Hjemsendte på hele det offentlige arbejdsmarked skal nu afvikle op til 5 feriedage

Del artikel:

Der er indgået aftaler mellem arbejdsgiverne og fagforeningerne på hele det offentlige område om afvikling af ferie og frihed. Der er lagt op til at der lokalt på arbejdspladserne skal være en dialog om afviklingen af frihed i henhold til aftalerne, og som tillidsrepræsentant kan du være med til at sikre, at I indgår gode og rimelige løsninger på din arbejdsplads.

Aftalerne er indgået for at sikre, at samfundet kan køre videre under og efter coronakrisen, og DM mener, at det grundlæggende er en god og fair aftale. Den lægger imidlertid også op til, at der lokalt laves aftaler om afvikling af frihed for den enkelte medarbejder, og derfor kan du som tillidsrepræsentant sikre, at de aftaler, som bliver indgået på din arbejdsplads, er rimelige for dine kolleger.

Du skal være opmærksom på at:

  • Kolleger, som ikke har ferie eller feriefridage tilbage i indeværende ferieår, ikke kan pålægges at holde ferie.
  • Afspadsering kan indgå i de 5 dage, men kun hvis man har afspadseringstimer på sin konto.
  • Aftaler om overført ferie til næste ferieår kan annulleres
  • Der røres ikke ved ferien for næste ferieår, som starter 1. maj 2020

Til gengæld kan medarbejdere, som har indgået aftaler om overførsel af ferie til næste ferieår, risikere at få aftaler af denne art annulleret.

Indholdet i aftalerne er overordnet:

  • At medarbejdere, der ikke varetager opgaver efter aftale med deres leder, skal afvikle op til fem dages frihed i perioden 28. marts-13. april. At "varetage opgaver" inkluderer også at stå til rådighed.
  • At der kan anvendes såvel feriedage, særlige feriefridage, afspadsering mv. Medarbejderne kan selv ønske at anvende omsorgsdage og/eller seniordage. Hvilken type frihed, der skal anvendes, aftales mellem arbejdsgiveren og den enkelte ansatte. Friheden afholdes i hele dage.
  • At det opfordres til, at man placerer 3 dage i dagene 6.-8. april, og de resterende 2 dage i uge 16 (på statens område også i uge 14).
  • At allerede afholdt frihed i perioden 13.-27. marts tæller med ved opgørelsen af de 5 dages frihed.
  • At planlagt frihed i perioden 14.-30. april kan, efter dialog mellem arbejdsgiver og medarbejder, med dags varsel fremrykkes til afholdelse i perioden til og med den 13. april. Hvis det medfører udgifter for medarbejderen, fx afbestilling af rejser, skal medarbejderen holdes skadesløs efter de almindelige erstatningsretlige principper. Erstatningsprincippet gælder kun, hvis der er tale om tabte udgifter i forbindelse med fremrykning af ferie.
  • At medarbejderne ikke udfører arbejde på de dage, hvor medarbejderne afvikler frihed.

I aftalerne er der lagt vægt på, at der lige nu er medarbejdere, der varetager kritiske funktioner og nødvendige opgaver. Derfor er det præciseret,, at der skal findes løsninger for eventuel annulleret ferie for denne gruppe af medarbejdere.

Der er også lagt vægt på at de offentligt ansatte varetager mange og forskellige opgaver i denne periode. Derfor er det også kun de medarbejdere, der ikke varetager opgaver efter anvisning fra deres leder, der skal afholde 5 dages frihed. Det betyder, at hvis lederen har brug for medarbejderens arbejdskraft, skal medarbejderen ikke afholde 5 dages frihed i forhold til denne aftale.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}