Man kan måske forestille sig, at nogle arbejdsgivere vælger at lukke for varmen fx fredag og mandag for at spare, og bede medarbejderne arbejde hjemme. Det kan de kun, hvis det er aftalt ved ansættelsen, eller I har en lokalaftale.
Selv om vi har haft et lunt efterår, er der nu ved at blive koldere på kontorerne. I hvert fald i det offentlige, da regeringen har meldt ud, at temperaturen på offentlige kontorer fra 1. oktober skal sænkes fra tidligere 21 grader til en ny normal på 19 grader. Men hvor koldt må det være på arbejdspladsen, og skal arbejdsgiveren betale for skiunderbukser og fingervanter, når temperaturen på offentlige arbejdspladser fra 1. oktober ikke må overstige 19 grader?
Arbejdstilsynet vejleder til, at temperaturen på kontorarbejdspladser helst skal være mellem 20 og 22 grader og helst ikke skal være under 18 grader, så 19 grader er til den kolde side.
Ifølge Arbejdstilsynet skal arbejdsgiverne sørge for at forebygge, at medarbejderne fryser, fx ved at sætte tid af til ekstra fysisk aktivitet. Arbejdsgiverne skal derimod ikke betale for sweatre og fingervanter, som man kan forvente er en del af medarbejdernes almindelig garderobe.
Besparelser og hjemmearbejde
For at spare på varmen og på udgifterne, kan man måske forestille sig, at nogle arbejdsgivere vælger at lukke for varmen fx fredag og mandag, og bede medarbejderne arbejde hjemme.
Du skal dog være opmærksom på, at offentligt ansatte ikke kan pålægges at arbejde hjemme, medmindre det bliver aftalt ved ansættelsen. Man kan lave en lokalaftale om hjemmearbejde, men hjemmearbejde skal foregå på frivillig basis.
Bliver du som tillidsrepræsentant presset, kan du henvise til, at det fremgår af ansættelsesbeviser, hvor arbejdet skal varetages, og det er som alt overvejende hovedregel på arbejdspladsens adresse.
Vil du vide mere
Her kan du se en række spørgsmål og svar, som Arbejdstilsynet har samlet om, hvordan virksomheder kan forholde sig til regeringens udmelding.