Coronavirus: Sådan kan du forholde dig til det som arbejdsmiljørepræsentant

© Centers for Disease Control and Prevention (CDC)

Del artikel:
Af Anna Dalsgaard

Som arbejdsmiljørepræsentant er du med til at sikre sundheden og sikkerheden på din arbejdsplads, og her er nogle råd til, hvad I kan drøfte og beslutte i arbejdsmiljøorganisationen.

Situationen omkring coronavirus udvikler sig dag for dag, og det er vigtigt, at alle følger myndighedernes anbefalinger og instrukser, også på arbejdspladserne. Det kan du være med til at sikre.

Arbejdsmiljølovgivningen siger ikke noget specifikt om en situation, hvor en global smitterisiko kan ende med at skabe problemer på danske arbejdspladser.

Men arbejdsmiljøloven slår fast, at:

  • Det er arbejdsgiverens pligt at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø
  • Arbejdsgiveren altid skal sørge for at minimere eller begrænse risiko for smitte mellem medarbejdere

Som arbejdsmiljørepræsentant bidrager du til at sikre, at opgaver vedrørende sikkerhed og sundhed bliver varetaget på arbejdspladsen, og her er nogle emner, som I med fordel kan drøfte og tage beslutninger om i jeres arbejdsmiljøorganisation i forhold til at minimere risikoen for smitte og spredning af virus:

  • Hvordan minimerer vi risikoen for smitte og spredning på arbejdspladsen?
  • Hvordan informerer vi kollegerne, så det er klart og tydeligt, hvordan de skal forholde sig i forhold til at bidrage til at minimere risiko for smitte og spredning af virus?
  • Hvilke foranstaltninger træffer vi for at øge både opmærksomheden omkring hygiejne og for at sikre, at kollegerne har den mest optimale adfærd i forhold til hygiejne. Det kan dreje sig om alt lige fra information om håndvask til at sikre, at de rette hjælpemidler er til stede, så som håndsæbe, håndsprit og instruktioner i korrekt håndvask.
  • Hvilke regler skal I have om karantæne, og hvordan håndterer I karantæneramte kolleger?
  • Er det en mulighed at lade kolleger, der ikke er karantæneramte, arbejde hjemme i en periode som en del af forebyggelsen?

Udvikler smitten sig på jeres arbejdsplads, kan det ifølge arbejdsmiljølovgivningen blive nødvendigt at lukke virksomheden for en periode, ligesom arbejdsgiver kan aflyse udlandsrejser og anden aktivitet.

DM opfordrer generelt til, at I holder jer orienteret om sundhedsmyndighedernes anbefalinger og Udenrigsministeriets rejsevejledninger

Læs også
DM’s generelle råd til medlemmerne

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}