Til indhold

Arbejdsmiljø i genåbningen

Dansk Magisterforening
© Morten Bengtsson

Sæt fokus på disse fem områder, hvis du vil styrke dit arbejdsmiljø i genåbningen.

Mange arbejdspladser begynder så småt at åbne op. Men vi vender nok ikke tilbage til den hverdag, som vi har været vant til før corona foreløbig. Læs, hvad du kan gøre i overgangsfasen for at sikre det bedst mulige arbejdsmiljø.

Prioritering af opgaver

Som genåbningen skrider frem, rykker opgaver, der i nedlukningen blev nedprioriteret, længere frem på to-do-listerne. Der kan derfor være ekstra stort behov for en sikker hånd i prioriteringen af opgaver.

Hvis du er i tvivl om, hvad du bør prioritere højest, så tag en snak med din chef om, hvor du skal lægge den største indsat. Hvis du derimod selv kan prioritere i dine opgaver, kan det være en god idé, at du afstemmer prioriteringen med din chef.

Fællesskab

Under nedlukningen har fællesskaberne på arbejdspladsen haft andre kår, end de plejer.

Når du vender tilbage, så sørg for at sætte fokus på de gode kollegiale vaner, I havde før nedlukningen. Hvordan sørger I for at genetablere dem?

Tænk også over, om der er kolleger, der efter nedlukningen føler sig (endnu) mere på kanten af fællesskabet. Og overvej, hvordan I får skabt plads til, at den uformelle dialog, som alle får mulighed for at være en del af, kommer tilbage.

Det kan fx være en fredagsbar eller fast ugentlig morgenmad eller lignende.

Balancen mellem digitale og fysiske møder

Selvom mange tørster efter at se kolleger, kunder, brugere og borgere i øjnene i virkeligheden, så er der stadig krav om afstand på vores arbejdspladser.

Overvej, om der skal være en balance mellem, hvilke møder I fremover holder digitalt, og hvilke I holder fysisk. Det bedste er, at I på arbejdspladsen er enige på hvordan I afholder forskellige former for møder. Korte beslutningsmøder og andre afklarende møder egner sig måske fint til at blive afholdt digitalt, mens ideudviklingsmøder kan være gode at afholde fysisk.

Når I afholder fysiske møder, skal I selvfølgelig huske afstanden til hinanden og ikke mindst hygiejnen. For at tage hensyn til kolleger med særlige behov, kan det fx være valgfrit, om man vil deltage fysisk eller digitalt.

Indretning af hjemmekontor

Uanset om du i den kommende tid skal arbejde helt eller delvist hjemmefra, er det oplagt at taget et kig på dine arbejdsvaner ved skrive- og/eller køkkenbordet.

Hvis du stadig skal arbejde en del hjemmefra, så er det en god idé at få en skærm og kontorstol hjem, hvis du ikke allerede har det.

Vis omsorg for hinanden

Corona-tiden har påvirket os alle forskelligt, og det er godt at få vendt med dine kolleger, hvordan de har det. Det gør det nemmere at tage hensyn, hvis nogle af dine kolleger har særlige behov, eller har det svært med at være tilbage på arbejdspladsen.

Hvis det er svært at starte en samtale om det, kan du starte med at tale om, hvordan I forebygger smittespredning, hvis I sidder på kontor sammen. Her kan du få en fornemmelse af, hvordan I hver især fx har det med afstanden til hinanden, og hvordan I sikrer at holde den.

Vejledende informationsmateriale

Læs også Arbejdstilsynets vejledende informationsmateriale om sikring af et godt og trygt arbejdsarbejdsmiljø i en tid med corona.

Læs mere