Det er vigtigt, at ledelsen træffer beslutninger og udarbejder retningslinjer om coronavirus, så det ikke er op til den enkelte medarbejder at beslutte, hvordan man skal forholde sig til de forskellige situationer, som kan opstå. Som tillidsrepræsentant kan du være med til at sørge for, at ledelsen træffer beslutningerne.
Situationen omkring coronavirus udvikler sig dag for dag, og det er vigtigt, at alle har mulighed for at følge myndighedernes anbefalinger og instrukser, også på arbejdspladserne.
Arbejdsmiljølovgivningen siger ikke noget specifikt om en situation, hvor en global smitterisiko kan ende med at skabe problemer på danske arbejdspladser.
Men arbejdsmiljøloven slår fast, at:
- Det er arbejdsgiverens pligt at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø
- Arbejdsgiveren altid skal sørge for at minimere eller begrænse risiko for smitte mellem medarbejdere
Som tillidsrepræsentant kan du være med til at sikre, at ledelsen træffer beslutninger og laver retningslinjer, så kollegerne har den fornødne information til at undgå at blive smittet og eventuelt smitte andre.
Derfor har vi samlet nogle emner, som du med fordel kan drøfte med ledelsen og opfordre dem til at træffe beslutninger om og kommunikere klart ud til medarbejderne i forhold til at minimere risikoen for smitte og spredning af virus:
- Hvordan minimerer vi risikoen for smitte og spredning på arbejdspladsen? Der kan fx laves særlige retningslinjer i forbindelse med frokostordninger, kantinebesøg og antallet af medarbejdere i storrumskontorer.
- Hvordan informerer vi kollegerne, så det er klart og tydeligt, hvordan de skal forholde sig i forhold til at bidrage til at minimere risiko for smitte og spredning af virus?
- Hvilke foranstaltninger træffer vi for at øge både opmærksomheden omkring hygiejne og for at sikre, at kollegerne har den mest optimale adfærd i forhold til hygiejne. Det kan dreje sig om alt lige fra information om håndvask til at sikre, at de rette hjælpemidler er til stede, så som håndsæbe, håndsprit og instruktioner i korrekt håndvask.
- Hvordan håndterer I tjenesterejser, og hvem beslutter, om de skal gennemføres.
- Hvis I har medarbejdere, der underviser, skal det besluttes, hvor store holdene må være, og om I skal opretholde undervisningen.
- Hvilke regler skal I have om karantæne, og hvordan håndterer I karantæneramte kolleger?
- Er det en mulighed at lade kolleger, der ikke er karantæneramte, arbejde hjemme i en periode som en del af forebyggelsen?
Hvis kollegerne spørger dig, hvordan de skal forholde sig, er der god hjælp at hente i DM’s Q&A til medlemmerne
Udvikler smitten sig på jeres arbejdsplads, kan det ifølge arbejdsmiljølovgivningen blive nødvendigt at lukke virksomheden for en periode, ligesom arbejdsgiver kan aflyse udlandsrejser og anden aktivitet.
DM opfordrer til, at I generelt holder jer orienteret om sundhedsmyndighedernes anbefalinger og Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
© Centers for Disease Control and Prevention (CDC)