfor kan det være en idé for nogle at overveje kurser eller efteruddannelse inden for disse områder for at øge dine muligheder for at begå dig i branchen. Få råd og sparring om kurser og efteruddannelse i DM
4. Bring din kulturelle faglighed i spil
I mange kulturjobs er en stærk kulturel faglighed afgørende for, om du får foden indenfor. Så bring din kulturelle faglighed i spil. Vis, hvad du ved og kan, og få det til at spille sammen med det sted, du gerne vil ansættes.
5. Skab selv mulighederne
Fordi mange kulturinstitutioner er i evig forandring og er afhængige af fondsbevillinger, er der også brug for folk, der kan få nye (fondsudløsende) idéer med respekt for det arbejde, der allerede finder sted. Så klø på med at finde din egen niche.