Sådan kan du være TR på distance: Vis omsorg for kollegerne

Del artikel:
Af Anna Dalsgaard

Som tillidsrepræsentant er du vant til at kæmpe for at få indflydelse. Men ud over at sikre dig, at ledelsen ikke går længere, end de har ret til, er det bedste du kan gøre lige nu at vise omsorg for kollegerne i en svær tid. Vi giver dig gode råd.

I øjeblikket er vi i DM i kontakt med mange tillidsvalgte, og de altovervejende tilbagemeldinger er, at der er god dialog på arbejdspladserne, og at I som tillidsrepræsentanter er gode til at bevare den gode relation til kollegerne og ledelsen.

Men vi hører også fra nogle, som er usikre på, hvad deres rolle er nu, hvor de er på afstand af både kolleger og ledelse, samtidig med, at der indgås nye aftaler. Vi møder jeres usikkerhed og frustrationer både i de virtuelle sparringssessioner, som DM tilbyder jer tillidsvalgte, og i vagten.

Artiklen fortsætter efter boksen

4 gode råd: Sådan viser du omsorg

  • Send en mail til kollegerne og spørg dem, hvordan de har det. Brug tilbagemeldingerne, hvis I skal lave en lokalaftale med ledelsen.
  • Hvis du er TR for få kolleger, kan du ringe til dem. Selv om du ikke kan gøre noget konkret, kan det skabe tryghed at tale med dig.
  • Lav et katalog over bekymringer. Hvad hører du fra medlemmerne, som gør dem utrygge, og formidl utrygheden og bekymringerne til ledelsen, og opfordr dem til at adressere bekymringerne.
  • Bed din ledelse om at melde klart ud. Foreslå dem at skrive løbende mails til alle medarbejderne. De kan fx give udtryk for, at ’vi’ står i det her sammen. Det kan skabe tryghed.

Frustrationerne går blandt andet på ikke at blive involveret og ikke høre noget fra ledelsen, samtidig med, at kollegerne spørger, hvordan de skal forholde sig til ferieafvikling mv. Dermed opstår der en usikkerhed om, hvor offensiv man skal være som tillidsrepræsentant.

”Det er meget forståeligt, at man som tillidsrepræsentant bliver utryg, hvis man ikke bliver inddraget og særligt, hvis man ikke engang bliver orienteret om, hvordan ledelsen påtænker at handle i denne situation, siger Sarah Rosenkrands, konsulent i Forhandling og rådgivning.

”Men det er vigtigt at have sig for øje, at denne situation er helt særlig og ny for alle, så ledelsen kan ganske givet være lige så tvivlende på, hvad den skal gøre, og hvordan den skal agere”, siger hun.

Bed ledelsen om at melde ud til medarbejderne

Sarah Rosenkrands mener, at selvom man ikke hører noget fra ledelsen lige med det samme, er det ikke det samme som modvilje. Det skyldes formentlig, at der bliver arbejdet på at trevle aftalerne igennem og overveje, hvad de betyder og ikke mindst, hvordan de konkret kan udmøntes på den enkelte arbejdsplads.

”Men det kan være en god ide at kontakte ledelsen og opfordre dem til at melde klart ud. Foreslå dem, at de løbende sender opdaterende mails ud til alle medarbejderne eller på anden synlig måde, fx virtuelt, giver en melding på situationen. I den forbindelse kan de give udtryk for, at det er en svær situation vi står i, men at vi står i den sammen. Lidt som Mette Frederiksen gør det, når hun holder pressemøder. Det kan skabe tryghed i en usædvanlig tid”, siger Sarah Rosenkrands.

”Det kan i denne situation have stor værdi, at ledelsen udtrykker forståelse for, at det er en svær situation for medarbejderne. Og at den melder klart ud, at den arbejder på at skabe de bedste løsninger”, siger hun.

Det er en helt særlig situation som kræver samarbejdsvillighed og fleksibilitet fra alle sider.

”Du skal selvfølgelig være opmærksom på, hvad nye aftaler indebærer, og hvad de betyder. At de nye aftaler på det offentlige område om afvikling af frihed, fx kun handler om fem dage. Du skal sikre, at ledelsen ikke tager mere, end de har ret til, og at konkrete aftaler for de enkelte medarbejdere sker i dialog mellem den enkelte og lederen, siger Sarah Rosenkrands.

”Men som tillidsrepræsentant er det også vigtigt, at du drager omsorg for kollegerne ved at medvirke til, at ledelsen bliver opmærksom på de bekymringer, medarbejderne har, og at ledelsen giver nogle klare udmeldinger”, siger hun.

Send en mail til kollegerne

Karen Plenge Johansen er projektleder for netværk for tillidsvalgte, og hun mener, at situationen er usædvanlig for alle, fordi vi står overfor et kæmpe kontroltab, som skaber usikkerhed og utryghed.

”Det allermeste lige nu har vi ikke kontrol over, og vi aner ikke, hvad morgendagen bringer. Når man som tillidsvalgt har kontakt med medlemmerne handler det derfor i den grad om at hjælpe hinanden med at få øje på det, vi rent faktisk HAR indflydelse på. Det kan være alt fra gode rutiner for arbejdsdagen, kollegiale, virtuelle ”tjek ind”-møder til åbenhed og indsigt i, hvor forhandlingerne bevæger sig hen.

”Derfor er din rolle som tillidsrepræsentant lige nu at være der for kollegerne på det relationelle og følelsesmæssige plan. En tillidsrepræsentant, som deltog i en af de virtuelle sparringssessioner fortalte fx, at han havde sendt en mail til dem, han er tillidsrepræsentant for, og spurgt, hvordan de havde det”.

”Det er et godt og overkommeligt eksempel på, hvordan man kan være omsorgsperson, og det er det, I kan tilbyde lige nu”, siger Karen Plenge Johansen, konsulent i Forhandling og rådgivning.

”Det er jo oplagt også at tænke strategisk samtidig, og overveje, hvad I kan bruge tilbagemeldingerne fra kollegerne til. De skal jo tages med i forhandlingerne, hvis I skal lave en lokalaftale med ledelsen”, siger hun.

I er de bedste til at hjælpe hinanden lige nu

Karen Plenge Johansen mener, at denne tid med stor uvished, intet facit og hvor ingen ved, hvor det ender er et skoleeksempel på det, som DM er i gang med lige nu:

”Vi er i gang med at skabe en ny bølge af tillidsrepræsentanter, der i højere grad skaber løsninger sammen med medlemmerne frem for kun at fikse problemer for medlemmerne. Det er en bevægelse for både tillidsrepræsentanter, for sekretariatet og for det politiske niveau i fagbevægelsen. Vi har jo gang i store trepartsforhandlinger lige nu, men det, der foregår lokalt ude på arbejdspladserne, skal de tillidsvalgte løse sammen med kollegerne. Det kan de ikke fikse for dem. Så samfundssindet kalder virkelig på handling i fællesskab og viser i virkeligheden også hvad fællesskabet kan – både som fagforening, ledelse, tillidsrepræsentant og medlem”, siger hun.

De aftaler, som regering, arbejdsgiver og arbejdstager indgår lige nu sætter rammerne for hvad der lovgivningsmæssigt kan lade sig gøre. Hvordan det lokalt udmønter sig er der ingen one-size-fits-all-løsning på. Det er en usædvanlig situation, hvor problemer og utryghed kommer til udtryk på vidt forskellige måder fra person til person og ændrer sig fra arbejdsplads til arbejdsplads og fra opgave til opgave.

”Derfor kalder tiden på nye fællesskaber, og at vi bruger dem vi har på andre måder. I har som tillidsvalgte mere end nogen sinde behov for at sparre med hinanden, for der findes ikke klare svar. Vi i sekretariatet har ikke svarene, vi kan kun gentage rammerne fra forhandlingsbordene”, siger Karen Plenge Johansen.

”I øjeblikket er I faktisk de bedste til at hjælpe hinanden ved at sparre, dele erfaringer og give gode råd videre til hinanden. Derfor skal I bruge de muligheder I har i Facebookgruppen for tillidsvalgte og ikke mindst de tilbud om virtuel sparring, som DM stiller til rådighed. Men tag også kontakt til de regionale netværk og de kernegrupper og tovholdere, der lige nu sidder og drøfter, hvordan vi kan bruge hinanden bedst”, siger Karen Plenge Johansen, som sammen med Sarah Rosenkrands er dybt imponeret over, den ro, I som tillidsvalgte viser:

”Der er så megen ro på. Ingen går i flindt over nye pakker og aftaler. Vi oplever, at I er åbne, lyttende og håbefulde, så stor ros til jer”, siger de.

Læs også artiklen 'Sammen hver for sig med TR som bindeled'

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}